Konečně, stavba obchvatu Dasného a Češnovic začala. Hotová bude za tři roky

  11:04,  aktualizováno  13:02
Dnes se na jihu Čech sešla zahájení dvou důležitých dopravních staveb. Ráno se poklepávalo na základní kámen u stavby silnice, která spojí budoucí dálnici D3 s hlavním tahem mezi Českými Budějovicemi a Českým Krumlovem. V poledne oficiálně začala roky očekávaná stavba obchvatu Dasného a Češnovic.

Novou komunikaci na Krumlovsku začala stavět firma M – Silnice, která uspěla s cenovou nabídkou 323 milionů korun. Dokončit by ji měla do dvou let.

Až bude hotová, uleví se obyvatelům Horního Třebonína a Prostředních Svinců, protože odvede dopravu z těchto obcí. Bude totiž fungovat jako jejich obchvat.

„Část budované silnice bude procházet i skálou, takže nelze vyloučit, že budou nutné odstřely,“ naznačil šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl na slavnostním zahájení stavby.

Zmínil i jednu zajímavost, u komunikace bude zhruba 160 metrů dlouhá protihluková stěna, která bude prosklená, protože za ní je památkově chráněný statek, který má základy ze 14. století.

Součástí akce je i úprava nebezpečné křižovatky na trase mezi Budějovicemi a Krumlovem za Rájovem, kde se v kopci a v zatáčce odbočuje z hlavního tahu směrem na Horní Třebonín a dál k silnici spojují krajské město s hranicemi s Rakouskem. Nová silnice se bude napojovat na přehlednějším místě asi o sto metrů blíž směrem k Rájovu.

Obchvat Dasného a Češnovic za 1,25 miliardy

Dnes začala na jihu Čech i další důležitá dopravní stavba, obchvat Dasného a Češnovic na výjezdu z Českých Budějovic směrem na Písek. Tam na základní kámen poklepali před polednem.

Práce na 8,5 kilometru dlouhé silnici potrvají tři roky, hotovo má být v srpnu 2027. Obchvat, na který obyvatelé obcí čekají už dlouhé roky, bude stát 1,25 miliardy korun.

„Silnice I/20 je jedním z páteřních tahů v Česku. Do Českých Budějovic přivádí přes Písek dopravu od Plzně. Po dokončení dálnice D4 mezi Prahou a Pískem bude ještě víc atraktivní pro cesty mezi hlavním městem a Budějovicemi, proto je nutné zvyšovat její propustnost,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

„Spadl mi kámen ze srdce. Obchvat pomůže rozvoji naší obce. Konečně třeba budeme moct udělat kanalizaci. To dosud nebylo možné, protože by bylo nutné překopávat hlavní tah. Také chystáme ZTV pro více než 30 rodinných dům,“ popsal starosta Pištína, pod nějž spadají Češnovice, Jaroslav Havel.

Od Českého Vrbného k Češnovicím vybuduje ŘSD 6,5 kilometru dlouhý směrově rozdělený čtyřpruh. Naváže tak na stejně uspořádaný výjezd z krajského města. Zbylé dva kilometry bude směrově nerozdělený třípruh.

Součástí stavby budou dvě mimoúrovňové křižovatky, deset mostů a dvě protihlukové stěny dlouhé dohromady 1,5 kilometru. Násypy budou místy téměř sedm metrů vysoké. Pro stavbu využije ŘSD i zeminu z části budované D3, a to až 130 tisíc metrů krychlových materiálu.

Ředitelství silnic a dálnic chce na tuto akci navázat i rozšiřováním vozovky dál směrem na Písek. Od Pištína až po Písek se tak budou objevovat ve vybraných úsecích vždy dva pruhy v jednom směru, aby byl provoz plynulejší.

Trasu dlouhou přes 32 kilometrů si ŘSD rozdělilo do čtyř částí. Jsou to úseky z Písku do Protivína, z Protivína do Vodňan, dál k Nové Hospodě a od té potom až k Pištínu. „Silnice už nesplňuje potřebné normy, nemá prostor za krajnicí, je na ní i mnoho velmi nepřehledných a nebezpečných horizontů,“ uvedl Radek Mátl. Práce by měly začít do tří let.

V Protivíně postaví ŘSD na silnici I/20 také nový most. Ten současný je poškozený tak, že je nutné ho zbourat. Odhad nákladů je miliarda korun.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor: