V povodňové zóně chystají hektarový autobazar, roku 2002 tam byla velká voda

  12:46
Milevská firma AAA Auto chce postavit v Českých Budějovicích autobazar s provozní budovou, myčkou a dalšími objekty. Lokalita se nachází za Voříškovým dvorem na pravém břehu Vltavy v takzvané pasivní povodňové zóně na kraji Dobrovodské stoky. V roce 2002 byla celá pod vodou.

Za obchodním domem Sconto je prostor, kde má vyrůst areál firmy AAA Auto. V pravém dolním okraji snímku z roku 2020 se klikatí Dobrovodský potok. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Po nedávných povodních se znovu začalo mluvit o ponechání co nejvíce zelených ploch v okolí měst kvůli vsakování vody. České Budějovice však hledají pro svůj rozvoj další zastavitelné lokality i na zemědělské půdě.

Vytipované stavební pozemky legalizují časté změny územního plánu, který je starý už skoro čtvrt století. Krajské město naposledy podpořilo stavbu velkého autobazaru na „zeleném“. Má stát vedle obchodního domu Sconto, kde bývaly mokřady.

Lokalita za Voříškovým dvorem na pravém břehu Vltavy leží navíc v takzvané pasivní povodňové zóně na kraji Dobrovodské stoky. V roce 2002 ji postihly záplavy.

Město zvolí projektanta nového územního plánu

Výběrová komise Českých Budějovic koncem týdne zvolí vítěze soutěže na zpracování návrhu nového územního plánu. Vzejde z pěti finálních účastníků, architektonických ateliérů. Soutěž se koná formou dialogu. Vítěze potvrdí rada města.

Nový územní plán, který má vzniknout nejpozději do roku 2028, má za sebou několik zvratů. Po krajském zrušení aktualizace starého územního plánu z roku 2000, kterou pořídil magistrát před osmi lety, schválili zastupitelé zadání úplně nového územního plánu. V roce 2019 získala zakázku na jeho návrhovou studii brněnská společnost IRI, ale po čtyřech letech těsně před dokončením s ní město ukončilo spolupráci dohodou. Od té doby pokračují přípravy na výběr nového zpracovatele návrhu územního plánu. Současně platný dokument z roku 2000 doznal desítek dílčích změn.

Podle pravidel stanovených městem nemají na takovém místě vznikat oplocené areály s odplavitelnými materiály. Vůbec ne s těmi, které obsahují ropné produkty. Milevská firma AAA Auto jako investor přesto dostala v těchto dnech od úřadů souhlas ze zkráceného řízení o vlivu na životní prostředí EIA a míří ke stavebnímu povolení.

„Ve zjišťovacím řízení nebyly k záměru žádné připomínky,“ vysvětlila vedoucí příslušného oddělení krajského úřadu Marcela Jirková.

Autobazar na ploše jednoho hektaru má mít oplocení, zpevněné plochy, provozní budovu se zelenou střechou, myčku a další objekty. Infrastrukturu celého území řešilo město už dříve. Na původně podmáčené půdě vltavské nivy už před lety povolilo svou první obchodní zónu.

Jan Tomeček z firmy Tomegas, která výstavbu nové pobočky v Českých Budějovicích připravuje, tvrdí, že území není v záplavové zóně. Upozornil, že od roku 2002 bylo provedeno několik protipovodňových opatření, aby se voda z řeky nebo Dobrovodského potoka na pozemek nedostala.

„Na pravém břehu Vltavy je od Dlouhého mostu po Strakonickou mobilní protipovodňová zeď, koryto Dobrovodského potoka se dočkalo úprav. Území areálu je nyní zhruba o metr a půl výše než v roce 2022 a na území jsou provedena protipovodňová opatření na základě regulačního plánu. Jejich zachování je v podmínce stanoviska územního plánování,“ vyjmenoval Tomeček a dodal, že podél Strakonické ulice je otevřený koridor pro odvod povodňových vod. „To v roce 2002 nebylo, proto podél Strakonická vznikl bazén.“

Podle vedoucího městského odboru životního prostředí Radka Kyriana projekt autobazaru sice prošel zkráceným řízením k vlivu na životní prostředí, ale to neznamená, že už je schválený. Je to podobné, jako když se mění části územního plánu z ploch nezastavitelných na zastavitelné.

„Často jsou to jen návrhy změn, které ještě čeká posuzování včetně veřejných projednávání. Není to tak, že o nich rozhodují pouze zastupitelé. Vše musí být platné podle zákona,“ odvětil Kyrian.

Šéf odboru zároveň souhlasí, že tlak na vznik zastavitelných území ve městě vzrůstá. Vhodné pozemky přitom chybí. Na problém upozorňují i městské komise. Kvůli poptávce po zastavitelných územích navrhuje metropolitní komise stavět v určitých lokalitách, jako třeba u výstaviště, budovy více než dvanáct pater vysoké.

V poslední době se problém týká například území kolem Vltavy na stejnojmenném sídlišti, okolí Dobrovodského potoka, Stromovky či Vrbenských rybníků. Podle komise pro rozvoj metropolitní oblasti složené i z vlivných developerů má město stále kapacity na zahušťování výstavby.

Zahuštění u Vltavy soud odmítl

Tématem zahušťování lokalit se v září zabýval budějovický krajský soud. V rozhodnutí ohledně navýšení počtu bytů u plánovaného multifunkčního domu na okraji Lučního jezu dal za pravdu místním. Vrátil přípravu projektu zpět krajskému úřadu kvůli vadám v územním řízení.

Sídlo Luční jez na levém břehu Vltavy je totiž pro developery atraktivním místem k podnikání. Prodej bytů inzerují jako bydlení s výhledem na vodu. Od plánů výstavby je neodrazuje ani sousední aktivní záplavová zóna, kde je zahrádkářská kolonie a kynologický klub.

Soudní spor vyvolal nový záměr developera zvýšit počet bytových jednotek v komplexu čtyř připravovaných budov. Dispozice při chystání stavby změnil tím, že byty zmenšil. Proti tomu podali lidé ze sousedních domů námitky, dva z nich i žalobu. Ačkoliv se krajský úřad a dvě soukromé firmy dovolávaly platného územního plánu a územního rozhodnutí, většinu jejich argumentů soud neuznal.

Podle rozsudku, který má MF DNES k dispozici, by podnikatelský zájem soukromníka neměl převážit nad zájmem veřejným. Obyvatelé nesouhlasí se zvýšením počtu parkovacích míst, zhoršením kvality bydlení a bezpečnosti. Místo v záplavové zóně ani nemá dostatečně vyřešenou dopravní obslužnost.