Podle generálního šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla neexistuje v Česku mnoho podobných staveb, které by byly tak krátké a zároveň tak důležité pro dopravu. „Věřím, že kolony, které tady byly na denním pořádku, budou odstraněny a doprava bude plynulá,“ prohlásil. Stavba má něco málo přes kilometr.
Na špunt, který působil desítky let dopravní problémy, vzpomněl při slavnostním otevření i premiér Petr Fiala (ODS). „Dvacet let jsem se při svých cestách jako rektor Masarykovy univerzity nebo nyní politik snažil hledat vhodnou cestu, kudy nejlépe vyjet z Brna do Prahy, ale vždycky jsem se na nějakém úzkém hrdle zasekl. A právě to na Žabovřeské bylo jedno z těch hlavních,“ řekl Fiala.
„Už to konečně otevřete, ať se nám všem uleví“
Svou nespokojenost ostatně dali mnozí řidiči najevo hlasitým troubením i v pondělí. Nesli nelibě, že se museli kolonami prostát v zúžení a z oken auta pak pozorovat, jak se na druhé polovině vozovky scházejí politici, silničáři a zástupci stavebních firem, aby si přiťukli skleničkami a slavnostně přestřihli pásku.
Šoféři, kteří mnohokrát v minulosti lamentovali nad tím, jak jiní neumí při zúžení zipovat, by byli raději, kdyby se otevření obešlo bez těchto oficialit. „Ti si myslí jediné: Už to konečně otevřete, ať se nám všem uleví,“ pronesl při slavnostním aktu šéf stavební firmy Vinci Construction Ján Špaňo.
Ten si dokonce podle svých slov spočítal, že prostál v kolonách právě na Žabovřeské každoročně dva a půl dne, když tudy dvakrát denně projížděl.
Dopravně sevřené Brno si oddechne. Silničáři opět zprůjezdňují hlavní tahy |
Pondělní frustrace řidičů mohla pramenit i z toho, že asfalt je na druhé polovině vozovky položený už několik týdnů, ale vjet na něj dosud nemohli. Šéf brněnské pobočky Ředitelství silnic a dálnic David Fiala nedávno vysvětloval, že položením povrchu stavba neskončila a bylo potřeba otestovat technologie v tunelovém tubusu. „Nejedná se o běžnou opravu povrchu, ale tunelovou silniční galerii, na kterou jsou kladeny přísné bezpečnostní požadavky,“ popisoval.
V pondělí v noci se už všichni konečně dočkají. Silničáři po odeznění odpolední špičky začnou odstraňovat dopravní značky a tím – obrazně řečeno – vytáhnou dlouhé roky trvající „žabovřeský špunt“.
Jeho odstranění přitom nebylo jednoduché. Stavební práce hned na počátku v roce 2018 nabraly zpoždění. Tehdy totiž spolek s názvem Voda z Tetčic napadl jedno z vydaných stavebních povolení, takže silničáři začali jen s pracemi, se kterými mohli, než byla platnost napadeného dokumentu potvrzena.
Stavbu okruhu v Brně blokuje slovenská firma s obratem 10 tisíc korun |
Tehdy se zároveň počítalo, že stavbu rozdělenou na dvě části zprovozní silničáři do konce roku 2022. Jenže při výběru firmy na druhou etapu zasáhl antimonopolní úřad a tendr zrušil.
ŘSD tak muselo výběr zahájit znovu, což opět zahýbalo s konečným termínem, kterým se stalo léto roku 2024. Ani to nevyšlo. „Stavba trvalo o 75 dní déle, než jsme předpokládali, kvůli složitějšímu zakládání v řece Svratce,“ zmínil David Fiala složitý terén, v němž stavba vznikala. Na druhé straně se pro změnu kvůli rozšíření razil tunel ve skále pro posunutí tramvajové tratě.
Úsek velkého městského okruhu v Brně, který se šest let rozšiřoval.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz