Stavbu východního obchvatu Nové Bystřice na Jindřichohradecku komplikuje nečekané rozhodnutí českobudějovického krajského soudu. Ten před několika dny zamítl výsledek referenda o projektu, které se v červnu konalo jako historicky první veřejné hlasování ve městě u rakouských hranic s 3 200 obyvateli.
Důvodem soudního rozhodnutí byla nejasná otázka, na kterou odpovědělo 1 422 z 2 581 oprávněných voličů. Kladných odpovědí bylo 1 007. Hlasů proti bylo 398.
Soud dal ale za pravdu stěžovatelce, která výsledek referenda napadla. „Namítala, že položená otázka je nejednoznačná, překračuje samostatnou působnost obce a dále že občané nebyli o věci dostatečně informováni,“ popsala mluvčí krajského soudu Ivana Vobejdová.
Klíčová otázka zněla: „Souhlasíte s tím, aby Jihočeský kraj jako investor realizoval akci Východní obchvat Nové Bystřice, silnice II/128, dle v současné době společností Pontex s.r.o. zpracované projektové dokumentace?“ Podle právníků je formulačně nesprávná a zavádějící. Projektová dokumentace totiž stále nemá finální podobu.
Přípravy na stavbu pokračují
Starostu Nové Bystřice Jiřího Zimolu rozhodnutí překvapilo. „Soud se přiklonil k názoru navrhovatelky, kterou obchvat negativně postihne. Tudíž je její argumentace tendenční. Devalvoval tím názor všech občanů, kteří se referenda zúčastnili. Klid, co tu po referendu zavládl, je pryč. Rozhodnutí soudu ale respektuji,“ reagoval starosta. Zimola si přitom neodpustil poučení k soudcům. Měli by se podle něj více vzdělávat v otázce územního plánování.
Proti rozhodnutí krajského soudu je možná kasační stížnost podaná k Nejvyššímu správnímu soudu. „O dalším postupu se musíme poradit,“ poznamenal Zimola.
Případné vyhovění stížnosti však nemá odkladný účinek, takže přípravy obchvatu, jehož investorem je kraj, pokračují vlastní cestou. Referendum bylo zárukou demokratického postupu a vyhovění vůli místních obyvatel.
Zásady územního rozvoje kraje, které trasu vytyčily, totiž neřeší její detaily. A k tomu mělo referendum podle právní zástupkyně stěžovatelky Radavy Vítovcové sloužit.
Mandát k jeho vyhlášení dostal po rozdílných názorech mezi obyvateli i v zastupitelstvu starosta, který by tak měl na jeho základě těsněji spolupracovat s investorem a hlídat detaily projektu. Součástí tříkilometrového obchvatu jsou nejen početné křižovatky, ale i nové mosty.
Projekt nemá finální podobu
Podle výroku soudu, který má v celém znění redakce MF DNES k dispozici, informuje o stavu projektu na svých webových stránkách Jihočeský kraj. Konstatuje, že se o definitní verzi obchvatu ještě nejedná. Stěžovatelka tak na základě toho tvrdí, že obyvatelé nebyli připraveni na referendum a neměli všechny potřebné informace.
Další kritici namítají, že obchvat má sice odvést dopravu z centra města, ale očekávaný efekt bude jen minimální. Navíc trasa enormně podle nich zatíží krajinu včetně přírodního parku Česká Kanada.
Spory kolem obchvatu zmobilizovaly snad všechny obyvatele, kteří žádali referendum. Napoprvé ho zastupitelé v březnu odmítli, o měsíc později se k otázce vrátili a jeho vypsání schválili. Přes nesouhlas některých z nich, kteří poukazovali na to, že projektová dokumentace ještě není dokončená.
Východní obchvat za přibližně 650 milionů korun bez daně na silnici II. třídy je podle jeho zastánců nutný už kvůli bezpečnosti. Centrem města projedou denně stovky nákladních aut a kamionů. Zakázat jejich průjezd není přitom možné.
„Díky obchvatu projede ročně centrem města o 560 tisíc aut méně. Prioritní je pro nás bezpečnost občanů,“ řekl po červnovém referendu zmocněnec jeho přípravného výboru Martin Bláha.
Výsledek hlasování i s velkou účastí byl podle něj i oceněním práce, kterou přípravě referenda věnovali. Zúčastnilo se ho víc jak polovina oprávněných obyvatel, když pro jeho platnost stačilo 35 procent.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz