Už nebudou dělat ostudu. Aš má opravený hlavní tah městem i nový terminál - regiony.impuls.cz

Už nebudou dělat ostudu. Aš má opravený hlavní tah městem i nový terminál

  16:42
Hned dvě významné stavby začaly v pondělí v Aši na Chebsku oficiálně sloužit veřejnosti. Jednou je moderní dopravní terminál, který vznikl na místě původního zchátralého nádraží. Druhou právě dokončený průtah městem.

Nový dopravní terminál v Aši vznikl za spolupráce Správy železnic a ašské radnice. | foto: Správa železnic

„Výstavba nové výpravní budovy začala před dvěma lety. Cestujícím nabízí potřebné zázemí i bezbariérový přístup. Na dokončené práce letos navázala rekonstrukce zastřešení nástupiště. Celkové náklady dosahují 105 milionů korun,“ uvedla mluvčí Generálního ředitelství Správy železnic (SŽ) Nela Eberl Friebová.

Novostavba ve stanici Aš nahradila nevyhovující objekt ze 70. let minulého století, zbylo místo i pro parkoviště s kapacitou 23 míst včetně stání pro dobíjení elektromobilů.

„Přínosem stavby je nejen zvýšení komfortu pro cestující, ale také téměř nulové provozní náklady na budovu. Její střechu a stěnu kryjí fotovoltaické panely, které vyrobí elektřinu pro pokrytí vlastní spotřeby budovy,“ řekl ředitel Stavební správy západ SŽ Petr Hofhanzl.

V Aši chtějí pravidelnou linku do Selbu, jezdit by mohla už za pár týdnů

Díky společné investici s městem Aš vznikl přímo v prostoru stanice rovněž terminál autobusové dopravy. Jeho novou dominantou se stala hodinová věž, která je situována proti Nádražní ulici.

„Novostavba jednoduché a střízlivé stavby z pohledového betonu zapadla do okolí a jistě zaujme i cestující z Bavorska, kteří přes Aš vstupují na naše území. Rádi bychom ještě v budoucnu ve spolupráci se Správou železnic a Českými drahami vybudovali v blízkosti nádraží důstojnou připomínku vlaku Svobody, který tudy projel v roce 1951 a dopravil několik desítek lidí na svobodný Západ,“ uvedl místostarosta Aše Pavel Matala.

Na stavbu nového dopravního uzlu přispěla Evropská unie částkou 53,7 milionu korun. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.

Vedle dopravního terminálu začala Ašským oficiálně sloužit i nově opravená část ulic Chebská a Hlavní. Ředitel Krajské správy a údržby silnic Karlovarského kraje Jiří Šlachta prozradil, že opravy byly místy velmi náročné.

„Nečekali jsme, že lokální podmínky budou na některých místech až tak nepříznivé. Například v úseku Mokřin jsme stavěli téměř na vodě. Neustále jsme museli vrstvy komunikace zhutňovat. Nicméně se to podařilo, silnice vypadá hezky a já myslím, že lidé ocení, když na vánoční svátky už budou mít hlavní komunikační tepnu ve městě v bezvadném stavu,“ dodal Jiří Šlachta.

Opravy páteřní ašské komunikace trvaly dvě stavební sezony. Za to ale řidiči i chodci získali kompletně rekonstruovaný úsek moderní vozovky se všemi bezpečnostními prvky, chodníky, zelení a novým osvětlením. Změnila se například křižovatka Chebské a Nádražní ulice, která byla nepřehledná, zmizelo i místo častých nehod na jedné z křižovatek, kde ostrůvek příliš vyčníval do silnice.

České dráhy postaví v Chebu servisní halu za 755 milionů, opravy se zefektivní

Práce na úseku od křižovatky na Nebesa až po křižovatku s Okružní vyšly na částku téměř 140 milionů korun. Město Aš se na nákladech bude podílet bezmála 24 miliony. I v tomto případě pomůže s financováním projektu Evropská unie. Uhradí 85 procent výdajů.

„Nádraží v Aši, to byla jedna velká ostuda. Podobně jako děravá cesta z Aše na Nový Žďár. Jsme proto rádi, že se nakonec podařilo obě pro nás velmi důležité investiční akce státu a Karlovarského kraje zrealizovat. Místo polorozpadlého a neupraveného areálu nádraží máme nyní moderní výpravní budovu pro 21. století, včetně autobusového terminálu a parkoviště,“ řekl ašský starosta Vítězslav Kokoř.

Co se týká silnice na Cheb, má teď podle něj motoristická veřejnost k dispozici zrekonstruované skoro čtyři kilometry nové vozovky i s úpravami, které zvýší plynulost silničního provozu i bezpečnost řidičů a chodců.

20. května 2024

V Chebu budou opravovat Pantery i RegioSharky | (0:43) | video: iDNES.tv