Nechat zchátrat a pak předat. Brno řeší problematické stavby liknavě

  5:52
Vozovna brněnského dopravního podniku v Komíně tak dlouho čekala na opravu, až ji statik zčásti uzavřel. Město se jí teď hodlá zbavit. Podobná situace už nedávno potkala například Univerzitní kino Scala a Divadlo Bolka Polívky.

Vozovna v brněnském Komíně, jež slouží dopravnímu podniku od roku 1997, je majetkem města a její oprava byla v plánu zhruba dekádu. Místo toho se dostala do havarijního stavu. | foto: archiv DPMB

Řadu let brněnští politici vědí, že vozovna dopravního podniku ve čtvrti Komín je ve špatném stavu. O její nutné rekonstrukci se mluví minimálně dekádu, jenže až před několika týdny, kdy statik nařídil část budovy uzavřít, se ledy pohnuly. Brněnský magistrát narychlo přispěchal s tím, že vozovnu, která je jako jediná ze všech ve městě přímo v jeho majetku, převede do vlastnictví městského dopravce. Celý proces rekonstrukce tak padne na bedra dopravního podniku.

Že se oprava nějakého objektu odkládá až do poslední chvíle, kdy budova přestává být bezpečná, to v Brně není výjimečný postup. Loni se stejný scénář objevil v případě městského domu v centru na Jakubském náměstí, v němž má svůj sál Univerzitní kino Scala a Divadlo Bolka Polívky.

Více než rok už jej nemůže ani jedna z kulturních institucí využívat, přestože nutnost oprav se avizovala řadu let. V tomto případě brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS) vybídla Masarykovu univerzitu s tím, že jí město objekt prodá za symbolickou cenu.

Polívkovo divadlo i kino Scala musí opustit budovu, statici našli další závady

Stejná slova zopakovala nedávno po obdržení dalšího posudku ohledně budovy. Díky němu podle ní teď mohou obě strany navázat na dřívější jednání. Klíčový dokument už studují i akademici, aby zjistili, v jakém stavu se objekt nachází a kolik by stála případná komplexní rekonstrukce, pokud na nabídku kývnou.

„Určitě se dalším jednáním s městem nebráníme. V této chvíli však nemám informaci, že by byla v brzké budoucnosti naplánována schůzka, která by mohla mít zásadní vliv na rychlé rozuzlení celého příběhu,“ poznamenal mluvčí Masarykovy univerzity Radim Sajbot.

Problémy nebyly vážné, hájí se město

Vysvětlení, proč se vše nechává až na poslední chvíli, například u zmíněné trolejbusové vozovny z úst mluvčího magistrátu Filipa Poňuchálka zní, že se dlouho řešilo vypořádání majetku se státem. Právě jemu totiž patřil pozemek pod depem. Jak však následně mluvčí přiznal, od loňského května, tedy více než rok, jsou všechny tyto komplikace vyřešené a veškeré majetky jsou v rukou města. Přesto se do začátku léta v této věci nic nepohnulo.

„O problémech se statikou jsme věděli, nicméně nebyly charakterizovány jako vážné,“ hájí Poňuchálek postup města s tím, že si nyní nechává dopravní podnik zpracovat posudek, který určí, jestli a jak je plán oprav třeba změnit. Nastalá situace ovšem přináší dopravci nemalé problémy. Některé trolejbusy totiž musí vypravovat odjinud, což zasahuje do směn zaměstnanců, do jízdního řádu však zatím ne

Takzvaně „vyhnít“ nechávalo vedení Brna také problém s přízemními domky na Kraví hoře, které mají od města pronajaté umělci jako své zkušebny. Magistrát totiž dlouhodobě počítá s tím, že je zbourá, nicméně po kritice ze strany nájemců chce nakonec část z nich – opět na poslední chvíli – opravit, aby splňovaly potřebné normy, jež vyžadují hasiči. Právě ti dali letos na jaře stavebnímu úřadu podnět k vyklizení objektů a zajištění nápravy.

Měla jít k zemi, nakonec zpustlou síň upraví na přání zesnulého architekta

Jsou to i hasiči, kteří řeší komplikace se svým sídlem na Lidické, jež neodpovídá potřebám dnešní doby. Vedení sboru, jemuž objekt patří, jim ale nepřináší dobré zprávy, a tak stále „koušou“, že jejich hlavní výjezdová základna pochází z doby dávno minulé. „Máme zpracovanou projektovou dokumentaci k výstavbě nové stanice, bohužel aktuálně chybí peníze,“ posteskl si nedávno MF DNES mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.

Podobně naléhá přímo na Brno jednotka hasičů ze čtvrti Komín, která má zbrojnici těsně vedle problematické vozovny. „Při projednávání další fáze projektu a možnostech financování bylo rozhodnuto, že se investice spojí právě s opravou depa. Obě nemovitosti totiž stojí v jednom areálu a je tak pravděpodobné, že dojde k úspoře,“ poznamenal Poňuchálek, ovšem bez konkrétního termínu.

K demolici původně mířila i experty ceněná smuteční síň v brněnských Židenicích od architekta Ivana Rullera. Magistrátu se do opravy nijak nechtělo, před buldozery ji zachránilo vedení městské části. Objekt na sebe nechala radnice přepsat a loni odstartovala náročnou rekonstrukci, hotovo má být příští rok. Otazník visí nad osudem zábrdovických lázní ze 30. let minulého století, které jsou už roky prázdné a funguje tu jen venkovní koupaliště. Plánů byla v posledních letech spousta, ale bez dalších kroků.

Staré domy opraví družstva

Město si drží i mnohé bytové domy v neobyvatelném stavu. Už předloni tak přišlo s myšlenkou, že některé dá k dispozici lidem, kteří se místo něj ujmou budoucí investice prostřednictvím družstva. To už se děje u prvního takového domu v Mostecké ulici v Husovicích.

„Na podzim chceme mít v ruce stavební povolení, následně se založí družstvo, aby už lidé nemuseli čekat, až bude vše vyřízeno, a mohla rovnou začít oprava,“ přiblížila ředitelka Realitní společnosti města Brna Petra Vítková. Přitom i tady se v minulosti řešila demolice.

Vybydlené chátrající domy v brněnském Bronxu přemění na družstevní byty

Zároveň firma dostala od vrcholných politiků za úkol vytipovávat další vhodné domy, které by neopravilo město, ale právě družstvo budoucích obyvatel. „Další takový, který máme prověřit, se nachází v Traubově ulici,“ zmínila Vítková.

Kromě toho magistrát u domů ve špatném stavu volí i cestu prodeje. Zatím jsou všechny stále ruinami, v lepším případě „jen“ prázdné. Nedávno se ovšem brněnští radní vyjadřovali v rámci stavebního řízení k prvním takto prodaným budovám na nároží ulice Milady Horákové a náměstí 28. října. Město je prodalo už před třemi lety, ale až nyní se projektuje.

„Návrh vypadá hezky, půjde o o dvě podlaží vyšší objekt, takže se zarovná s okolní zástavbou,“ řekl radní Jiří Oliva (SOCDEM). Dodal, že se teprve uvidí, jestli se novému majiteli povede dovést projekt do zdárného konce.

Autor: