Výjezdů k nehodám o prázdninách přibývá, ohrožení jsou hlavně cyklisté

  11:54
Na jihočeských silnicích vzrostl se začátkem léta počet lidí na kolech i motorkářů. Řidiči si musejí dávat větší pozor. Poslední tragická nehoda se stala ve čtvrtek na Jindřichohradecku, kde cyklistka nepřežila střet s osobním vozem.

Na Strakonicku najela řidička do skupinky cyklistů. (8. července 2024) | foto: Policie ČR

Koncem června auto smetlo poblíž Bavorova na Strakonicku trojici motorkářů, z nichž dva střet nepřežili. V pondělí najela řidička Škody Fabie u Katovic na Strakonicku při předjíždění do početné skupiny cyklistů, mezi nimiž byly hlavně děti. Tři z nich to odnesly lehčími zraněními, jeden muž jedoucí jako doprovod skončil s vážnými zraněními hlavy a zad v nemocnici, kam ho dopravil vrtulník.

Ve čtvrtek večer jel řidič osobního auta od Nové Včelnice na Jindřichohradecku ve směru na Dívčí Kopy a v táhlé levotočivé zatáčce se střetl s protijedoucí cyklistkou. Žena utrpěla vážná poranění, kterým na místě podlehla.

„A podobně to vypadá každé léto. Jižní Čechy jsou plné turistů a zejména Třeboňsko, Šumava a Lipensko jsou rájem cyklistů. To se musí promítnout i ve statistikách nehod,“ komentoval poslední vážné střety na silnicích mluvčí jihočeské policie Jiří Matzner.

Dodal, že dokud nebudou mít České Budějovice pořádný obchvat a Jihočeský kraj bude tranzitním územím, musíme s podobnými nehodami i nadále počítat.

Srážky cyklistů či motorkářů s řidiči automobilů jsou v kraji rok od roku častější, což souvisí i se zmíněným turismem. Policisté za první polovinu letošního roku v obecné statistice na silnicích evidují 20 úmrtí, což je o tři případy více než loni touto dobou. „Není to zásadní rozdíl, ale stačí jedna větší nehoda a jejich počet může skokem povyrůst,“ varoval Matzner.

Většího počtu nehod se zraněním si všímají také jihočeští zdravotní záchranáři, kteří teď denně vyrážejí v průměru k deseti takovým zásahům. Loni jich přitom bylo pouze šest. A sami připomínají, že s letními teplotami musejí častěji ošetřovat jak cyklisty, tak motorkáře.

„Je to patrné především o víkendech. Obě skupiny jsou na silnicích daleko více ohrožené. I nehoda v malé rychlosti je pro ně riziková a málokdy se stane, že vyváznou zcela bez zranění, což platí především u řidičů motocyklů,“ upozornila mluvčí jihočeských záchranářů Zuzana Fajtlová a doplnila, že se zdravotníci stále poměrně často setkávají s případy, kdy cyklisté při nehodě neměli na hlavě přilbu.

Na Strakonicku řidička najela do cyklistů, mezi zraněnými jsou tři děti

„Bohužel je to celkem častý problém. Právě při pondělní nehodě, při níž jsme ošetřovali čtyři cyklisty, jeden z nich přilbu vůbec neměl. Ten střet odnesl vážnějším zraněním hlavy. Vůbec pak nerozumím tomu, pokud si přilbu nevezme cyklista na elektrokole,“ popsala Fajtlová.

Na uživatele elektrokol upozorňují kromě záchranářů i policisté a preventisté, kteří varují před podceňováním vlastních schopností či jízdních vlastností takových strojů.

„S nárůstem jejich počtu roste riziko pádu či srážky už jen kvůli tomu, že cyklista má poměrně těžké a rychlé kolo problém ovládat. Často je používají i senioři, kteří se na něm vydávají do šumavského podhůří. Právě tam na ně často číhá riziko nezvládnutí jízdy,“ vysvětlil jihočeský koordinátor BESIP Václav Kovář.

Na Třeboňsku záchranáři posilují kapacity

Nejen v letních měsících se proto BESIP zaměřuje na informování cyklistů, naposledy například pomocí kampaně Dám respekt, která cílí hlavně na soužití cyklistů a řidičů motorových vozidel.

„Snažíme se dbát na dodržování zákonů, k čemuž patří i pravidlo 1,5 metru odstupu při předjíždění cyklistů. Co si sám všímám, poměrně velká část řidičů toto pravidlo dodržuje. Zaměřujeme se však i na problém konzumace alkoholu, který cyklisté často přehlížejí,“ naznačil Kovář.

Přímo na zmíněná elektrokola se mimo jiné zaměří také jihočeští policisté, kteří v srpnu na Lipně seznámí jejich uživatele s riziky a nebezpečím používání těchto strojů.

Tragické prázdniny na silnicích. Při nehodách zemřelo 14 lidí, vloni jen osm

„Kromě toho pořádáme přes léto pravidelné dopravněbezpečnostní akce, kdy cyklistům rozdáváme nealko pivo nebo různé reflexní prvky. V tomto ohledu se zaměřujeme i na stále více frekventované oblasti Novohradských hor nebo Orlické nádrže,“ připomíná Matzner.

Na vyšší vytížení se každoročně připravují i záchranáři, kteří v rizikových oblastech přes léto posilují své kapacity. „Například na Třeboňsku slouží přes den o jednu posádku navíc, právě zde se totiž přes léto pohybuje nejvíce turistů na kolech. Nemáme problém zajistit výjezdy i v době dovolených, jsme jako každý rok připraveni na nejhorší scénáře,“ ujistila mluvčí Fajtlová.

31. května 2024