Hotová noční můra, tepou dopravce za plakát se seznamkou. Změní ho - regiony.impuls.cz

Hotová noční můra, tepou dopravce za plakát se seznamkou. Změní ho

  15:02
Vlnu kritických reakcí vyvolal plakát z kampaně brněnského dopravního podniku, který vozy hromadné dopravy představuje jako možnou seznamku. Dotčeným lidem vadí především vyobrazení muže, který zezadu zálibně hledí na cizí mladou ženu. Dopravní podnik oznámil, že tento vizuál vymění.

Vizuál z kampaně „Jsme víc než MHD“ s motivem seznamky vyvolal kritiku, brněnský dopravní podnik se jej proto rozhodl vyměnit. | foto: DPMB

Kampaň s názvem „Jsme víc než MHD“ představil Dopravní podnik města Brna (DPMB) minulý týden. Její součástí je sedmnáct vizuálů s hesly jako „jsme nejlepší místo pro drby“, „jsme váš kosmetický salon“ nebo „jsme vaše studovna“.

Cílem bylo ukázat, že tramvaje, autobusy a trolejbusy nejsou jen dopravními prostředky. „Opět jsme vsadili na lehkou nadsázku, vtip a jednoduchost,“ poznamenal generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Drbárna, seznamka i salon. Brněnský dopravní podnik ukazuje, že je víc než MHD

V případě vizuálu s heslem „jsme vaše seznamka“ však podnik narazil na odpor.

„Kolik žen bylo a stále je vystaveno obtěžování v MHD a není tam moc kam utéct... a tady ještě (muž) stojí za ní, hotová noční můra,“ napsala na facebookový profil DPMB například Jana Plotková. „Autoři kampaně chtějí, aby jejich dcery v MHD oslovovali cizí lidé za účelem seznámení?“ podivoval se Roman Bartoš.

„Bohužel více než malé množství žen má i v MHD zkušenosti se sexuálním obtěžováním. A je mnoho žen, které vám při pohledu na tento vizuál řeknou, že první co jim asociuje, je nějaká nepříjemná situace, která se jim v minulosti stala a která souvisela s obtěžováním,“ uvedl na síti LinkedIn Michal Berg, bývalý spolupředseda Zelených, který poznamenal, že je sám otcem dcery.

Nechtěli jsme vyvolat nepříjemné pocity, zní z dopravního podniku

Někteří lidé také poukazovali na to, že brněnský dopravní podnik zvolil k problematice sexuálního obtěžování zcela opačný přístup než ten pražský, který na tento nešvar upozornil v loňské kampani.

DPMB v úterý oznámil, že kritizovaný vizuál vymění, protože se ukázal být pro některé lidi problematický. „Děkujeme za vaši zpětnou vazbu. Vaše reflexe nám pomáhají lépe pochopit, jak naše kampaně mohou být vnímány. Díky vám se tak můžeme posunout dál,“ doplnil dopravní podnik.

Připadá vám kritizovaný vizuál brněnského dopravního podniku nevhodný?

celkem hlasů: 2640

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00úterý 4. února 2025. Anketa je uzavřena.

Ne, není na něm nic špatného.1460
Ano, bagatelizuje sexuální obtěžování.658
Téma seznamky mi nevadí, ale fotka je nepatřičná.503
Nemám na to jasný názor.19

Jeho mluvčí Hana Tomaštíková zmínila, že podle reakcí lidé neměli ani tak problém s myšlenkou seznamky v hromadné dopravě, ale především s konkrétním vyobrazením. „Může to vypadat, že zájem je jednostranný, což vyvolává dojem, že jde o nechtěný kontakt. Tak jsme to samozřejmě nezamýšleli, určitě nebylo naším cílem vyzývat k obtěžování v našich vozech. Stejně tak jsme nechtěli, aby tento plakát v někom vyvolával nepříjemné pocity,“ sdělila mluvčí.

„Myslíme si, že většina lidí pochopila nadsázku, kterou jsme zamýšleli. Ale zároveň vnímáme zpětnou vazbu a nemáme problém s tím přijmout opatření a udělat změnu,“ podotkla Tomaštíková. Dopravní podnik také upozornil, že zbylé vizuály sklidily vesměs pozitivní reakce.

Za poslední rok je to už podruhé, co DPMB čelí nařčení ze sexismu. Loni vyvolala poprask jeho náborová kampaň, v níž jedno z hesel znělo: „Chceš, aby za tebou holky běhaly? Staň se řidičem MHD!“

13. srpna 2024

Osahávání i zírání. Pražský dopravní podnik spouští kampaň proti obtěžování v MHD | (1:12) | video: iDNES.tv
Autor: