Kritikům vadí opatření pro pěší i lidi, co jezdí na kole – konkrétně chybějící rameno přechodu přes Zábrdovickou, umístění pouhého cyklopruhu i jeho nekomfortní ukončení před křižovatkou.
„Zvolená řešení jsou tragická a neobhajitelná, neodpovídají trendům, normám ani výzkumům bezpečnosti. Když se cyklista přiblíží ke křižovatce Šámalovy a Zábrdovické, přestává existovat. Přitom asi třetina nehod na kole se podle statistik stane právě v křižovatce,“ hřímá mluvčí spolku Brno na kole Michal Šindelář.
Pokud chce cyklista z upravené Šámalovy pokračovat křižovatkou rovně či doleva, musí otočit hlavu a přejet přes klasický pás pro auta, protože cyklopruh před ní končí. „Automobilová doprava má vyloučený rovný průjezd do původní Šámalovy, cyklista nikoliv, ke křížení tedy dojít musí. Za bezpečnější považujeme variantu, kdy se toto křížení provede ještě před světelně řízenou křižovatkou než přímo v ní,“ vysvětluje Jan Růžička, projektový manažer Nové Zbrojovky.
Nová Zbrojovka v Brně dostane i školu, architekti se na ní vyřádili |
Šámalova se stane „předsíní“ této nové čtvrti s více než dvěma tisíci byty. Ulice se proto v ani ne dvousetmetrovém úseku mezi Lazaretní a Zábrdovickou musí rozšířit. Navzdory velkorysejším parametrům vznikne pro cyklisty jen pruh mezi jedoucími a parkujícími auty, což mnozí vnímají jako nedostatečné.
„Dalo by se říct, že na Brno dobrý. Bohužel přesto, že je zde dost prostoru, opět se buduje jen pruh místo oddělené a bezpečnější cyklostezky,“ kroutí hlavou opoziční brněnská zastupitelka Jasna Flamiková (Zelení).
Jde o bolestivý kompromis, říká starosta
Podle magistrátu i Nové Zbrojovky ovšem v území existují limity, které vytvoření samostatného koridoru neumožňují – třeba stávající zástavba či požadavek na zeleň.
„Vedení cyklistů v hlavním dopravním prostoru je v souladu s technickými normami a podmínkami a bývá běžně vyznačeno. Zároveň je toto řešení v souladu s očekávanou intenzitou dopravy. Silnice by tam neměla být výrazně zatížena auty ani cyklisty, protože hlavní trasy z pohledu celkové koncepce území jsou jiné,“ říká za magistrát Zdeňka Obalilová s tím, že cyklopruhy mají nadstandardně šířku 1,75 metru. „To je jedno, stejně v nich budou parkovat auta jako jinde v Brně,“ míní Šindelář.
Rozhořčení vzbudil i chybějící přechod v západním rameni Zábrdovické. „Vždyť je to proboha u nemocnice a budoucí školy,“ poukázal na sociálních sítích Otakar Straka.
Cyklodálnice má utrum, plán na opravu brněnské tepny fandí autům |
„Tento přechod nemá význam, hlavní proud chodců mezi veřejnými budovami a MHD se odehrává přes východní část křižovatky. I budoucí škola bude na této straně,“ reaguje Růžička. Podle Obalilové není přechod šířkově možný, byly by potřeba ostrůvky.
Židenický starosta Petr Kunc (nez.) označuje výslednou podobu rozšíření Šámalovy za bolestivý kompromis. „Velice rádi bychom měli oddělenou stezku a přechody na všech ramenech, ale tehdy to nebylo průchozí. Mnohokrát jsme jednali s různými orgány a projekt připomínkovali, ale vždy do toho některý z nich vstoupil a projekt se předělal,“ zmiňuje Kunc s tím, že záměr se řešil před několika lety.
Vznikne i revoluční cyklostezka
Nejde přitom o levnou záležitost, protože rozšiřování ulice, které začalo v pondělí, vyjde na 138 milionů korun bez daně. Do částky se počítá i oprava 300 metrů vozovky a tramvajové trati v Zábrdovické.
Podle Růžičky je nutné si uvědomit, že rozšířená ulice je krátkým přechodovým úsekem mezi nulovým cykloopatřením v Zábrdovické i současné Šámalově a plnohodnotným řešením stavebně oddělené stezky. Ta povede v kilometrové délce novou městskou třídou táhnoucí se přes Novou Zbrojovku i navazující Novou Dukelskou.
V brněnské Nové Zbrojovce začali stavět první budovy budoucí čtvrti |
Cyklisté pojedou striktně v přidruženém prostoru mimo provoz aut, bezpečnější pro ně bude i průjezd křižovatkami. Třída má být široká 28 metrů, vejdou se tak na ni cyklisté, pěší, MHD a běžná doprava i zeleň.
Stavebně oddělená cyklostezka v Nové Zbrojovce bude prvním takovým řešením na území Brna, což je dáno i tím, že se vybuduje nová, velkoryse široká ulice. V těch už existujících vzniká v lepším případě cyklopruh, v horším jsou na vozovku jen domalované cyklopiktogramy.
„Projekt se stavebně oddělenou cyklostezkou byl úspěšně projednán a v současné době je zahájeno řízení o vydání společného povolení, které se očekává během léta,“ hlásí spokojeně Růžička, který toto cyklořešení označuje na brněnské poměry za revoluční.
16. března 2023 |