Lom chtějí využít pro recyklaci odpadu ze staveb. Kámen tam budou těžit dál - regiony.impuls.cz

Lom chtějí využít pro recyklaci odpadu ze staveb. Kámen tam budou těžit dál

  9:18
V lomu, kde se těží kámen, chtějí mít také třídírnu stavebního odpadu. Záměr, který nedávno představila firma ve Vrábči na Českobudějovicku, se v těchto dnech objevil i na Prachaticku. V kamenolomu Kobylí hora chce společnost Kámen a písek využít volnou plochu k dalšímu podnikání. Půjde o recyklování dováženého stavebního odpadu.

Kámen a písek je největší těžební společnost na jihu Čech. Kámen dobývá a drtí například u Ševětína na Českobudějovicku (na snímku). | foto: Petr Lundák, MF DNES

Těžaři se odvolávají na doporučení vlády, aby se pokud možno odpady znovu používaly při výrobě a tím zhodnocovaly. V tomto případě stavební odpad projde třídicí linkou a drtičkou. Středisko doplní sklad materiálu a další technologie.

K projektu v Kobylí hoře zahájil krajský úřad takzvané zjišťovací řízení, do kterého se může vyjádřit veřejnost. Podle českokrumlovské firmy Kámen a písek (KaP) je záměr v souladu s územním plánem obce Žernovice, na jejímž katastru část lomu leží. K projektu se bude v úterý 10. prosince vyjadřovat zastupitelstvo obce.

„Zatím zjišťujeme informace a sejdeme se i s vedením firmy. Zajímá nás, jestli obyvatele neohrozí hlavně prach z provozu a dopravy. Jinak s kamenolomem i do budoucna počítáme, v jeho okolí je stavební uzávěra,“ uvedla starostka Žernovic Pavla Kleinová.

V lese u hranic se mluví o těžbě živce. Nesmysl, chceme tu klid, štve místní

Podle oznámení bude recyklační linka v provozu podle potřeby asi jen 30 dní v roce. Pojme ročně až 30 tisíc tun stavebního odpadu jako beton, cihly, tašky nebo štěrk. Výsledkem bude surovina použitelná hlavně na dopravní stavby. KaP si představuje, že stavební odpad budou do lomu vozit nákladní auta, která by tam jinak mířila prázdná a odvážela vytěžený kámen.

Vše má fungovat v duchu takzvané cirkulární ekonomiky. Jak nedávno uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík, takový systém ulehčuje nejen skládkování odpadu, ale zároveň zlevňuje nové stavby, které tyto materiály využívají.

Kámen z lomu použili už při stavbě Temelína

KaP je největší těžební společností na jihu Čech. Kámen dobývá a drtí například u Ševětína na Českobudějovicku. Podle výkonného ředitele firmy Pavla Fučíka má ložisko v lomu Kobylí hora stále zásoby na desítky let. Odhadem je zde 12 milionů tun kamene. V současnosti těží ročně 200 tisíc tun.

„Kromě staveb hlavně silnic a železnic očekáváme, že budeme dodávat materiál třeba na dostavbu temelínské elektrárny,“ naznačil Fučík.

Materiál ze stejného lomu u Prachatic se využíval už při stavbě prvních dvou bloků Jaderné elektrárny Temelín. Mezi další významná díla, na která padl zdejší granulit (bělokámen), patří Husinecká přehrada dokončená v roce 1939.

Není kámen na štěrk, nebudou nové silnice. Hrozí, že materiál brzy dojde

Současný lom zabírá částečně i katastr Prachatic. Chráněné ložiskové území, kde jsou uložené zásoby horniny, se dnes přibližuje až k prvním žernovickým domům. Podle starostky Kleinové proto zjišťovali v souladu s aktualizací územního plánu, zda je na těchto pozemcích i do budoucna nutná stavební uzávěra. Ministerstvo pro místní rozvoj ji doporučilo zachovat.

Stavební kámen je v Česku jednou z nejvíce žádaných surovin. Na jihu Čech funguje ještě osm menších kamenolomů. Druhé recyklační středisko stavebního odpadu, které má vzniknout u Vrábče na Budějovicku v jámách po vytěženém štěrkopísku, se zatím posuzuje v řízení k vlivu na životní prostředí EIA. Námitky sice nemá obec Vrábče, ale sousední Boršov nad Vltavou, který se bojí znečištění od těžké dopravy. V Žernovicích to nehrozí. S recyklačním střediskem narostou jízdy nákladních aut nanejvýš o pět denně a obci se vyhnou.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz