Kampaň s názvem „Jsme víc než MHD“ představil Dopravní podnik města Brna (DPMB) minulý týden. Její součástí je sedmnáct vizuálů s hesly jako „jsme nejlepší místo pro drby“, „jsme váš kosmetický salon“ nebo „jsme vaše studovna“.
Cílem bylo ukázat, že tramvaje, autobusy a trolejbusy nejsou jen dopravními prostředky. „Opět jsme vsadili na lehkou nadsázku, vtip a jednoduchost,“ poznamenal generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Drbárna, seznamka i salon. Brněnský dopravní podnik ukazuje, že je víc než MHD![]() |
V případě vizuálu s heslem „jsme vaše seznamka“ však podnik narazil na odpor.
„Kolik žen bylo a stále je vystaveno obtěžování v MHD a není tam moc kam utéct... a tady ještě (muž) stojí za ní, hotová noční můra,“ napsala na facebookový profil DPMB například Jana Plotková. „Autoři kampaně chtějí, aby jejich dcery v MHD oslovovali cizí lidé za účelem seznámení?“ podivoval se Roman Bartoš.
„Bohužel více než malé množství žen má i v MHD zkušenosti se sexuálním obtěžováním. A je mnoho žen, které vám při pohledu na tento vizuál řeknou, že první co jim asociuje, je nějaká nepříjemná situace, která se jim v minulosti stala a která souvisela s obtěžováním,“ uvedl na síti LinkedIn Michal Berg, bývalý spolupředseda Zelených, který poznamenal, že je sám otcem dcery.
Nechtěli jsme vyvolat nepříjemné pocity, zní z dopravního podniku
Někteří lidé také poukazovali na to, že brněnský dopravní podnik zvolil k problematice sexuálního obtěžování zcela opačný přístup než ten pražský, který na tento nešvar upozornil v loňské kampani.
DPMB v úterý oznámil, že kritizovaný vizuál vymění, protože se ukázal být pro některé lidi problematický. „Děkujeme za vaši zpětnou vazbu. Vaše reflexe nám pomáhají lépe pochopit, jak naše kampaně mohou být vnímány. Díky vám se tak můžeme posunout dál,“ doplnil dopravní podnik.
Připadá vám kritizovaný vizuál brněnského dopravního podniku nevhodný?
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do 0:00úterý 4. února 2025. Anketa je uzavřena.
Jeho mluvčí Hana Tomaštíková zmínila, že podle reakcí lidé neměli ani tak problém s myšlenkou seznamky v hromadné dopravě, ale především s konkrétním vyobrazením. „Může to vypadat, že zájem je jednostranný, což vyvolává dojem, že jde o nechtěný kontakt. Tak jsme to samozřejmě nezamýšleli, určitě nebylo naším cílem vyzývat k obtěžování v našich vozech. Stejně tak jsme nechtěli, aby tento plakát v někom vyvolával nepříjemné pocity,“ sdělila mluvčí.
„Myslíme si, že většina lidí pochopila nadsázku, kterou jsme zamýšleli. Ale zároveň vnímáme zpětnou vazbu a nemáme problém s tím přijmout opatření a udělat změnu,“ podotkla Tomaštíková. Dopravní podnik také upozornil, že zbylé vizuály sklidily vesměs pozitivní reakce.
Za poslední rok je to už podruhé, co DPMB čelí nařčení ze sexismu. Loni vyvolala poprask jeho náborová kampaň, v níž jedno z hesel znělo: „Chceš, aby za tebou holky běhaly? Staň se řidičem MHD!“
13. srpna 2024 |