Nové nádraží v Aši je menší, ale modernější. Začíná jeho zkušební provoz - regiony.impuls.cz

Nové nádraží v Aši je menší, ale modernější. Začíná jeho zkušební provoz

  9:46
V Aši roste nová nádražní budova. Nahradila stavbu z roku 1971, která šla koncem loňského roku k zemi. Bude menší a úspornější. V listopadu byla dokončena fasáda, střecha a instalace. Pokračuje pokládka zámkové dlažby v okolí, ladí se detaily jako je informační nebo orientační systém. Dráhy plánují zahájení zkušebního provozu v polovině prosince.

Vizualizace nové výpravní budovy v Aši (nádraží, železniční stanice) | foto: Správa železnic MAFRA

„Zkoušíme také provoz všech technologií tak, abychom mohli zahájit zkušební provoz nádraží od 15. prosince. V tento den se do budovy vrátí také osobní pokladna, která je nyní umístěna v buňce u nádraží,“ informoval mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Uvedl, že při stavbě firma spolupracovala s městem Aš, a to konkrétně na výstavbě autobusového terminálu. „První autobusy k němu přijedou 22. prosince,“ dodal Nevola. Vedle nového autobusového terminálu před nádražím vzniknou více než dvě desítky parkovacích míst pro veřejnost.

Novostavba nádraží je oproti staré výpravní budově posunuta víc východním směrem, blíže k nástupišti číslo 2. Tvoří ji dva výškově i materiálově odlišné kvádry. Na vyšší halu navazuje nižší část s provozními místnostmi.

Z Chebu do Aše od roku 1865

Prosklenou stěnu odbavovací haly ve vstupním průčelí lemuje portál z pohledového betonu. Součástí prací je renovace zastřešení přilehlého nástupiště, které využívají vlaky ve směru do německého Selbu. Oprava čeká i přejezd na koleji vedoucí do Hranic v Čechách.

„Právě nádraží je první věc, kterou uvidí z vlaku každý cestující. Proto vítám, že tu budeme mít novou moderní budovu, na jejíž podobě jsme se mohli sami podílet,“ řekl starosta Aše Vítězslav Kokoř. Stavby nového nádraží za téměř 70 milionů korun se zhostila firma Berger Bohemia.

Aš získala železniční spojení s Chebem a Hofem 1. listopadu 1865. Tehdy na trať vedoucí z Chebu do Aše vyjel první vlak. V témže roce začalo sloužit i první ašské nádraží. O více než sto let později, přesně 23. prosince 1968, šla zchátralá stavba k zemi.

Trať proslavil Vlak svobody

Kronika města Aše z roku 1968 upřesňuje, že k odstřelu došlo přesně v půl třetí odpoledne. Po odklizení trosek zde začala růst nová nádražní budova, dokončena byla v roce 1971.

V pořadí druhé ašské nádraží bylo postaveno podle vzoru tehdy moderního nádraží v Chebu, jen v menším měřítku. Po více než půlstoletí se Aš rozloučila i s touto budovou. Vloni v listopadu začalo rozebírání objektu, stavba dalšího, v pořadí už třetího ašského nádraží, byla zahájena začátkem letošního roku.

Ašské hlavní nádraží se stalo známým v souvislosti s takzvaným Vlakem svobody. Právě tady totiž 11. září 1951 prorazil rychlík z Prahy železnou oponu a zamířil do západoněmeckého Selbu. Přes hranice tehdy převezl 110 cestujících, 34 se rozhodlo, že se do své vlasti už nevrátí.

6. prosince 2023

Oprava teplického nádraží stála 240 milionů korun | (0:59) | video: iDNES.tv