Investoři v této části města totiž chystají výstavbu řady velkých projektů, které zahrnují minimálně tři tisíce bytů a v horizontu deseti let mohou přinést klidně ještě větší množství nových bydlících. To se projeví ve zvýšených nárocích na infrastrukturu – třeba ve školách nebo na silnicích.
Pár kilometrů od sebe v pásu kolem řeky Svitavy od Zábrdovic přes Husovice až k Maloměřicím se nachází několik starých průmyslových areálů a nevzhledných míst. Proměna čeká lokalitu hypermarketu Albert v Tkalcovské, blízký prostor mezi ulicí Cejl a řekou dostane novou podobu díky projektu Svitavské nábřeží.
Projekty lákají na bydlení ve věži i s výhledem na legendární Lužánky![]() |
Zanedbaný areál vedle husovické vozovny se změní v Urban Park, bývalou motorárnu Zetor nahradí Nové Husovice a v místě někdejší Mosilany u Maloměřického mostu vyroste záměr Valchařská.
„Podle odhadu celkového počtu bytů v těchto stavebních záměrech se dostáváme až na číslo 15 tisíc nových lidí a odhaduje se, že z nich bude 900 dětí,“ upozorňuje starosta Brna-sever Martin Maleček (SOL).
Zmiňovaný počet obyvatel by patrně odpovídal maximálnímu „vytěžení“ ploch, reálně bude nižší, i přesto však přijde tlak na stávající kapacity. „Je potřeba se už teď zamýšlet, kam budou tyto děti chodit do mateřské a základní školy,“ apeluje starosta. Téma už otevřel na úrovni vedení města.
Kam se školáky?
Školky běžně vznikají coby součást nových velkých projektů, problematičtější bude podle Malečka zajistit místa na základních školách. „Pozemek pro novou se bude hledat asi těžko,“ podotýká s tím, že je aspoň možné přistavět nové křídlo školy v Cacovické a využít půdní prostory té na náměstí Republiky.
Podle brněnské radní pro školství Ireny Matonohové (STAN) magistrát sleduje, kde bude nutné rozšířit či vybudovat nová zařízení. Oba Malečkovy návrhy považuje za proveditelné. „Bavili jsme se také o vytvoření lesní školky, která by spadala pod školu na náměstí Republiky. Nová základní škola s devíti třídami se připravuje na adrese Cejl 61, což je už území Brna-střed, ale jde o rozhraní s Brnem-sever. Mohla by zachytit první vlnu výstavby kolem Svitavy,“ nastiňuje Matonohová.
Byty u řeky nechceme. Vybudujte tam raději povodňový park, žádají místní![]() |
Zcela nová škola a školka pro víc než 800 dětí vyroste za řekou na opačné straně v Nové Zbrojovce, tedy na území sousedních Židenic. Mohou tam docházet i žáci ze Zábrdovic či Husovic, ale protože v této čtvrti vznikne asi dva a půl tisíce bytů a denně se v ní bude pohybovat až 20 tisíc lidí, lze očekávat, že velkou část kapacity zaplní právě „zbrojovácké“ děti.
Z komplexů na území Brna-sever počítá s vybudováním školky pouze IMOS development v projektu Nové Husovice. Půjde o samostatně stojící budovu se čtyřmi třídami na rohu Sportovního nábřeží a ulice Bratří Mrštíků. Ostatní investoři odvedou do městské kasy poplatky, které slouží i na zajištění dostatečné kapacity škol a další potřebné infrastruktury.
Ulice nejsou nafukovací, upozorňuje starosta
Až budou bytové komplexy hotové, dostanou větší zátěž také silnice, po kterých bude jezdit víc aut. V severní části území má zásadně pomoct Nová Dukelská třída, jež odvede dopravu na velký městský okruh na Tomkově náměstí nejen z Nových Husovic, ale také z Nové Zbrojovky. Postaví ji firma IMOS development coby investor Nových Husovic. „Velkokapacitní výstavba se stovkami bytů se však chystá také v ulicích Cejl a Tkalcovská. A tyto ulice nejsou nafukovací,“ upozorňuje Maleček.
Silnici v křižovatce Cejlu s Vranovskou nabízela firma Esprit Living, která stojí za Svitavským nábřežím, rozšířit o odbočovací pruh, ale s městem se nedohodla. „Ze strany Cejlu jsou budovy uskočené oproti současné uliční čáře, takže v místě naší výstavby přinášíme zvětšení veřejného prostoru a rozšíření ulice,“ zmiňuje projektový manažer záměru Ondřej Menšík.
Hypermarket Albert ve Tkalcovské přemění firma Crestyl, která už vedle hlavního nádraží bourá staré Tesco, jež nahradí novou čtvrtí Dornych. Starou prodejnu odstraní, vyroste nová zástavba s více budovami. V přízemí vznikne prostor pro Albert i další obchody a služby, nad nimi budou byty a v podzemí dostatek parkovacích míst.
Výrobní areál vedle husovické vozovny se v Urban Park promění ve dvou etapách, kdy se uzavřená plocha zpřístupní a lidé se dostanou až k nábřeží. Investor UDI Group hodlá do projektu napumpovat tři miliardy korun. Demolici odstartuje na jaře.
Někdejší motorárna Zetor si na nový háv počká mnohem déle. K bourání dojde v příštích pěti letech, pak se začne stavět. „Jako první ale bude vznikat infrastruktura – dopravní napojení na Tomkovo náměstí nebo inženýrské sítě,“ vysvětluje obchodní manažer IMOS development Petr Vařbuchta.
Stejná firma vlastní areál u Maloměřického mostu. Ten má k proměně nejdál, projekt je teprve ve fázi studie. Kdy se uskuteční, není jasné. Také tato plocha se otevře lidem a má být přínosem pro okolí.
Připravované projekty v městské části Brno-severPřestavba Albertu: V průběhu pěti let postaví firma Crestyl ve Tkalcovské ulici několik budov s přibližně 600 byty pro víc než tisíc lidí. Začne nejdřív na konci roku 2026. Svitavské nábřeží: V polyfunkčním komplexu počítá investor Esprit Living se zhruba 400 byty, kde bude žít až 600 lidí. Výstavbu nespustí dřív než za dva roky. Urban Park: Hlavně ubytování hotelového typu nabídne UDI Group vedle husovické vozovny. Nejdřív vznikne soubor 236 bytů, pak další jednotky pro několik stovek lidí. Nové Husovice: Dva a půl tisíce lidí najde domov v šesti obytných blocích po bývalé motorárně Zetor. IMOS development provede bourání v příštích pěti letech. Záměr Valchařská: Stejná firma chystá několik bytových domů pro asi 600 obyvatel u Maloměřického mostu. Termíny bourání ani začátku výstavby nejsou známé. |
7. listopadu 2024 |