iDNES.cz

V Brně vybudují novou silnici k plánovanému nádraží, přijde vhod Křetínskému

  5:06
Dnes jsou mezi ulicemi Opuštěná a Rosická v Brně jen rozsáhlé volné plochy a vyježděná polní cesta. Na konci roku má však v této části města, známé též jako Jižní čtvrť Trnitá, začít růst první ulice, která bude základem budoucí výstavby.

V těchto místech má stát uzel MHD obsluhující nové brněnské nádraží. Pozemky jsou nyní v rukou Daniela Křetínského. Jednou z důležitých spojnic s nádražím bude nová ulice nazvána Uhelná. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Tato komunikace, která bude nazvána Uhelná, se stane jednou z důležitých spojnic mezi městem a novým nádražím. V budoucnu zde na jedné straně silnice vzniknou dva bloky domů, na straně druhé bude zeleň a výhled na řeku,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Právě zmíněné bloky domů mají vyrůst na pozemcích v majetku městské společnosti Brněnské komunikace. Ta se ale do výstavby budov s byty, obchody a kancelářskými prostory zcela jistě nepohrne. Ostatně právě tyto parcely město nabízí miliardáři Danielu Křetínskému za ty, které sám vlastní a jsou klíčové ke stavbě nového vlakového nádraží. „Jednáme, ale není to úplně jednoduché,“ přiznal radní Petr Kratochvíl (ODS).

Ulice, která již za rok umožní snadný příjezd k těmto pozemkům, může miliardáři původem z Brna přijít vhod. Magistrát nicméně tvrdí, že 200 metrů dlouhá nová silnice a potřebné rozvody kanalizace či veřejné osvětlení za celkem 40 milionů korun nemají souvislost s navrhovanou směnou.

Brno nechá Křetínskému pozemky za půl miliardy, ty jeho potřebuje na nádraží

„Touto ulicí se začíná z toho důvodu, že má vydaná potřebná povolení a zpracovanou projektovou dokumentaci pro realizaci stavby,“ vysvětlil mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek s tím, že další budou postupně následovat, jak bude dokončená jejich příprava.

Silnice navíc bude přirozenou hranicí mezi novou čtvrtí a protipovodňovými opatřeními na řece Svratce. Proto ostatně na druhé straně ulice nevyrostou žádné budovy, ale „jen“ zeleň, jak popisuje primátorka. I tyto zábrany proti velké vodě jsou nutné, aby mohla v Jižní čtvrti začít rozsáhlá výstavba, přičemž první „na ráně“ by mohl být právě Křetínský. Podobně na opatření na Svratce čekají i železničáři kvůli novému nádraží.

„Přístup ke korytu řeky bude při stavbě protipovodňových opatření po stávajících zpevněných plochách a komunikacích,“ vyloučil Poňuchálek, že by nově vybudovaná silnice následně dostávala zabrat pod koly těžkých nákladních aut a stavebních strojů, které budou u Svratky pracovat.

Brněnské nádraží chystají Nizozemci podle moderních stanic (13. října 2023):

13. října 2023

Autor:
zpět na článek