iDNES.cz

Proti autovrakům bojují botičkami i odtahy. Z modrých zón odvezli první vozy

  5:18
Odšroubovali obě poznávací značky, auta nechali bez registrace a ta pak často i několik měsíců zabírala obyvatelům brněnských Židenic místa vyhrazená pro rezidentní parkování. Právě na neférové majitele úřady dosud nestačily, nebylo totiž možné je nijak dohledat. Teď se ale filutové musí mít na pozoru.

Vedení městské části přišlo s novým řešením, díky kterému nedávno z Geislerovy ulice zmizela první šestice dlouhodobě odstavených vozů.

Strážníci jim před měsícem nasadili takzvanou botičku a majitelům vyhradili třicet dní k nahlášení vlastnictví. Pokud by výzvu vyslyšeli, čekala by je „pouze“ pokuta, manipulační poplatek za sundání zámku v hodnotě 800 korun a povinnost vůz z ulice přemístit.

„Za celou dobu se přihlásil pouze jeden člověk, který předložil potřebné doklady a požádal o odstranění botičky. Strážníci tedy měli podle zákona povinnost ji v tomto případě sejmout,“ podotýká mluvčí městské policie Jakub Ghanem. O záchranu svého vozidla se pokusili ještě další dva muži, ti ovšem nebyli vlastnický vztah schopní prokázat.

Nejen auta bez poznávací značky v modrých zónách, ale také dlouhodobě odstavené stroje s neplatným technickým průkazem i polorozpadlé vraky trápí obyvatele Židenic už šest let. Ačkoliv se vedení za poslední rok podařilo odstranit více než čtyřicet z nich, stále v ulicích zůstávají desítky nehybných aut.

Vlastní evidence problematických vozů

„Od minulého roku nám alespoň částečně pomáhá zákon, který rozšířil definici vraku také na vozy s propadlým technickým průkazem a umožnil tak jejich likvidaci,“ zmiňuje tamní místostarostka Jana Šťastná (Hlas pro Židenice), která se už dva roky aktivně snaží hledat řešení, jak se nadměrného množství „překážek u krajnic“ z městské části zbavit. Sama však přiznává, že se jedná o velmi zdlouhavý proces, který vyžaduje spolupráci více institucí. „Obvykle trvá půl roku, než se nějakého vraku zbavíme,“ říká.

Vraky z ulic Brna mizí i díky aukcím, kupci je pořizují na náhradní díly

Snaží se proto stále přicházet s novými nástroji, jak být v boji úspěšnější a nad vychytralými majiteli vyzrát. Momentálně má vedení městské části k dispozici vlastní evidenci problematických vozů, kterou pravidelně kontroluje. V případě nějakého problému lze tak včas oslovit příslušné instituce a proces zbytečně nezdržovat.

6 vozů

bez SPZ nechali nedávno strážníci odtáhnout z Geislerovy ulice v brněnských Židenicích.

„Máme také speciální úředníky, kteří odstavená vozidla chodí osobně kontrolovat. Pokud se totiž blížil termín jejich odtažení, majitelé je jednoduše přeparkovali a doufali, že tím problém zase na nějakou dobu vyřeší. Obvykle je ale umístili o ulici vedle, kde překážela úplně stejně jako předtím. Pokud tedy úředníci zaregistrují, že vůz před lhůtou zmizel, prohledají okolí a pokusí se ho zase najít,“ vysvětluje Šťastná.

Mnoho z problematických aut, často vraků, přitom podle místních patří stejnému majiteli. Jedná se o podnikatele, který je využívá na náhradní díly nebo prodává celá. Původně je skladoval na svém pozemku, ten se mu ale podařilo zaplnit a začal tak využívat okolních silnic. Šťastná ovšem upozorňuje, že se jedná o domněnky, a komu odstavená auta v ulicích skutečně patří, není známo.

Vraky jsou všude po městě

Ačkoliv se podle Ghanema strážníci zabývají odstavenými vozidly v Židenicích mnohem častěji než jinde, s podobnými problémy se potýká prakticky celé Brno. Každoročně řeší okolo sto padesáti případů nahlášení takto problematických vozidel. Jejich nezodpovědní majitelé přitom často využívají podobných taktik znemožňujících zjištění vlastnictví, jako je právě odstranění poznávacích značek.

Sedmnáct vozů, které vykazují známky vraku nebo technické nezpůsobilosti, například evidují v současnosti v městské části Maloměřice a Obřany.

„Jako zásadní problém vnímáme skutečnost, že ještě šest měsíců po uplynutí lhůty technické kontroly může mít vlastník auto odstavené na pozemní komunikaci. Teprve až pak máme právo zaslat výzvu k zajištění technické způsobilosti nebo k odstavení vozidla mimo ni. Nicméně vlastník má ze zákona další dva měsíce na nápravu, proto se jedná opravdu o zdlouhavý proces,“ poznamenává starostka městské části Ludmila Kutálková (PRO Maloměřice a Obřany).

Neznámý žhář v Židenicích válčí s radnicí, zapaluje odstavené vraky aut

V následujících dvou měsících plánují odtáhnout pět aut, tedy pokud je dřív nepřemístí jejich majitelé. „Dalo by se říct, že se nám v poslední době daří dostávat vraky z ulic pryč, ale narážíme při tom na mnoho komplikací. Jedná se například o vlastníky, kterým se nedaří výzvu k odstranění doručovat na adresu, nebo vozy se zahraniční poznávací značkou. Tam je dokonce třeba řešit situaci s ministerstvem dopravy,“ dodává Kutálková.

Pět až deset vraků ročně řeší také v Bystrci. Podle starosty Tomáše Kratochvíla (SOCDEM) se problém objevil před několika lety, když město změnilo systém odtahů vozidel při úklidu ulic. „Dříve byly vraky při blokovém čištění odtahovány na záchytné parkoviště, kde již zůstaly. Nyní se vozidla nevezou pryč, ale jen přemisťují do vedlejších ulic, a odstavená auta nám tak na silnicích po blokovém čištění zůstávají,“ popisuje situaci Kratochvíl.

15. května 2023

zpět na článek