Vlaky pojedou dvoustovkou. SŽ hledá firmu na stavbu koridoru u Budějovic

  12:12
Správa železnic hledá zhotovitele poslední části koridoru na jih Čech, vítěz tendru zmodernizuje traťový úsek z Nemanic na okraji Českých Budějovic do Ševětína. Trať do Budějovic se tím zkrátí o čtyři kilometry, vlaky pojedou dvoustovkou. Součástí jsou i dva dlouhé tunely, Hosínský bude mít přes tři kilometry, Chotýčanský dokonce 4 775 metrů. Hotovo bude za sedm let.

Vlaky po dokončení prací přestanou využívat dosavadní trasu přes Hlubokou nad Vltavou-Zámostí, nově se krátce za Budějovicemi ponoří do Hosínského tunelu dlouhého 3 120 metrů. „Následující Chotýčanský tunel se díky délce 4 775 metrů stane nejdelším na české železnici,“ upřesnila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. Na snímku vizualizace budoucího koridoru. | foto: Správa železnic

Koleje povedou ve zcela nové trase, traťová rychlost bude 200 km/h. „Samotné zahájení prací se plánuje na začátku příštího roku, dokončení pak v roce 2032,“ informovala mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Eberl Friebová s tím, že SŽ právě vypsalo výběrové řízení.

Nejvyšší přípustná nabídková cena v tendru je přesně 21 343 355 511 korun.

Po dálnici ještě železnice. Koridor z Budějovic do Prahy dokončí za osm let

Vlaky po dokončení prací přestanou využívat dosavadní trasu přes Hlubokou nad Vltavou-Zámostí, nově se krátce za Budějovicemi ponoří do Hosínského tunelu dlouhého 3 120 metrů. „Následující Chotýčanský tunel se díky délce 4 775 metrů stane nejdelším na české železnici,“ upřesnila Friebová.

Celkovou přestavbou projde stanice v Ševětíně, která získá moderní nástupiště s bezbariérovým přístupem. Nové trasování umožní zvýšit traťovou rychlost na 200 km/h, délka celého úseku se zkrátí z 22 na necelých 18 kilometrů. To přispěje ke zkrácení jízdních dob.

Stát také před časem otočil, místo financování formou PPP projektu použije vlastní peníze. „Od této formy se upustilo z důvodu vytipování vhodnějších projektů,“ potvrdila Eberl Friebová.

„Momentálně pokračuje stavební řízení pro povolení stavby a výkup potřebných pozemků,“ sdělila před čtvrt rokem mluvčí. Těch už měla SŽ na konci loňského roku k dispozici přibližně 70 procent. Hotová je také dokumentace pro provedení stavby.

Modernizace bude rozdělena na dvě části. První řeší krátký úsek České Budějovice, severní zastávka – Nemanický triangl (část, kde se sbíhají tratě od Plzně a Prahy, a měří 1,2 kilometru), druhá etapa je pokračování k Ševětínu, kde se napojí na již zmodernizovanou část.

Po dokončení této nákladné stavby bude zmodernizovaný celý úsek mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Vlaky trasu zvládnou určitě za 90 minut.

24. července 2022

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Na drahé dokončení železničního koridoru Praha – České Budějovice budou ministerstvo dopravy se SŽ hledat peníze ve vlastních kasách, případně s pomocí evropské dotace. I když se od PPP upustilo, další zdržení tím nenastává. I když oproti dřívějším předpokladům už se mělo letos na nové trati pracovat.

Zajímavostí je, že v minulosti SŽ velmi dlouho přepočítávala, zda bude nakonec Chotýčanský tunel ekonomicky efektivní. O jeho zachování se pak rozhodlo v roce 2017. Na části nedaleko Hosína se také SŽ potýkala s odporem části obyvatel Dobřejovic, kteří nesouhlasili s vedením trasy kolem obce. Ta však povede několik stovek metrů od obydlí.

Autor: