iDNES.cz

Stavba začne za dva týdny, obchvat Dasného a Češnovic bude hotový za tři roky

  8:40
Dlouhé roky čekání a nejistoty jsou u konce. Těsně před závěrem prázdnin naplno začnou práce na obchvatu Dasného a Češnovic na výjezdu z Českých Budějovic směrem na Písek. Na novou komunikaci, která bude mít skoro v celé délce v každém směru dva jízdní pruhy, řidiči najedou v roce 2027.

ilustrační snímek | foto: Petr Lundák, MF DNES

Slavnostní zahájení stavby se má uskutečnit 29. srpna. U konce je tak 18 let snah, příprav, povolovacích procesů i politických sporů o financování.

„Tento projekt je klíčový zejména z hlediska zvýšení bezpečnosti na silnici I/20. Stávají se na ní často dopravní nehody včetně čelních střetů. Obchvat navíc odlehčí dopravě v obcích Dasný a Češnovice a zvýší kvalitu života místních obyvatel,“ uvedl před časem Jaroslav Havel, starosta Pištína, pod nějž Češnovice spadají.

Současná silnice je jednou z nejvytíženějších v celém Jihočeském kraji, denně tudy projede na dvacet tisíc vozidel. Kolony mezi oběma vesnicemi nejsou až tolik výjimečné, někdy stačí jen drobnější karambol.

Nový úsek bude začínat už u mimoúrovňové křižovatky na okraji Budějovic, kde se sjíždí také na Hlubokou či Bavorovice, končit bude za odbočkou na Netolice u Pištína. Dlouhý bude 8,5 kilometru a sdružení firem MI Roads, Doprastav a M – Silnice ho vybudují za cenu jeden a čtvrt miliardy korun bez daně. Právě kvůli nedostatku peněz loni hrozilo, že se tato akce zase o něco odloží, ale nakonec se tak nestalo.

Investorem je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To plánuje na stejné datum, tedy 29. srpna, zahájení ještě další důležité dopravní stavby na jihu Čech. Tentokrát je to nové propojení z Třebonína od budoucí dálnice D3 směrem k Rájovu. Bude dlouhé přes tři kilometry a řidiči díky němu nebudou muset jezdit přes Prostřední Svince a Horní Třebonín.

Nová komunikace však především spojí D3 s vozovkou I/39, jež je hlavním tahem na Český Krumlov a Lipensko. Také zde je zhotovitelem firma M – Silnice, která uspěla s cenovou nabídkou 323 milionů korun bez daně. Zatímco dálnice na jednom konci propojky bude v provozu už letos v prosinci, úsek Rájov–Třebonín naváže až v roce 2026.

Spasí dálniční obchvat Budějovice? Odvede kamiony, uvolní jen některé trasy

A z oblasti dopravy dorazila před pár dny ještě jedna dobrá zpráva. Šéf ŘSD Radek Mátl na síti X oznámil, že ředitelství obdrželo čtyři nabídky na stavbu severní spojky v Českých Budějovicích.

„Nejvýhodnější nabídku podalo sdružení firem Swietelsky stavební, OHLA ŽS a Hochtief CZ. Stavební povolení je v právní moci,“ informoval s tím, že jejich návrh ceny je 1,973 miliardy korun bez daně. „Teď už musí jen posoudit věcnou správnost nabídek a odpovídající cenu. Pokud pak nejdou žádná odvolání, u nichž termíny už nikdo neovlivní, mohlo by se ještě na podzim začít stavět,“ navázal jihočeský hejtman Martin Kuba.

Severní spojka bude dlouhá 2,5 kilometru. Její součástí je i most přes řeku Vltavu. Začne u okružní křižovatky u Globusu a vyústí v Nemanicích na křížení Pražské, Okružní a Nemanické.

Vznikne tak vlastně severní obchvat Českých Budějovic, byť zčásti povede zástavbou v Kněžských Dvorech. Napojí se přes Okružní na sjezd z dálnice D3 na výpadovce na Třeboň. Podle dopravních výpočtů by to měla být obrovská úleva od tranzitu, jenž je dnes ve Strakonické a části Nádražní, ale také u výpadovky na Písek blízko sídliště Vltava. Na Strakonické očekávají úbytek až 20 tisíc aut denně a její velké zklidnění.

14. září 2022

Pokud se začne stavět na podzim, hotovo by mělo být v roce 2027. Už na začátku roku kácela vybraná firma v miliardy korun je nejnižší nabídka na stavbu severní spojky.

Autor:
zpět na článek