Tunel v Brně pod sídlištěm Vinohrady: kdy začnou odstřely a stavba - regiony.impuls.cz

VIDEO: Silničáři ukázali šachtu, kde začnou s odstřely pro budoucí tunel v Brně

  5:42
Posledních pár týdnů zbývá do okamžiku, než dělníci začnou s odstřely plánované průzkumné štoly jakožto základu budoucí tunelu pod brněnským sídlištěm Vinohrady. Vstupní šachta už je takřka hotová, takže brzy začnou právě trhací práce a samotná ražba.
Silničáři ukázali šachtu, v níž začnou s odstřely pro budoucí tunel | (1:22) | video: ŘSD

Šachta má hloubku 27 metrů a průměr 10 metrů, dělníci ji budovali od loňského podzimu. „Ještě zbývá dokončit betonáž dna šachty, na přelomu dubna a května pak začnou první odstřely a budování průzkumné štoly,“ uvedla za Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Lucie Trubelíková.

Obyvatele okolního sídliště na to už připravuje radnice městské části Vinohrady. „V rozmezí několika dnů při své práci dělníci několikrát použijí trhaviny a nahoru se z těžební šachty ozve detonace,“ informovala v místním zpravodaji vinohradská starostka Jitka Ivičičová (KDU-ČSL). O přesných termínech odstřelů a časech budou podle starostky místní vědět v dostatečném časovém předstihu.

Po Velikonocích má ještě před samotnými odstřely dojít na slavnostní požehnání štoly i sošky patronky havířů svaté Barbory.

Dělníci jako trpaslíci. V Brně hloubí kvůli tunelu obrovskou díru, podívejte se

Podle Trubelíkové zabere první fáze, kdy se využije trhavina, několik týdnů, následně se ke slovu dostanou stroje na ražbu. Další trhací práce jsou v plánu až v druhé části průzkumné štoly poblíž vyústění budoucího tunelu u parku Akátky, kde dnes končí estakáda velkého městského okruhu od Tomkova náměstí. V podzemí pod parkem by měla být tvrdá skála, kterou rypadla jednoduše neprorazí.

Trasa tunelu pod okrajem brněnského sídliště Vinohrady

Právě kvůli složitému geologickému podloží zvolilo ŘSD nezvyklou cestu v podobně budované štoly, která poslouží k průzkumu geologických, hydrogeologických a geotechnických parametrů pro návrh budoucího tunelu, jenž má měřit téměř kilometr a půl. Zároveň se štola stane základem jednoho z tubusů budoucího tunelu.

Práce na průzkumné štole potrvají tři roky, teprve pak přijde na řadu samotný tunel. Tím by řidiči měli projet nejdřív v roce 2032.

Autor: