První procházka tunelem Pohůrka na dálnici D3. Auta jím projedou v prosinci

  13:20
Při okraji stojí jen pár nákladních automobilů a těžké techniky. Z útrob tunelu Pohůrka na okraji Českých Budějovic se však ozývá hlasitý hluk strojů. Technologicky nejsložitější stavba na budované dálnici D3 se pomalu blíží do finále. Auta se jím projedou letos v prosinci. Den pro veřejnost tam plánují už na září.

Prozatím je hrubý betonový povrch pokrytý tenkou vrstvičkou zaneseného bláta, brzy zde ale přibude asi metrová vrstva vozovky s asfaltovým povrchem, po němž se budou prohánět auta mířící ku Praze nebo hranicím s Rakouskem.

„Ze stavebního hlediska je tunel prakticky hotový. Momentálně nás čeká technicky nejnáročnější část výstavby tunelu, takzvané vystrojení technologiemi. Po stavařích jsme vůbec první lidé, kteří si téměř kilometrový tunel mohli projít,“ vysvětluje přítomným novinářům mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Na stropě tunelu se už nyní rýsují také rampy, na nichž začínají přibývat světla. „K finální fázi patří také instalace kabelů, jichž je tu asi čtyřicet kilometrů, dále pak síťovody, různá potrubí a lávky,“ pokračuje dále Rýdl.

Kilometrový tunel vede pod českobudějovickou částí Pohůrka ve dvou tubusech. „V každém z nich bude mít vozovka dvanáct metrů na šířku. Po instalaci kabeláže a systému ochrany tunelu se v červenci pustíme také do budování vzduchotechniky,“ připomíná ředitel výstavby tunelu za sdružení zhotovitelů Alexander Liga.

Stavitelé se pochopitelně zaměřují také na bezpečnost a únikové trasy v případě havárie. V tomto případě tunelu schází například paralelně vedená štola pro evakuaci lidí.

„Místo toho je zde systém východů a schodišť vyvedených přímo na povrch, což je nejkratší a nejrychlejší cesta. Je vybudovaná tak, aby společně s lidmi jimi neproudily zplodiny,“ ujišťuje Rýdl.

Celý tunel je navíc rozdělený na 76 stejně velkých částí, takzvaných dilatačních celků posazených za sebe. Ředitelství silnic a dálnic počítá se zprovozněním v druhé polovině letošního prosince s tím, že současně otevře 28 kilometrů dálnice D3 z Úsilného až do Kaplice-nádraží.

„V tuto chvíli tunel nebude zcela dokončený, ale bude umožňovat bezpečný a plynulý provoz. Zbylé technologie budeme následně dodělávat,“ doplňuje Rýdl.

Výstavba tunelu znamená také četné komplikace pro obyvatele Dobré Vody a budějovické části Suché Vrbné. „To si také plně uvědomujeme. I kvůli tomu bychom je i další zájemce rádi pozvali na Den otevřené dálnice, kdy si budou moci celý tunel prohlédnout ještě před zahájením provozu,“ doplňuje Rýdl s tím, že termín plánuje ŘSD předběžně na začátek září.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz