Nový úsek D3 obhlédl dav zvědavců, auta na něj najedou v prosinci

  9:30
Na novou dálnici u Českých Budějovic se přišlo v sobotu podívat na 20 tisíc lidí. Před Vánoci ji otevřou autům, bude to celkem 28 kilometrů až ke Kaplici, nádraží na Českokrumlovsku. Stavba se prodražila o miliardy korun.

Asfalt je někde tak nový, že je ještě cítit jeho specifická vůně. Najíždí na něj muž na bruslích a před sebou spokojeně tlačí kočárek s miminkem, vedle něj na kole vše kontroluje jeho manželka. Před sebou mají asi pět kilometrů dálnice D3, začínají u Roudného a míří směrem k tunelu Pohůrka na okraji Českých Budějovic. Po chvíli se ohlédnou a dělají si fotografie zajímavé stavby.

„Bydlíme nedaleko odtud. To jsme si nemohli nechat ujít. Doufali jsme, že sem veřejnost pustí, než se to otevře pro auta,“ pochvalovali si v sobotu po poledni Voříškovi.

Dálnice D3. Na snímku je část dálnice u Hodějovic, kde tah na Rakousko kříží železnice. (7. září 2024)

Stejně jako oni vyrazilo o víkendu na den otevřené dálnice 18 až 20 tisíc návštěvníků, alespoň podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Mohli vidět, že někde už zbývají dokončit opravdu jen detaily. Jinde chybí třeba ještě svodidla nebo musí stavaři položit poslední vrstvu asfaltu. Návěstidla nad D3 už ukazují ke sjezdům i k tunelu.

Kromě projížďky dlouhé asi 5,5 kilometru byl mezi tunelem a Hodějovicemi připravený také doprovodný program. Stavební firmy tam měly své stánky, kde nabízeli občerstvení zdarma, nechyběla ani ukázka techniky. Vše pak odpoledne vyvrcholilo koncertem zpěváka Richarda Müllera. Rozpočet akce byl 1,2 milionu korun.

Na místo dorazil také šéf ŘSD Radek Mátl a ministr dopravy Martin Kupka, aby mimo jiné potvrdili termín otevření hned tří úseků D3. Od Úsilného u Budějovic až po Kaplici, nádraží na Českokrumlovsku, budou auta jezdit od prosince, má to být někdy před Vánoci. Celkem 28 nových kilometrů.

Velké prodražení

Radek Mátl také upřesnil, o kolik se nakonec stavba prodraží. Třeba na části Úsilné – Hodějovice, který je dlouhý 7,2 kilometru, to bude až o dvě miliardy korun. Původní cena přitom byla 5,28 miliardy.

„Zapříčinila to například změna stavebních technologií kvůli spodní vodě na tunelu Pohůrka, což znamenalo zvýšení ceny o stovky milionů. Mnohem zásadnější byl ale obrovský nárůst cen některých materiálů,“ vysvětlil Mátl.

Začala stavba poslední jihočeské části D3 u Kaplice, dokončí ji v září 2027

Sdružení firem ovšem nemělo ve smlouvách inflační doložku, což celý projekt hodně komplikovalo. Nakonec však potřebné peníze dostanou. O přibližně 10 až 15 procent se prodraží i další dva úseky do Třebonína a Kaplice, nádraží.

„Celkově jsem ještě nezažil tak komplikovanou a složitou stavbu, které jsem se věnoval. V roce 2020 se dokonce na čas zastavila, když se poté upravoval projekt,“ zmínil v sobotu nedaleko Pohůrky Mátl.

Upozornil rovněž, že D3 je v současné době nejrozestavěnější dálnicí v jednom kraji v celé České republice. Staví se 44 kilometrů až na hranice s Rakouskem. Celá jihočeská část má být hotová v roce 2027.

Šéf ŘSD Radek Mátl upozornil také na to, jak bude vypadat zimní údržba na 28 nových kilometrech. Středisko správy a údržby dálnice na nedalekém Borku je zatím staveniště a navíc práce nepostupují tak rychle, jak si ŘSD představovalo.

Po 25 letech začala dostavba dálnice D3 u Tábora, potrvá do půlky prázdnin

„Údržbu proto zajistí středisko z Chotovin na Táborsku, které má ale k dispozici odloučené pracoviště tady v Budějovicích. Takže věřím, že všechno zvládneme a zároveň doufáme, že bude zima celkově podobně mírná, jako tomu bylo v posledních letech,“ uvedl Mátl. Borek by mohl začít fungovat od zimní sezony 2025/2026.

Pokračuje také příprava na vybudování středočeské části D3. V její trase se dělají například průzkumy a pokračuje také projektování od Mezna až po Prahu. Harmonogram počítá s dokončením v roce 2031.

Autor: