Momentálně už několik měsíců roste na pozemku sousedícím s hobbymarketem Bauhaus a na dohled od Globusu v brněnských Ivanovicích. Vedle něj je výpadovka z města ve směru na Svitavy.
Územní plán v místě umožňuje výstavbu nákupního areálu dlouhodobě. „Řídíme se nabídkou a poptávkou po lokalitách ze strany jednotlivých obchodních partnerů, na severu Brna je oproti jihu zřejmá absence uceleného obchodního centra doplněného o obchody a služby,“ hlásí projektový manažer záměru Karel Cholek z investorské firmy Fuertes Development.
Developer staví dvoupatrový retail park, v němž bude mít každá prodejna vlastní vstup zvenku. Ve spodní části zákazníci najdou hobbymarket, nahoře dalších dvacet obchodů včetně potravin, módy, hračkářství, chovatelských potřeb, drogerie nebo lékárny. Doplní je provozovny se širokým sortimentem, kuchyňské studio, centrum zdravého spánku i rychlé občerstvení. V jednání je umístění kavárny a dětského hracího centra. Konkrétní značky nechce investor prozatím komentovat.
Vznikající obchodní komplex bude podle expertky Aleny Šafrové Drášilové z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně výhodný pro nakupující i prodejce. „Retail park obvykle těží z lákadel v podobě velkých značek, za kterými jsou lidé ochotni cíleně přijet. Když už do lokality dorazí, s velkou pravděpodobností navštíví i další prodejny v místě. Z blízkosti tedy těží jak zákazníci, kteří šetří čas, tak obchodníci, k nimž se dostane více potenciálních zákazníků, než kolik by jich oslovili samostatně,“ vysvětluje ekonomka.
Splnění podmínek místních obyvatel
Aktuálně budovaný areál se nachází vedle Bauhausu, s jehož výstavbou se tamní obyvatelé dodnes nesmířili. Ostatně jak nově definitivně potvrdil Nejvyšší správní soud, hobbymarket tam před 13 lety postavila firma Heršpická – správa nemovitostí neoprávněně.
I kvůli těmto negativním zkušenostem se nynější developer u Kaskád domluvil se sdružením Klidné Ivanovice na splnění podmínek obyvatel. Od rodinných domů v Černohorské ulici tak stavbu odděluje protihluková stěna, později přibude i stromořadí. Investor počítá také s instalací veřejného osvětlení, chodníkem i tichým asfaltem.
Nová obchodní centra cílí na menší města, lidé nemusí za nákupy dojíždět![]() |
„Se stavbou nemáme díky akceptovaným požadavkům problém a neočekáváme ho ani po otevření centra. Naopak se díky opatřením zlepší životní prostředí,“ podotýká člen sdružení Milan Bartoš. Auta se do areálu dostanou okolo Bauhausu z opačné strany, než je zástavba domů.
Kaskády se vedle výpadovky na Svitavy mají otevřít v prvním čtvrtletí příštího roku, vyjdou na stovky milionů korun. V tuto chvíli dělníci pracují na skeletu centra a instalují střechu. Stejný investor se chystá rozšířit rovněž obchodní centrum Zahrádky v nedaleké Kuřimi na Brněnsku. Středisko je už dnes poměrně dobře „vybavené“ obchody, přibude proto pouze prodejna nábytku a samoobslužná čerpací stanice. Mimo hru zůstává minimálně prozatím rychlé občerstvení typu McDonald’s nebo KFC.
Chystané nákupní areály v Brně a okolíObchodní centrum Kaskády v brněnských Ivanovicích: Obchodní centrum v Troubsku na Brněnsku: |
Teprve ve fázi příprav se nachází projekt retail parku na jiném místě poblíž Brna. Firma IMOS development jej vybuduje na zemědělském poli v Troubsku poblíž kruhového objezdu na Veselce na silnici 602.
„Výstavbu plánujeme zahájit v příštím roce, následující rok pak bude otevření,“ nastiňuje obchodní manažer společnosti Matěj Kulík s tím, že záměr dozná do léta ještě určitých změn. Teprve pak bude jasno o konkrétním mixu obchodů.
Troubsko i sousední Popůvky nové obchodní centrum vítají, protože rozšíří možnosti pořízení potravin a dalších položek. Campus Square v brněnských Bohunicích coby nejbližší zóna je vzdálená pět kilometrů.
„Místní se nebudou muset za nákupem trmácet, trávit čas v kolonách a složitě hledat místo k zaparkování. Obstarají si ho poblíž svého domova. Retail park je pořád lepší než výrobní hala nebo logistické centrum,“ říká starostka Troubska Markéta Bobčíková (nez.).
Obavy Bosonoh z aut
Poněkud skeptičtěji se na chystaný nákupní areál dívají v sousedních Bosonohách, kde se obávají dalšího zhoustnutí dopravy na už tak dost vytížené silnici 602, po níž řada řidičů jezdí místo po souběžné dálnici D1.
„Campus je pár minut autem a dobře dostupný MHD, jezdí tam většina lidí. Dopravu chceme od nás dostat pryč, upínáme se k obchvatu, i když termín jeho výstavby je zatím neurčitý,“ podotýká bosonožský starosta Martin Černý (KDU-ČSL). Bobčíková tvrdí, že retail park zásadně větší množství aut oproti dnešku nepřinese.
Do menších měst míří velké řetězce, místní obchodníci se cítí ohroženi![]() |
Podle ekonoma Petra Pelce vede investory k výstavbě nových obchodních center na periferii poptávka po moderních prostorách místo starších obchodních zón či rostoucí počet obyvatel. „Jsou také atraktivní pro velké řetězce, které neustále hledají nové lokality s dostatečným zákaznickým potenciálem. Přinášejí i dlouhodobou návratnost investic, zejména ve strategických lokalitách,“ vysvětluje expert z projektu Zainvestuj.to.
18. srpna 2023 |