Cílem je zvýšit bezpečnost pohybu v přírodě a usnadnit pomoc v případě nouze. „Narůstající počty turistů ukázaly, že ne každý, kdo do přírody vyrazí, je schopen dobré orientace v terénu. Když se přidá zdravotní indispozice, může dojít k situaci, kdy se osamělý turista, houbař či sportovec nevrátí domů a ztracený není schopen přivolat si pomoc,“ uvedl Filip Maleňák, ředitel aplikace Záchranka.
Právě v těchto případech by podle něj měla pomoci nová funkcionalita aplikace Záchranka Patron, která je uzpůsobena různým situacím vycházejícím ze zpětné vazby uživatelů i odborníků.
Záchranka má aktuálně více než tři miliony uživatelů a byla vyvinuta s podporou Nadace Vodafone a Generali České pojišťovny. Za osm let provozu přijaly záchranné složky prostřednictvím této aplikace více než 180 tisíc nouzových volání. Systém rovněž výrazně pomohl při záchraně lidí nejen ve volném terénu, ale i v zastavěných oblastech.
Fialová bunda, je to on! Policisté ocenili nálezkyni malého autisty |
„Díky funkcím, které umožňují přesné zaznamenávání polohy a rychlou komunikaci, se záchranné akce stávají mnohem efektivnějšími a rychlejšími. I tento faktor může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí, zejména v kritických situacích, kdy je každá minuta drahá,“ kvituje Jan Fencl, programový manažer Nadace Vodafone.
Patrona je možné aktivovat buď při plánování konkrétní horské túry prostřednictvím Knihy túr nebo nezávisle na ní v modulu Lokátor. Uživatel si sám nastaví, jak dlouho bude Patron aktivní a zároveň vybere kontaktní osoby, které budou mít v případě nouze přístup k informacím o jeho poslední známé poloze. Tito lidé obdrží SMS s odkazem, na kterém mohou sledovat pohyb uživatele po celou dobu, kdy je funkce aktivní.
Odkaz navíc zůstane dostupný ještě tři hodiny po ukončení zaznamenávání polohy. Pro správné fungování je potřeba, aby byla aplikace Záchranka aktivní na pozadí, nicméně funkce má minimální dopad na spotřebu baterie telefonu.
„Funkci Patron vnímáme ve všech směrech jako užitečnou, a to během celého roku. Má obrovský potenciál. Je to uživatelsky jednoduché řešení, které dokáže lidem pomoci,“ popisuje Monika Otradovcová, marketingová ředitelka Generali Česká pojišťovna.
VIDEO: Dron pomůže hasičům při pátrání po lidech nebo ohniscích požárů |
Partnerem aplikace Záchranka, která dnes už neslouží jen pro přivolání pomoci nebo jako informační zdroj o nebezpečných situacích v regionu, je Karlovarský kraj. „Mně osobně se velmi líbí možnost sdílení polohy s blízkými nebo přáteli, kteří jsou informováni o pohybu uživatele aplikace a případně mohou také přivolat pomoc. Věřím, že obyvatelé našeho kraje novinku uvítají,“ uvedla hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová.
Využití Patrona není omezené a je možné jej aktivovat v rámci celé České republiky, Slovenska a Rakouska a kdekoliv jinde v zahraničí.
„Neustále se snažíme turisty, kteří přijíždějí do hor, informovat o důležitosti plánování túr, včetně správného a dostatečného vybavení. V posledních letech jim připomínáme, aby si nezapomněli na horskou túru plně nabitý telefon s mapovými podklady, a především nainstalovanou aplikací Záchranka,“ říká Marek Fryš, mluvčí Horské služby ČR.
Záchranáři pátrali po snowboardistovi, pět hodin bloudil okolo Klínovce |
„Jakýkoliv nástroj, který nám může pomoct při pátrání po pohřešovaných, vítáme,“ komentovala novou funkci v aplikaci Záchranka Kateřina Pešková, mluvčí krajského ředitelství policie.
Policisté podle statistik do konce listopadu pátrali po 559 lidech. „V 77 případech šlo o pohřešované osoby. Vypátrali jsme jich 74,“ doplnila statistiku policejní mluvčí.
Součástí systému jsou i varovná upozornění, databáze pohotovostí, encyklopedie první pomoci a mnohé další. Aktualizace aplikace s funkcí Patron bude uživatelům nabídnuta postupně, aby byl přechod na novou verzi plynulý.