Od úterý minimálně do konce srpna se musí řidiči, pěší i cestující MHD připravit na to, že bude průjezd a průchod rušným místem výrazně komplikovanější. Kvůli plánovanému zúžení se dají očekávat mnohem delší kolony než obvykle.
Důvodem jsou práce na rekonstrukci železničního viaduktu v bezprostředním sousedství hlavního nádraží. Část Jihomoravanů si možná vzpomene, že to není zase až tak dávno, co dělníci opravu mostu řešili. Jenže ten má dvě konstrukce, a zatímco v roce 2013 se modernizace týkala části s kamennými oblouky, nyní přichází na řadu ta ocelová, která stojí na podpěrách blíže k Nádražní ulici.
„Pro železniční dopravu to neznamená v podstatě žádné omezení,“ podotkl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Rozkopané Brno. Silnic se opraví za 1,6 miliardy, spěchá se i kvůli MotoGP![]() |
Jenže vlaky jsou asi jediným dopravním prostředkem v okolí, kterého se rekonstrukce nedotkne. Už od úterka neprojedou pod mostem auta, trolejbusy ani autobusy. Zmíněné vozy MHD přitom od hlavního nádraží mimo jiné sváží studující na velkou střední školu v Olomoucké ulici či pracující do průmyslových hal na Černovických terasách. Denně přepraví tisíce lidí.

Neprůjezdné místo pod železnicí u hlavního nádraží v Brně na křižovatce ulic Koliště a Křenová.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
„Trolejbusy linek 31 a 33 budou ukončeny velkou smyčkou ve směru do centra, a to ulicemi Hladíkovou, Mlýnskou přes Rumiště a ulicí Křenovou zpět do Slatiny. Zde je možné využít dočasnou zastávku na Rumišti s docházkou k hlavnímu nádraží,“ přiblížil provozní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl.
Na Mlýnské jsou už od 80. let ponechaná trolejová vedení, jež tak dopravce nyní využije. Vybrané ranní a odpolední špičkové spoje, které už dnes jezdí část trasy jako autobusy linky 77, pak budou mít výchozí či cílovou stanici na Úzké u Vaňkovky.
Auta musejí celé nádraží objet
Seitl je rád, že se podařilo v pracovní dny zachovat alespoň provoz tramvají, jež v Brně tvoří páteřní systém MHD. Úzkým hrdlem pod viaduktem projíždí v ranní špičce doslova za sebou spoje z Líšně, Židenic i jihu města, tedy linky 8, 9 a 12.
O víkendu se však cestující i z těchto částí musejí připravit na cestu po svých. Tramvaje při cestě k nádraží skončí těsně před křižovatkou na provizorně zbudovaných zastávkách. Jinak než pěšky, a to jen ve speciálním koridoru na jedné straně pod mostem, se k nádraží a přestupnímu uzlu lidé nedostanou. Minimálně v prvních dnech dopravní podnik nasadí do ulic informátory.
20. září 2017 |
Pro motoristy, kteří byli dosud zvyklí projíždět pod viaduktem, to znamená, že od úterý musí celé nádraží objet po okolních silnicích. Provizorními zastávkami a nemožností odbočit se jim zkomplikuje cesta, další omezení přijdou v následujících týdnech.
„V tuto chvíli to vypadá, že od 2. do 29. června se bude na Kolišti jezdit ve směru k nádraží od Cejlu jedním pruhem rovně a dalším odbočovat doleva na Křenovou,“ prohlásila koordinátorka dopravních staveb v Brně Vlasta Jágerová. Dnes jsou přitom v místě čtyři pruhy.
Dopravně sevřené Brno si oddechne. Silničáři opět zprůjezdňují hlavní tahy![]() |
Kromě železničářů se totiž do oprav v dotčeném úseku kolem viaduktu pustí i vodárny. Jejich pracovníci prakticky do středu křižovatky umístí šachtu kvůli výměně kanalizace, ta stávající pochází z roku 1905. „Kanalizace se nachází pod železničním viaduktem v křižovatce ulic Benešova, Koliště, Křenová a Dornych, vyměníme ji v délce necelých 60 metrů,“ přiblížila mluvčí vodáren Renata Hermanová.
Podle Jágerové bude zúžení znamenat citelný zásah do dopravy, protože kolaps v jedné z nejrušnějších lokalit v Brně nastává i celkem běžně, kdy není žádné omezení.
Rozkopou i osiřelou smyčku
A do toho se ještě do prací pustí městské teplárny, které plánují nahradit staré parovody moderními horkovody. Podle mluvčí Radky Mistrové se dělníci budou pohybovat především v oblasti trolejbusové smyčky, která kvůli výluce a uzavírce pod mostem zůstane osiřelá.
Pro teplárny je to tak ideální příležitost, kdy se pustit do práce. „Mírné omezení se dotkne jen Benešovy ulice, kde podél výkopu v chodníku nasadíme staveništní techniku. Pěší provoz v této lokalitě usměrníme přechodovými lávkami v místě výstupu z podchodu od hlavního nádraží,“ poznamenala s tím, že práce se plánují na srpen.
Co týden, to nehoda MHD. Oprava ulice, kde se nejvíce bourá, se stále posouvá![]() |
Další omezení pak mohou řidiči očekávat jen o pár set metrů dál u Vaňkovky na již zmíněné Úzké ulici, kam budou zajíždět některé výlukové spoje. Důvodem jsou pokračující práce na výstavbě nového komplexu po zbouraném nákupním centru Tesco, někdejším Prioru.
Kvůli přeložkám kanalizace a vodovodu bude doprava na Úzké opravdu úzká, ze čtyř pruhů se bude jezdit pouze v jednom v každém směru. „A k tomu chtějí silničáři vyměňovat povrch v ulici Opuštěná,“ zmínila Jágerová další rušnou trasu vedoucí podél autobusového nádraží Zvonařka.
Hlavní úpravy MHD kvůli rekonstrukci mostu
|