Jezdí rychle, neslyšíte je. Lidé si stěžují na jednokolkaře, hrozí jim zákaz

  5:04
Malého chlapce srazila na jaře na náměstí Svobody v historickém centru Brna třiadvacetiletá kurýrka na elektrické jednokolce. Jindy stejně starou jezdkyni „povalili“ dva muži, když ji podle svých slov chtěli zastavit při projíždění mezi hosty kulturní akce na nádvoří Nové radnice. Tyto i další incidenty řešili strážníci v souvislosti s lidmi využívajícími tento specifický stroj nazývaný úředně „osobní přepravník“.

Nedávno se na ně při kontrolách zaměřili i republikoví policisté. Za týden takzvaným jednokolkařům udělili více než dvě desítky pokut v součtu za téměř deset tisíc korun.

„S rozmachem osobních přepravníků se setkáváme stále častěji s tím, že jejich uživatelé buď neznají, nebo nerespektují pravidla silničního provozu,“ zdůraznila policejní mluvčí Petra Ledabylová.

Strážníci u nich jako nejčastější prohřešek řeší jízdu po silnici, evidují také ignorování semaforů a projíždění na červenou. „Za zmíněné přestupky dostali pokuty, v průměru okolo tisícovky v návaznosti na závažnost. Některé případy hlídky předávaly do správního řízení,“ doplnil mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

80 km/h

dosáhnou elektrické jednokolky, které jsou v ulicích vidět stále častěji

Policie tvrdí, že jednokolkaři musí jezdit po chodníku rychlostí srovnatelnou s chůzí. A silnici mohou využít pouze tehdy, když je na ní nakreslený pruh pro cyklisty. Pokud skončí, je nutné se pohybovat znovu po chodníku. Těchto pravidel si je Rustem Kussembayev, který coby kurýr rozváží objednávky právě na tomto stroji, vědom, přesto jezdí cíleně po silnici, za což schytal od policistů i pokutu.

„Je to pro mě bezpečnější. Pohybuji se stejně rychle jako auto, padesátkou. Dřív jsem zkoušel koloběžku a kolo, ale jel jsem nižší rychlostí, maximálně 25, a hrozně blízko okolo mě jezdili řidiči aut, hlavně taxi a rozvoz jídla,“ vysvětlil muž reportérovi MF DNES přímo na náměstí Svobody při čekání na zakázku. Zdůraznil též, že dosud neměl jedinou nehodu. „Po chodnících nejezdím, protože jsou úzké a je na nich hodně lidí,“ poznamenal.

Při závažném prohřešku rozvázání spolupráce

Právě kurýři představují podle zkušeností strážníků, kteří se denně pohybují v ulicích, naprostou většinu uživatelů jednokolek. Ve městě pracují pro firmy Bolt Food, foodora a Wolt, jež se shodují, že tento typ rozvozců jídla nepatří mezi příliš časté. Jejich počty se pohybují v jednotkách, nanejvýš nižších desítkách.

„Odhadem se u nás jedná o maximálně deset až dvacet kurýrů, kteří využívají elektrické jednokolky,“ uvedla mluvčí Woltu Jana Jarošová.

Stížnosti na chování, respektive způsob jízdy kurýrů na speciálním stroji až na naprosté výjimky rozvážkové firmy v Brně nezaznamenaly. „I když evidujeme některé ojedinělé připomínky, nevedeme o těchto situacích statistiky, protože se vyskytují sporadicky,“ potvrdil Jakub Moško, generální ředitel Bolt Food pro Česko a Slovensko.

Dodržování pravidel silničního provozu si společnosti vynucují ve smlouvách, prohřešky posuzují individuálně. „V případě závažného porušení předpisů a ohrožení bezpečnosti s kurýrem ihned rozvazujeme spolupráci,“ ujistil šéf logistiky foodory Richard Dirbák. Nicméně ani u jedné firmy z těchto důvodů žádný rozvozce ještě neskončil.

Cítíte se ohrožení jízdou jednokolkařů?

celkem hlasů: 3820

I tak část Brňanů s jednokolkaři nemá pozitivní zkušenosti. „Vždy něco živelně vybují a nemá to žádné regulace. V poslední době jsou to jednokolky a elektrokoloběžky. Bojím se jich, pokud jedu autem, i když jdu pěšky po chodníku. Jednokolka jede po městě, kde je třicítka nebo padesátka, klidně pětašedesátkou. Nebo najednou někde odbočí a skočí na chodník. Neslyšíte je,“ postěžovala si starší žena na nedávné přednášce věnované dopravě, jež byla součástí festivalu Kam kráčíš, Brno? 2024.

Magistrát už zvažuje omezení

Ještě horší situaci zažila před víc než rokem třiasedmdesátiletá seniorka. V Masarykově ulici ji srazila čtyřiadvacetiletá jezdkyně, žena utrpěla vážné zranění hlavy. Policisté jednokolkařku obvinili z těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti.

I kvůli těmto případům žádají radní Brna-střed zakázat jednokolkám a elektrokoloběžkám vjezd do pěší zóny. „Důvodem je jedině bezpečnost chodců,“ prohlásil místostarosta městské části pro dopravu Zdeněk Machů (ANO). Nařízení se má týkat náměstí Svobody, Masarykovy, Rašínovy a přilehlých ulic.

Brno chce vyhnat koloběžky z centra. Vadí ohrožení chodců i ledabylé parkování

O případném zákazu musí rozhodnout magistrát. Vládnoucí politici se jím budou zabývat nejdřív v listopadu. Radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) prozatím nechtěl svůj postoj oficiálně komentovat. „Je to citlivé téma,“ zmínil pouze.

Směr, jímž se město může ubírat, ale naznačil na zmíněné přednášce.„Spějeme k posunu, nechci říct ke stoprocentní regulaci v tuto chvíli, nicméně k zákazu jednokolek v centrální části města,“ pronesl i v reakci na stížnost starší ženy.