Stavba dopravní přeložky měla podle původních plánů trvat rok a půl, dělníkům se ji ale podařilo o tři měsíce uspíšit.
„Kdo zná Žár a cestu skrz něj, tak ví, že úsek kolem rybníka a přilehlé esíčko je velmi problematické. Jsem tedy opravdu rád, že se vše podařilo dokončit s předstihem a mohli jsme na celý projekt čerpat také evropské peníze,“ připomněl na místě hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.
Vybudování obchvatu vyšlo na 232 milionů korun, z čehož kraj pokryl 66 milionů. „Když sečteme evropské a státní peníze, dostáváme se na významný podíl. Jihočeský kraj je velmi úspěšný, co se týče čerpání financí z evropské unie na dopravní stavby. V aktuálním programovém období má kraj schválených šest projektů za 384 milionů korun,“ vypočetl vedoucí oddělení realizace IROP Jihočeský kraj Petr Bouška.
Podle starosty Žáru Přemysla Tupého přinese obchvat především dopravní úlevu, bezpečnost a také zlepšení životní úrovně obyvatel obce. „Nám tu doprava neutichala ani v noci, auta i kamiony tady běžně jezdily ve dvě nebo ve tři hodiny. Je tu spousta podniků, takže tu obecně doprava žije, a to včetně té kamionové,“ podotkl Tupý.
Zároveň připomněl i kritické místo u Žárského rybníka, kde se často stávají velmi těžké dopravní nehody. „Shodou okolností loni, když se začalo s výstavbou přeložky, jsme tu měli opět smrtelnou nehodu. Dlouhodobě jsme byli úsekem na cestě mezi Budějovicemi a Novými Hrady, který byl z pohledu řidičů nebezpečný,“ upozornil starosta Žáru.
Překvapivě také zdůraznil, že některým z více než 350 obyvatel obce dokonce vybudování obchvatu vadí. „Týká se to hlavně mladších lidí, kteří nevnímají intenzitu provozu jako problém. Těch je ale jen pár desítek, naopak ti starší si přeložku pochvalují. V obci máme školku, která často tráví čas venku, to už samo osobě je důvod, abychom obchvat měli,“ doplnil.
Obchvat Žáru odvede auta z obce i hráze rybníka, po níž se jezdí nyní |
Součástí nové stavby je také železobetonový most, který má na délku 126 metrů. Nechybí zde ani tři migrační objekty pro drobné živočichy, především obojživelníky. Na obchvatu bylo nutné také vybudovat devět sjezdů k soukromým pozemkům.
Pro vedení Jihočeského kraje je silnice mezi Budějovicemi a Hrady jednou z priorit, do budoucna se zde chystá také výstavba obchvatu pětitisícových Trhových Svinů.
„Na této trase je to jeden z nejdůležitějších obchvatů a dlouho tam vázla příprava. Nyní už ale máme územní rozhodnutí a budeme žádat o stavební povolení, které bychom měli získat příští rok. Jak jsme slibovali, tak bychom v roce 2026 měli začít stavět,“ ujistil hejtman Kuba.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz