Na jihu Moravy zůstane jen třetina nádražních pokladen, nahradí je automaty

  14:50
Po vzoru brněnské MHD se na celou jižní Moravu rozšiřují chytré automaty umožňující nákup jízdenky pomocí platební karty. První jsou od pátku na pátém nástupišti v Brně, do konce září ale budou na všech vlakových zastávkách v regionu. Nahradí tak stávající nádražní pokladny, kterých zbude jen třetina.

Jen čtrnáct ze čtyřiceti stále fungujících nádražních pokladen bude v provozu od letošního prosince. Zůstanou pouze ve frekventovanějších stanicích, kde zastavují expresy, případně rychlíky.

Prodejním přepážkám práce mimochodem ubyla už v důsledku loňského přechodu na elektronické předplatní jízdenky. Zmizí například ze stanice v jedenáctitisícové Kuřimi nedaleko Brna. Na jednotlivé zastávky umístí celkem tři sta automatů, dalších 76 přímo do souprav Moravia na dvou páteřních linkách.

Cestující k zakoupení jízdenky pomocí validátoru potřebuje zvládnout tři kroky. Nejprve si zvolí způsob výběru jízdenky. Buď ji najde v nabídce nejčastějších cílů, nebo zadá počet zón, případně si přímo vyhledá svoji cílovou stanici. V druhém kroku si vybere počet jízdenek a případnou slevu.

Na závěr pak už jen zaplatí. Žádnou papírovou jízdenku automat nevytiskne, bude přiřazena k použité platební kartě. Pokud už bude mít pasažér papírový lístek v ruce, ve validátoru si jej označí.

Konec průvodčích na jihomoravské železnici se blíží, lístky už jen v automatu

Pro cestující, kteří platební kartu nemají nebo nechtějí použít, je určena dopravní peněženka. Jedná se o anonymní účet podobný bankovnímu, na který si mohou nabít malou částku, a pak místo bankovní karty platit některým z nabízených nosičů – třeba klíčenkou, samolepkou nebo dopravní kartou. Takový nosič vyjde na 30 korun a dá se opakovaně nabíjet.

Za papírový lístek přirážka

A kdo u sebe nebude mít ani jednu z karet, ale jen hotovost, počká si uvnitř soupravy na průvodčího, který mu prodá papírový lístek. Podle jihomoravského hejtmana Jana Grolicha (KDU-ČSL) ale musí v takovém případě už počítat s přirážkou.

Výjimkou budou senioři. Ti starší 70 let získají od 1. července možnost koupit si za 40 korun na celý den jízdenku na celý Jihomoravský kraj, ať už je papírová, nebo elektronická.

„Pro seniory to znamená, že ani v budoucnu nebudou muset řešit elektronické jízdenky, a navíc jim to umožní bezplatnou přepravu zvířete i jízdního kola,“ sdělil hejtman. Držitelé průkazů ZTP a ZTP/P pak mohou od letních prázdnin jezdit nově zcela zdarma.

Méně průvodčích, ale bezpečnostní agentura

Současní vlakvedoucí v uniformě Českých drah, kteří zároveň i vypravují vlak, ale končí. Nově pracovníky shání krajská společnost Kordis, která koordinuje veřejnou dopravu v regionu.

Oficiálně je firma sice nazývá průvodčí IDS JMK (Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje – pozn. red.), ale reálně půjde spíš o asistenty-revizory, protože jejich primární rolí bude pouze kontrola jízdenek a informování cestujících.

Tito pracovníci pokryjí 75 procent stávajících regionálních linek, nebudou však úplně v každém spoji, v dalších zůstanou běžní vlakvedoucí Českých drah jako dosud. Ti typicky nadále obslouží třeba trať z Brna do Veselí nad Moravou a dál do Zlínského kraje, kde jezdí národní dopravce se starými soupravami.

Kraj stále řeší poruchy dveří nových vlaků. Závady mají i jiné soupravy, hájí se

„Průvodčího cestující bezpečně pozná podle modré vesty a červené kravaty. Budou plnit stejné role, na jaké jsou pasažéři zvyklí, tedy prodávat jízdní doklady za hotové, kontrolovat jejich platnost a poskytovat asistenční a poradenské služby,“ uvedl krajský náměstek pro dopravu Jiří Crha (ODS).

Dosud bylo v regionálních spojích zhruba 150 těchto pracovníků, nově se jejich počet sníží přibližně o čtyřicet. Zároveň ale bude mít hejtmanství další výdaje za bezpečnostní agenturu, kterou si chce najmout, aby dohlédla na bezpečnost a pořádek, zejména ve večerních spojích.

Od probíhající změny, ale především zmíněného rušení pokladen, si hejtmanství slibuje úsporu 200 milionů korun ročně.