Jedním z důvodů je podle vyjádření úřadu zajistit bezpečnost jeho zaměstnanců kvůli nárůstu počtu incidentů, kterým jsou vystaveni. Zástupcům měst se ovšem nelíbí, že rozhodnutí o rušení poboček přišlo bez předchozí diskuze.
„Dostupnost našich služeb se v jednotlivých regionech značně liší. Nerovnoměrné je rovněž vytížení pracovišť v jednotlivých krajích. Klíčová je i bezpečnost našich kolegů na pobočkách. Kritická jsou zejména menší pracoviště, kde je obtížné zajistit takovou bezpečnost a takové prostředí, které bychom si představovali. Počet incidentů včetně výhrůžek a fyzických napadení našich lidí každým rokem stoupá,“ uvedl v tiskové zprávě Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce ČR.
Úřad si nechal zpracovat analýzu, v níž vyhodnotil veškeré aspekty racionalizace pobočkové sítě s přihlédnutím na to, aby byla zachovaná dostupnost služeb.
„Cílem není službu úřadu omezovat, ale naopak zkvalitnit a posílit tam, kde je to skutečně potřeba,“ doplnil generální ředitel. Zaměstnanci rušených poboček se podle něj postupně přesunou na klíčová pracoviště. „Rozhodně to neznamená, že bychom měli v plánu někoho propouštět,“ ubezpečil Krištof.
Cesta do Varů stojí 120 korun
Krok Úřadu práce se nelíbí starostce Nejdku Ludmile Vocelkové (ANO). „Nikdo s námi nejednal, nedostali jsme žádné informace, všechno se dělá bez nás,“ konstatovala. Úřad práce v Nejdku sídlí v budově místní polikliniky.
„Nic za kancelář neplatí,“ naznačila Vocelková s tím, že na polikliniku se úřad přestěhoval poté, co kvůli úsporám opustil kanceláře pošty.
„V Nejdku je mnoho starých lidí i mladých maminek. Když si pojedou vyřizovat své náležitosti do Karlových Varů, stojí je cesta pro jednoho 120 korun. Budu se proto snažit, aby tato služba v Nejdku zůstala,“ doplnila.
Smířlivěji se k rušení poboček staví starosta Kraslic Jan Šimek (Naše Kraslice). I když připouští, že styl rozhodnutí „o nás bez nás“ může vyvolat diskuzi. „Rozhodnutí Úřadu práce nezbývá než respektovat a přijmout. Musíme se snažit zajistit městu atraktivitu jiným způsobem. Pobočka Úřadu práce ji pro ty, které bychom chtěli do Kraslic přilákat, nezvyšovala,“ konstatoval kraslický starosta.
Racionalizace provozu
Podle Michala Kovaříka, mluvčího Úřadu práce ČR, už racionalizace provozu začala u prvních patnácti poboček. Do budoucna by přitom část služeb mohla být dostupná i jinými kanály.
„Stále více klientů využívá online klientské zóny, případně komunikuje prostřednictvím datových schránek,“ řekl mluvčí. Rýsuje se i spolupráce s Českou poštou.
„Ve třech krajích probíhá zkušební projekt, kdy si na 56 poštách mohou lidé podat žádost o rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení a přídavky na dítě. Po vyhodnocení pilotního projektu budou tyto služby poskytovat pobočky pošty ve všech regionech,“ dodal Kovařík.