Brněnskou estakádu poprvé prověřil pracovní den, ranní provoz brzdily semafory

  11:54,  aktualizováno  13:23
Estakáda na Tomkově náměstí v Brně zažívá v provozu svůj první pracovní den a má za sebou už i ranní špičku. Ta se neobešla bez komplikací, zejména na výjezdu z mostní soustavy v ulici Rokytova, kde dopravu řídí semafory. Dopravní podnik hlásil zpoždění kolem deseti minut.

Šoféři si novou cestu rychle našli hned v neděli ráno, kdy tudy projeli vůbec ti první. Už uhánějí tunelem a po estakádě až ke křižovatce. V plynulém provozu jim cesta zabere 1,5 minuty.

Na křižovatce u ulice Rokytova je čeká jen rozhodnutí, zda odbočí vpravo do Židenic, nebo se dají přes Vinohrady. Je možné, že po otevření nové části velkého městského okruhu tudy začne nově jezdit velká část tranzitu. A zaznívají i obavy ze zvýšené dopravy na silnici, již často protínají semafory.

Dnes ráno ale velká část provozu odbočovala směrem na původní trasu přes Židenice. A právě v úseku od vyústění po křižovatku s ulicí Svatoplukova se doprava velmi zahušťovala.

„Problém je v intervalu semaforu na křižovatce ulic Svatoplukova a Rokytova. K tomu ještě přispívá pouze jeden odbočovací pruh směr vlevo směrem na Starou osadu, do kterého vjíždí skoro veškerá doprava jedoucí po ulici Rokytova,“ informoval ráno dopravní podnik.

Aktuálně totiž kvůli pokračujícím pracím na některých nájezdových a sjezdových rampách u estakády nelze do Židenic ve směru od Husovického tunelu dojet jinak než právě po mostech a přes kritickou křižovatku, kde nebyly ráno pro tento zápřah správně seřízená světla.

V Brně začal provoz na nové estakádě kolem Tomkova náměstí. (18. srpna 2024)

Podle městské společnosti Brněnské komunikace, která má na starosti nastavení semaforů, k přenastavení intervalů na křižovatce došlo zhruba v 8 hodin. „Úprava nebyla tvořena dopředu, aby reagovala na reálné změny intenzit, na které má kromě otevření nové části velkého městského okruhu vliv také krátkodobá uzavírka na Svatoplukově,“ uvedla mluvčí společnosti Vladimíra Navrátilová.

K tomu se ještě měnilo i chybné zapojení detektorů na nově zprovozněných semaforech na vyústění z estakády. „Kvůli tomu tato křižovatka dostatečně neprodlužovala směr od Vinohrad,“ dodala mluvčí s tím, že situaci budou nadále monitorovat a provádět další úpravy podle potřeby.

Na špatně seřízená světla každopádně dopravní podnik podle jeho mluvčí Hany Tomaštíkové upozorňoval městskou firmu už od neděle. Dnes ráno, kdy se problémy projevily, proto firmu znovu urgoval, že délka zelené nestačí, aby byl provoz plynulý.

V první pracovní den po prázdninách a rovněž později v listopadu po otevření ramp se dopravní proudy opět změní a bude nutné semafory znovu přenastavit, aby zbytečně nebrzdily provoz, jak se to dělo dnes ráno.

Politici, úředníci a silničáři přitom dlouhé týdny trnuli, jestli se nedělní otevření podaří. Až ve čtvrtek, tedy krátce před otevřením, dostali silničáři souhlas, že na novou část velkého městského okruhu mohou pustit provoz.

Důvodem průtahů byly potíže s vyřízením potřebných dokumentů v novém systému, s nímž se od začátku léta potýkají stavební úředníci po celém Česku. Paradoxem je, že v digitalizovaném stavebním řízení byla žádost podána fyzicky v papírové podobě a ve stejné podobě se vrátila s potřebným razítkem.

Estakáda v číslech

Délka: 1,3 kilometru

Cena: 2,5 miliardy korun, z toho půl miliardy město Brno

Doba trvání stavby: 38 měsíců, ještě v dalších deseti se bude pokračovat s dokončovacími pracemi

Délka přípravy: 22 let trvalo uplynulo od schválení záměru projektu do zprovoznění, za tu dobu se v čele ministerstva dopravy vystřídalo čtrnáct politiků

Počet aut, které tudy denně projedou: 40 tisíc

Nejvyšší povolená rychlost: 60 km/h

Počet pilířů: 39, v nejvyšším bodě jedou auta 20 metrů nad zemí

Autor: