Rozsáhlá oprava ulice v centru Brna omezí příjezd do tamní porodnice

  12:50
V průměru devět dětí denně přijde na svět v porodnici na Obilním trhu v Brně, která je vůbec největší v celém regionu. Od neděle se však přístup k tomuto zařízení ztíží, a to na dlouhých sedmnáct měsíců. Doprava v Údolní ulici, která kolem porodnice vede, se poté výrazně zklidní, protože v jednom úseku bude nově takzvaná sdílená zóna, kde je povolena jen dvacítka.

Údolní ulice, z níž je jediný vjezd na kliniku, se v kvůli rozsáhlé rekonstrukci kompletně uzavře pro veškerou dopravu včetně sanitek. Zákaz vjezdu bude i do spojnice mezi Údolní a ulicí Gorkého podél tamního parku, kde dnes parkují i auta nastávajících rodičů.

Muži, kteří své partnerky přivezou k porodu, tak musí od září své vozy nechat až na ulici Gorkého, kde bude pro klienty nemocnice vyhrazeno deset míst, či jinde v okolí, kde zrovna bude volno. Sanitky a zaměstnanci budou mít cestu k porodnici umožněnou. „Do areálu se dostanou přes ulici Gorkého, Obilní trh a následně vjezdem na Údolní,“ sděluje mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Zmínil tak přístup podél parku, který bude pro ostatní uzavřený. A to i proto, že se tu budou muset vyhnout protijedoucí vozy, což by bez dočasného zákazu parkování nešlo.

„Mohou nastat výjimečné případy, kdy bude průjezd staveništěm zcela znemožněn, například kvůli navážení materiálu. Prosíme proto všechny o trpělivost a shovívavost,“ avizuje Vilém Huryta, šéf stavební společnosti Firesta-Fišer, která dostala opravu za více než 420 milionů korun na starost. Pěším má zůstat průchod ulicí zachován po celou dobu rekonstrukce.

Příprava nové porodnice

Už mnoho let se mluví o nové obří porodnici v bohunickém areálu Fakultní nemocnice Brno. Ta má nahradit i aktuální zařízení na Obilním trhu, které už má své nejlepší roky za sebou, a stát se vůbec největší porodnicí v Česku. Záměr odhadem za tři miliardy korun je aktuálně ve stavu dokončování přípravy území a finalizace projektu. Stavba má být podle mluvčí nemocnice Lenky Martinkové zahájena na začátku příštího roku, provoz se podle vizí spustí ve druhé půli roku 2027.

Údolní je nyní skutečně ve špatném stavu, čehož si projíždějící řidiči snadno všimnou. Do prací se kromě silničářů pustí také majitelé různých sítí. Brněnské vodárny mají kupříkladu pod zemí stoletou kanalizaci a vodovod, přidá se i dopravní podnik, který se zaměří na tramvajové koleje, zapojí se rovněž plynaři.

„Dále opravíme zastávky Obilní trh a Úvoz, které vybavíme signálními prvky pro nevidomé, přístřešky, lavičkami, zábranami proti vstupu do vozovek a informačními tabulemi,“ nastiňuje investiční náměstek primátorky René Černý (ANO).

Objížďky povedou v úzkých uličkách

Doprava se po opravě ulice zklidní, protože podél parku na Obilním trhu vznikne takzvaná sdílená zóna, kterou už řidiči znají od hlavního nádraží. Všichni účastníci provozu v ní mají stejná práva, tedy pěší, cyklisté i auta. Rychlost je tu omezena na dvacet kilometrů v hodině. „Budeme se snažit, aby byla doba oprav zkrácena,“ slibuje primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Zásah do dopravy poblíž centra města totiž bude opravdu zásadní. Údolní projíždí kromě tramvajové linky číslo 4 k hvězdárně také dvě trolejbusové linky mířící k Masarykovu onkologickému ústavu na Žlutém kopci.

Objízdné trasy pro individuální i hromadnou dopravu kvůli rozsáhlé uzavírce Údolní ulice.

Stávající čtyřka při cestě z výchozí stanice v Obřanech skončí na České, kde po otočce přes náměstí Svobody a hlavní nádraží vyrazí po stejné trase zpět. Náhradní autobus pak propojí Českou s dosavadní konečnou na náměstí Míru, dopravní podnik zároveň velkou část spojů protáhne až k Nákupnímu centru Královo Pole a nahradí tak autobus číslo 68, jenž bude jezdit jen k Myslivně.

Na trolejbusové linky 38 a 39 nasadí dopravce bateriové vozy, jelikož pojedou i místy, kudy nevedou dráty. Výchozí zastávku najdou cestující poblíž parku na Moravském náměstí, kde dnes zastavuje autobus číslo 80. „Máme dostatečné množství těchto vozů i na pokrytí provozu do Soběšic,“ ubezpečuje mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková, že se na jiných linkách s bateriovými soupravami nic nezmění.

Náhradní trasy často povedou také úzkými jednosměrkami se zaparkovanými auty po jedné i obou stranách. Po dobu rekonstrukce proto magistrát zcela zakáže parkování na Grohově v délce 400 metrů, částečné zákazy budou i u výjezdů z ulic, aby se do nich vozy MHD vešly. Případně kvůli jejich úzkému profilu vzniknou výhybny. Na již několik let opravené druhé části Údolní směrem na Kraví horu dočasně vznikne náhradní parkování, podle primátorky půjde o osm desítek míst.

Přibude cyklopruh i stromy

Rekonstrukce omezí i řidiče, kteří nejezdí přímo po Údolní, ale po blízké frekventované ulici Úvoz, která ji protíná.

Podle zpracovaných výkresů vyvěšených na úřední desce bude průjezd po Úvozu při křížení s Údolní zúžen do jednoho pruhu v každém směru, zatímco nyní tu mají auta odbočující vlevo své vlastní pruhy. Ty ovšem kvůli zákazu vjezdu na Údolní stejně řidiči nevyužijí, takže by zúžení provozu nemělo způsobit větší komplikace. Důležitá však bude i úprava intervalů na semaforech, aby dopravu zbytečně nezdržovaly.

Omezení čeká řidiče také v křižovatce Údolní ulice (oranžově značená) a ulice Úvoz.

Po skončení oprav vznikne na Údolní kromě sdílené zóny ve směru z centra také cyklopruh, v opačném směru pak alespoň piktogramy na silnicích. Magistrát rovněž nechá v ulici vysadit 44 stromů, zároveň ovšem vykácí část stávajících, protože se ukázalo, že usychají a jsou tak ve špatném zdravotním stavu.

Autor: