Brno plánuje rozmach trolejbusů. Jsou ekologičtější a vydrží déle než autobusy - regiony.impuls.cz

Brno plánuje rozmach trolejbusů. Jsou ekologičtější a vydrží déle než autobusy

  6:04
Více trolejbusů na úkor autobusů přibude v následujících letech na brněnských silnicích. Poměr je tam nyní zhruba 2:1 ve prospěch 300 autobusů. Za pár let se počty výrazně sblíží, protože trolejbusů přibude přibližně padesátka kusů. Důvodem je nutnost přecházet na ekologičtější MHD, což zejména naftové vozy neplní.

Brněnský dopravní podnik skládá vlastní trolejbusy, které dostaly přezdívku Mario. Zatím jezdí po Brně prvních šest těchto vozů, dalších šest je v procesu výroby. | foto: DPMB

„Na Černovických terasách aktuálně projektujeme klasickou trolejbusovou trať, která by měla v budoucnu nahradit autobusovou linku 77,“ oznamuje generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek.

Podle jeho odhadů stavba novinky může začít v roce 2026 a na konci téhož roku či na začátku následujícího může být zprovozněná. Podle Havránka totiž není výstavba trolejového vedení tak náročná jako v případě nových tramvajových tratí. Podobně svižně šlo před pěti lety i prodloužení trolejbusové trati o 1 600 metrů v brněnské Líšni na Jírovu.

Trolejové vedení v celé délce trasy přitom není nezbytným předpokladem pro jízdu trolejbusů. Zejména při výlukách využívá dopravní podnik takzvané parciální trolejbusy, tedy stroje, které mohou jet i část trasy mimo dráty, protože mají zároveň bateriový pohon.

Letos v dubnu začal s „baterkami“ jezdit DPMB pravidelně na lince do Soběšic. Dopravní podnik při této změně spojil dvě dosavadní autobusové linky do jedné. „Z tohoto pilotního projektu zatím máme výhradně pozitivní zkušenosti,“ pochvaluje si Havránek.

O pět let delší životnost

Není proto divu, že nad využitím těchto multifunkčních strojů přemýšlí i u jiných lokalit. Pokud nechá dopravní podnik protáhnout dráty po Průmyslové ulici na Černovických terasách, může to být dobrý výchozí bod i pro bateriové trolejbusy, které by zajížděly až na brněnské letiště.

„Případně to může být autobusová linka 67 spojující nákupní centra na jihu a severu města. Část trasy totiž jede pod trolejemi. Nebo je možná i transformace okružních autobusových linek, které dnes také projíždějí pod trolejemi, například v Jundrově,“ přibližuje další možnosti dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.

Opoziční zastupitel Adam Zemek (Piráti) si myslí, že by se dalo v tomto směru pokračovat na mnoha místech intenzivněji. „Parciálními vozy by se mohlo jezdit do Žebětína nebo Mariánského údolí. V obou případech jsou již dnes na velké části trasy natažené dráty. Až poslední část cesty by jel vůz na baterii,“ zmiňuje.

V Brně získali evropské miliardy na nové vozy i tratě, o další usilují

Kritizuje ovšem, že se plány na rozvoj trolejbusové sítě dostatečně nekoordinují s jinými stavbami. „Při nedávné rekonstrukci veřejného osvětlení v Osové ulici se tam nedaly nové sloupy, které by unesly i trolejové vedení, navzdory tomu, že se do budoucna počítá s protažením trolejbusů až k vlakové zastávce ve Starém Lískovci,“ uvádí příklad.

Podporu trolejbusové dopravy nicméně chválí. „Jednak z ekologického hlediska, ale i životnosti. Zatímco autobus vydrží deset let, trolejbus o pět roků déle,“ porovnává. Provoz je tak podle něj velice výhodný a efektivnější než elektrobusy, které jsou dražší, jízdní doba je krátká a navíc se tyto vozy dlouho nabíjejí.

Nejdřív velké projekty, pak vozový park

Do konce ledna Brno dostane dalších dvacet trolejbusů na baterie, zatím jich má ve své flotile třicet. Tím bude zakázka kompletně uzavřená. Kromě dodávek těchto kusů od plzeňské Škody se DPMB soustředí na kompletaci vozů, které dostaly přezdívku Mario. Zatím jezdí po Brně prvních šest těchto trolejbusů, dalších šest je v procesu výroby.

Trať na Kamechy vyjde na dvě miliardy

  • Po mnoha letech slibů začnou v příštím roce první přípravné práce v terénu na prodloužení tramvajové trati v Bystrci na sídliště Kamechy za necelé dvě miliardy korun. Zatím tuto oblast obsluhují autobusy, za pár let tam ale začnou tunelem ze současné konečné na Ečerově jezdit tramvaje.
  • Jde o poslední takto významnou investici do kolejí na delší dobu. Plány na obnovu trati od Stránské skály do Líšně jsou u ledu, případné prodloužení jiné ze Starého Lískovce do Bosonoh pak v úplných počátcích. Jediné, co dál pokračuje, jsou nákupy nových tramvají.

Vlastní sestavování přináší dopravci úsporu 2,5 milionu korun na jednom trolejbusu. „Pokud nakoupíme všech 40 vozů, jak nám umožňuje smlouva a jak také chceme, ušetříme celkem 100 milionů korun,“ vyčísluje Havránek.

Další plány na nákupy nových vozů v tuto chvíli nejsou. Podle brněnského radního Petra Kratochvíla (ODS) se ale městskému dopravci brzy uvolní ruce, protože v následujících dvou až třech letech bude mít za sebou významné investice do nových tramvajových tratí či dlouho plánovaných rekonstrukcí, jako je na příští rok chystaný úsek na Vídeňské od Ústředního hřbitova až do Modřic za 350 milionů.

„Více úsilí a peněz proto vrhneme do modernizace vozového parku,“ prohlašuje Kratochvíl. Možnost rozšiřování „baterkových“ trolejbusů vidí jako jednu z možných cest.

Hlavní výzvou ovšem pro dopravní podnik bude náhrada zhruba stovky autobusů, které dnes jezdí na stlačený zemní plyn známý pod zkratkou CNG. V nejbližších letech bude totiž končit jejich životnost.

7. března 2023

První trolejbus poskládaný v Brně zahájil zkušební provoz | (0:29) | video: iDNES.tv
Autor: