Brno pro chodce není bezpečné, nervozitu řidičů zvyšují věčně ucpané ulice

  5:36
Každá pátá nehoda s chodcem, cyklistou či motorkářem byla v Brně v první polovině roku 2024 smrtelná nebo s vážným zraněním. V Praze byla při trojnásobku srážek takto vážná nebo tragická „jen“ každá desátá. Ostatně o dvojnásobném riziku v případě Brna vypovídá i to, že v obou městech zemřelo v tomto období pět chodců, jak vyplývá z dat společnosti Generali Česká pojišťovna.

Je to statistika poněkud ošidná, může se lišit každý rok. Některá města skáčou žebříčkem shora dolů a například v Brně loni za celý rok nezemřel na silnici žádný chodec či cyklista. Pokud ale vezmeme počet vážně zraněných v poměru k hustotě dopravy, z toho plynoucí riziko nehod dostalo Brno v tomto nelichotivém žebříčku před Prahu i loni.

Takto se ostatně umisťuje pravidelně. „Pokud porovnáme data o dopravních nehodách z několika dalších měst, zjistíme, že zejména mezi chodci a cyklisty je počet usmrcených a těžce zraněných osob neúměrný velikosti Brna,“ potvrzuje Pavel Havránek z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Rozsáhlá oprava ulice v centru Brna omezí příjezd do tamní porodnice

Bourající šoféři v Brně nad ostatními městy výrazně vedou v tom, že jezdí příliš rychle a dostatečně se nevěnují řízení a provozu kolem sebe. Tyto příčiny nejsou jinde podle Havránka tak časté.

„Tato data však představují jen povrchní analýzu, ze které nelze činit jednoznačné závěry, a to z mnoha důvodů. Patří sem například intenzita dopravy, počet dojíždějících a studujících, které ovlivňují počet účastníků silničního provozu i jejich chování,“ vysvětluje.

Podle Pavla Čížka, jihomoravského koordinátora organizace BESIP řešící bezpečnost silničního provozu, automobily v Brně často stojí v kolonách, například i kvůli rozsáhlým a dlouhotrvajícím opravám a dalším dopravním stavbám. „Jedna kolona následuje další a vznikající stres vyvolává mnohdy neadekvátní reakce u řidičů, které vedou následně k nehodám,“ líčí.

O vlivu omezení v dopravě mluví i Havránek a rovněž policisté. „Situace v Brně s uzavírkami nepřispívá k dobré pohodě řidičů a pak takový řidič může lehce udělat chybu,“ upozorňuje policejní mluvčí Bohumil Malášek. Teprve se uvidí, jestli se situace s koncem roku a dokončením velkých dopravních staveb zlepší.

Pravidla nerespektují také chodci či cyklisté

Uzavírky a rekonstrukce ulic mohou nicméně vyvolávat nervozitu nejen na straně řidičů, ale i právě chodců. Ti například nedbají toho, že je kvůli opravě Údolní ulice a vedení linek MHD po okolních komunikacích dočasně zrušený přechod mezi zastávkami v ulici Úvoz. Silničáři nedávno k tomuto přechodu umístili dokonce betonové zátarasy.

Pěší neodradily ani betonové zátarasy, zrušený přechod využívají dál

Ignorování takového zákazu mělo ostatně letos v Brně už i tragický konec. Devětatřicetiletý muž se v Bauerově ulici vedoucí podél brněnského výstaviště, která se rovněž opravuje, podle policistů pohyboval právě na dočasně zrušené „zebře“, kde ho smetlo nákladní auto. Na místě zemřel.

Nerespektování pravidel ze strany chodců či cyklistů si všímá i Čížek. „V prvé řadě jde o to, aby si každý účastník silničního provozu uvědomil svoji roli, tedy i zákonné povinnosti, a podle nich se choval. Bez správného chování ke zlepšení nemůže dojít,“ podotýká s tím, že právě na příští rok chystá BESIP kampaň zaměřenou na chodce.

Podobnou plánuje i Brno, zejména s důrazem na seniory, kteří jsou často mezi zraněnými. „Mohou mít totiž obtíže s přizpůsobením se rychlejší a hustější dopravě,“ vysvětluje brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Časté ignorování semaforu

Podle policistů by navíc pomohlo, kdyby se v Brně začalo s hrozbou sankce měřit dodržování rychlosti a automaticky pokutovat průjezd na červenou. Tuto druhou možnost zavedlo Brno pilotně až letos na první křižovatce u dopravního uzlu Stará osada. Při ignorování semaforu nebo ještě přišlápnutím plynu, jak se pravidelně děje, se pěší v Brně opět dostávají do značného rizika.

Auta v prázdném nočním Brně zastavuje červená, město se hájí bezpečností

Takový případ nehody evidují policisté například z předloňského května, kdy chodec spořádaně kráčel na zelenou poblíž autobusového nádraží Zvonařka, ale šofér, který předtím zastavil v křižovatce až za semaforem, se po uvolnění cesty před ním bez povědomí co zrovna na semaforu svítí rychle rozjel a smetl jej.

I když si radní Kratochvíl zoufá, že jde o složitou záležitost ovlivněnou řadou faktorů, lze to změnit. Liberec se i přes čtvrtinovou velikost proti Brnu ještě před deseti lety nacházel na předních místech žebříčku nehodovosti, který jihomoravská metropole už tehdy vedla. Postupně se však chování tamních řidičů aut i dalších účastníků provozu zlepšovalo a za letošní první půlrok se v tomto městě nestala žádná nehoda s vážným nebo smrtelným zraněním.

Autor: