iDNES.cz

Viadukt z 19. století u nádraží musí opravit, komplikace v dopravě nebudou

  6:16
V létě před deseti lety zažilo hlavní brněnské nádraží největší výluku ve své historii. Kvůli rekonstrukci viaduktu přes Křenovou ulici byl zcela vyloučen provoz na koridoru z Brna na sever a cestující tehdy premiérově využívali takzvané dolní nádraží. Nyní Správa železnic přichází s tím, že viadukt potřebuje další opravu.

„Vzhledem ke stavebně-technickému stavu objektu předpokládáme kompletní přestavbu celého mostu a nezbytné úpravy na železničním svršku, spodku, zabezpečovacím a sdělovacím zařízení a trakčním vedení,“ sděluje mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová s tím, že nosná konstrukce je již za hranicí své životnosti.

V roce 2013 přitom zaznívala slova, že viadukt má pevné základy a je na své stáří v lepším stavu, než se čekalo. Díky tomu jej nemuseli opravovat úplně.

Situace se ovšem za tu dobu změnila, což podle železničářů není nic zvláštního. Přes Křenovou totiž vedou dvě sousedící mostní konstrukce, a zatímco před deseti lety se rekonstruovala část s kamennými oblouky, nyní se plánuje oprava té ocelové, která stojí na podpěrách blíže k Nádražní ulici.

„Rekonstrukci obou mostů nebylo možné provést současně z důvodů zcela odlišných typů nosných konstrukcí, náročnosti technologií sanací, stísněných prostorových podmínek v oblasti stavby a zachování omezeného silničního provozu pod oběma mosty,“ vysvětluje Jan Nevola ze Správy železnic.

Radní chtějí původní detaily

Radní městské části Brno-střed nedávno projednávali projektovou dokumentaci týkající se daného mostu a žádají železničáře, aby na této stavbě z konce 19. století co nejvíc zachovali původní detaily a materiály. S tím totiž v tuto chvíli nepočítají.

„Základy mostu pod sloupy budou kompletně rekonstruovány, a to náhradou původních pískovcových bloků za železobetonovou konstrukci. Všechny litinové sloupy se repasují, případně je nahradí nové repliky,“ cituje z projektové dokumentace pracovnice úřadu Brna-střed Kateřina Kubíková.

Aktuální plán železničářů počítá s šestiměsíční opravou v roce 2025, zároveň ale naznačují, že to může být i později, protože záleží na přidělení prostředků od státu. Výši nákladů nechce Nevola specifikovat.

V Brně zkoumají zasypaný viadukt, chtějí ho obnovit a proměnit v promenádu

Osobní dopravy se tato rekonstrukce přímo nedotkne, protože přes ocelový most vlaky s cestujícími nejezdí. Denně je však využíván pro desítky servisních jízd lokomotiv či krajských souprav Moravia, které jsou odstaveny na slepých kolejích za autobusovým nádražím u hotelu Grand. „Provoz bude v průběhu rekonstrukce upraven, aby nádraží bylo nadále schopno odbavovat vlaky podle jízdních řádů,“ podotýká Nevola.

Jestli bude nutné odstavovat prázdné vlaky jinde, nebo zda budou některé spoje zajíždět třeba na dolní nádraží, už neupřesnil. Podle Jiřího Horského, ředitele krajské společnosti Kordis, která koordinuje veřejnou dopravu v regionu, by však rekonstrukce neměla mít na vlaky s pasažéry žádný dopad. „O případném omezení provozu aut a MHD pod viaduktem je zatím předčasné hovořit,“ doplňuje.

Oprava byla potřeba i na Uhelné

Viadukt na Křenové přitom není jediný, který v Brně železničáře trápí. Kvůli náhlému zhoršení stavu byl loni krátce před Vánocemi výrazně omezen provoz vlaků na mostě přes Uhelnou ulici. Až v létě začala potřebná rekonstrukce, po níž půjde provoz obnovit do původní podoby. „Od neděle 10. prosince budou všechny vlaky zajíždět na hlavní nádraží,“ informuje mluvčí Kordis Květoslav Havlík.

V Brně se výrazně omezí provoz vlaků, stavbaři poškodili železniční most

Současné omezení se týká už jen linky S4 spojující Brno a Náměšť nad Oslavou. Cestující, kteří tyto vlaky využívají, nemohou už téměř rok nastoupit nebo vystoupit na hlavním nádraží, ale musí využívat to dolní.

Železničáři původně prohlásili, že za nenadálé poškození mostu může stavba protipovodňových opatření na řece Svratce. Později svá slova mírnili s tím, že přesná příčina se teprve bude zjišťovat. Právě u viaduktu se nicméně tehdy pracovalo a po zjištění problémů okamžitě přestalo.

Autor:
zpět na článek