Na nádraží v Chebu už zbourali historickou rotundu. Nahradí ji nová hala

  16:32
Historická severní rotunda na nádraží v Chebu, která sloužila pro opravy vlaků, je již minulostí. Na jejím místě začne co nevidět vyrůstat nové moderní středisko údržby za tři čtvrtě miliardy korun. Důvodem změn je skutečnost, že moderní vlaky se do objektu z roku 1872 již nevešly. Opravy vlakových souprav se tak zčásti musely dělat pod širým nebem za jakéhokoli počasí.

Jak uvádí Památkový katalog, dnes již neexistující rotunda byla jednou z mála budov, které se dochovaly z původního chebského nádraží. Představovala cenný doklad stavební podoby důležitého železničního uzlu před zničujícím náletem na jaře roku 1945.

Byla postavena nejpozději do roku 1873 a provozovatelem zřejmě byla společnost Dráha císaře Františka Josefa.

Po architektonické stránce se jednalo o kvalitní stavbu, která v druhé polovině 20. století prošla četnými úpravami. Ty však byly vesměs degradující a spočívaly mimo jiné ve změně okenních otvorů, připojení přístaveb a výměně výplní otvorů.

Nová průjezdná tříkolejná hala pro údržbu vlaků o celkové délce 176 metrů bude stát do dvou let. Kromě velkorysé části pro servis vozidel přinese například důstojné sociální zázemí pro zaměstnance nebo dílny pro mechaniky a elektromechaniky.

Novinka umožní jednodušší manipulaci s vozidly bez nutnosti rozpojení ucelených souprav. To výrazně sníží časovou náročnost oprav a umožní vozidla vracet rychleji zpět do provozu.

České dráhy postaví v Chebu servisní halu za 755 milionů, opravy se zefektivní

„Hala bude vybavena jeřábem s nosností 12,5 tuny, servisní lávkou pro bezpečný vstup na střechu vozidel a montážními kanály ve všech kolejích,“ popsal vybavení nové haly předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a doplnil, že Cheb představuje jediné Středisko údržby Českých drah v Karlovarském kraji.