Brno kývlo na obří směnu, miliardáři Křetínskému přenechá výhodné parcely

  11:26
Úspěšný byznysmen a brněnský rodák Daniel Křetínský si může mnout ruce. Necelé tři roky starý kontrakt, kdy se do jeho holdingu přesunula firma ČSAD Brno holding, přinese druhému nejbohatšímu Čechovi to, s čím nejspíš od začátku kalkuloval – otevře mu cestu k lukrativním pozemkům v plánované brněnské Jižní čtvrti.

Společnost ČSAD Brno holding je známá především jako vlastník a provozovatel brněnského autobusového nádraží Zvonařka. Zároveň je však majitelem blízkých parcel, jež jsou klíčové pro roky připravovanou stavbu nové hlavní železniční stanice za desítky miliard korun.

Brněnští radní ve středu odsouhlasili, že tyto pozemky, na nichž se nyní nachází servisní zázemí pro autobusy, a také rampu k vjezdu na střechu Zvonařky od Křetínského vykoupí. Respektive půjde spíš o směnu s doplatkem ze strany českého miliardáře. Více než o peníze mu totiž jde o městské parcely, kolem nichž nyní vyrůstá vůbec první nová ulice v této lokalitě známé rovněž jako Jižní čtvrť.

120 milionů korun

je zisk města Brna z obchodu s pozemky se společností Daniela Křetínského.

„Po letech patové situace je dohoda dobrým základem pro realizaci záměru města a Správy železnic vybudovat v Brně moderní železniční uzel. Zároveň to otevírá městu možnost rozšíření centra směrem na jih. Tyto záměry akceptováním podmínek dohody respektujeme a podporujeme,“ podotkl pro MF DNES Jiří Nováček, místopředseda představenstva Křetínského společnosti EP Real Estate.

Vyjednaný postup sice ještě musí potvrdit zastupitelé, nicméně vzhledem k jednomyslné shodě všech členů rady na středečním jednání se případné výtky nebo veletoče neočekávají. „Je na tom koaliční shoda, protože pokud tyto pozemky nenabudeme, o žádném nádraží se ani nemůžeme bavit,“ poznamenal brněnský radní pro oblast majetku Jiří Oliva (SOCDEM) s tím, že se jedná o poslední soukromé pozemky bránící stavbě.

Brno přistoupilo na Křetínského hru

Část parcel v rukou Křetínského zasahuje přímo pod plánovanou výpravní budovu, především však blokuje prostor před ní, kam by měly zajíždět spoje MHD. Snahu o získání servisního zázemí autobusů tak mělo město už v minulosti, kdy klíčové pozemky spoluvlastnil otec bývalého brněnského radního Davida Grunda (ODS). Ten dnes šéfuje městské firmě Brněnské komunikace, a právě od ní miliardář směnou získá lákavé lokality k výstavbě.

S původními vlastníky podle Olivy jednání ztroskotala na ceně. „Těch důvodů bylo více, nejen peníze, jak se to kolikrát zjednodušuje. Pokud bychom o parcely přišli, ztratili bychom areál, kde máme servisní zázemí. A právě to jsme museli pro naše firmy zajistit, když jsme za ně dosud neměli náhradu,“ tvrdil v minulosti Antonín Grund.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

O tomto na jednáních s týmem Křetínského ale nepadlo ani slovo. Ten sledoval hlavně developerské zájmy, a tak nakonec zástupci Brna i kvůli nejistotě s možností vyvlastnění přistoupili na směnu, jak byznysmen preferoval. Je však poněkud šalamounská.

Město totiž ze svého pošle Křetínskému 186 milionů, aby získalo jeho nemovitosti, on sám za 306 milionů koupí od Brněnských komunikací volné parcely, prakticky připravené ke stavbě. Čistý zisk pro Brno tak v tuto chvíli činí 120 milionů.

„Jsme připraveni dát peníze na rozvoj infrastruktury, ale předpokládám, že město jako náš vlastník bude od nás chtít získat dividendu,“ míní David Grund. Jeho slova potvrzuje i Oliva, že takový postup je pravděpodobný.

Developeři čekají na ochranu

Změny se dějí také u „sousedů“ budoucího majitele Křetínského. Pozemky někdejšího starého autobusového nádraží, jež dnes slouží částečně jako parkoviště, koncem loňského roku odkoupila v Brně na mnoha místech působící developerská společnost CTP.

„Aktuálně se nacházíme ve fázi územního řízení na původní projekt. Naším cílem je získat stavební povolení a začít stavět co nejdříve, avšak vzhledem k úzkému propojení s protipovodňovými opatřeními na řece Svratce nemůžeme přesně předvídat harmonogram,“ sdělil za CTP Jan Hübner.

V Brně vybudují novou silnici k plánovanému nádraží, přijde vhod Křetínskému

Také tato část totiž leží v záplavové oblasti při případné stoleté povodni. Opatření kolem řeky ale budou hotová nejdříve za tři roky, protože jsou součástí až navazující etapy jižněji od té současné při ulici Poříčí. Na ně musí počkat i Křetínský, kolem jehož budoucích pozemků město nyní staví již zmiňovanou novou ulici – má být hotová v polovině příštího roku.

Mnoho práce s výkupy nebo další nutností získat majetek Brno nemá už ani jihovýchodně za nádražím. „Většina pozemků pro městskou infrastrukturu je ve vlastnictví města a Českých drah,“ uvedl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. Stěžejní výdaje na straně magistrátu tak budou ještě do dopravního uspořádání v „zanádraží“ a příjezdových cest pro automobily.

Autor: