Šachta má hloubku 27 metrů a průměr 10 metrů, dělníci ji budovali od loňského podzimu. „Ještě zbývá dokončit betonáž dna šachty, na přelomu dubna a května pak začnou první odstřely a budování průzkumné štoly,“ uvedla za Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Lucie Trubelíková.
Obyvatele okolního sídliště na to už připravuje radnice městské části Vinohrady. „V rozmezí několika dnů při své práci dělníci několikrát použijí trhaviny a nahoru se z těžební šachty ozve detonace,“ informovala v místním zpravodaji vinohradská starostka Jitka Ivičičová (KDU-ČSL). O přesných termínech odstřelů a časech budou podle starostky místní vědět v dostatečném časovém předstihu.
Po Velikonocích má ještě před samotnými odstřely dojít na slavnostní požehnání štoly i sošky patronky havířů svaté Barbory.
Dělníci jako trpaslíci. V Brně hloubí kvůli tunelu obrovskou díru, podívejte se![]() |
Podle Trubelíkové zabere první fáze, kdy se využije trhavina, několik týdnů, následně se ke slovu dostanou stroje na ražbu. Další trhací práce jsou v plánu až v druhé části průzkumné štoly poblíž vyústění budoucího tunelu u parku Akátky, kde dnes končí estakáda velkého městského okruhu od Tomkova náměstí. V podzemí pod parkem by měla být tvrdá skála, kterou rypadla jednoduše neprorazí.
Právě kvůli složitému geologickému podloží zvolilo ŘSD nezvyklou cestu v podobně budované štoly, která poslouží k průzkumu geologických, hydrogeologických a geotechnických parametrů pro návrh budoucího tunelu, jenž má měřit téměř kilometr a půl. Zároveň se štola stane základem jednoho z tubusů budoucího tunelu.
Práce na průzkumné štole potrvají tři roky, teprve pak přijde na řadu samotný tunel. Tím by řidiči měli projet nejdřív v roce 2032.