iDNES.cz

Díry v silnici opraví díky mikrovlnné technologii, zabere to jen desítky minut

  18:04
Nahřát připravený výmol na 140 stupňů a pak jej zasypat o dvacet stupňů teplejší asfaltovou směsí. Díky použití moderní mikrovlnné technologie zmizí nepříjemná díra v silnici za půl hodiny. V praxi se o tom mohli přesvědčit v minulém týdnu motoristé v Karlovarském kraji. Díky rámcové smlouvě ovšem specialisté do regionu se svým unikátním řešením oprav zavítají i v budoucnu.

„Tímto způsobem dokážeme opravit až deset výtluků za den. Záleží na jejich velikosti. Ty větší musíme nahřívat v několika krocích,“ uvedl Ondřej Rušikvas, obchodní ředitel společnosti Futtec, která v České republice a 17 dalších státech Evropské unie vlastní patent na mikrovlnnou opravu silnic.

Při určování lokalit, ve kterých budou operovat, cestáři úzce spolupracují s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). „Nemá cenu, abychom opravovali výtluky v místech, kde správce počítá s velkoplošnými opravami povrchu,“ vysvětlil Rušikvas. Na takové přitom mikrovlnná technologie není vhodná.

Její nespornou výhodou však je, že s ní lze opravovat výtluky i v zimě. A to klasickou teplou asfaltovou směsí. „Tu si nahříváme na potřebnou teplotu přímo na místě,“ podotkl obchodní ředitel společnosti. Stopku tak může použití technologie vystavit jen počasí. Přesněji řečeno silný déšť.

Výtluky včas odhalí umělá inteligence

Osádka mikrovlnného cestáře, jak svůj vynález sama společnost nazývá, dokáže v řádu desítek minut bez nepříjemných spár opravit výtluk až o rozměrech 80 krát 80 centimetrů. „Pokud je delší, musíme na něm pracovat postupně, to znamená postupně jej nahřívat,“ upřesnil Rušikvas.

Přístroj používaný v současné době je třetí generací. Jeho další zvětšování tak, aby případně dokázal vyspravit i větší výtluky, už ale podle obchodního ředitele není technicky možné kvůli nutnosti usměrňovat mikrovlny.

Díry, kam se podíváš. Někde jezdí krokem i SUV, cyklisté kola raději tlačí

Celý systém začala společnost vyvíjet v roce 2011 společně s odborníky Akademie věd ČR a z Vysokého učení technického v Brně. Vedle 17 zemí Evropské unie, kde už patentová ochrana platí, aktuálně vede patentové řízení v několika mimoevropských zemích včetně USA a Japonska.

V blízké budoucnosti je jejím cílem expandovat na zahraniční trhy či vyvinout celkový systém oprav asfaltových komunikací mikrovlnnou metodou, který by zahrnoval i potřebnou prevenci, to znamená včasnou detekci výtluků. K tomu chce široce využívat mimo jiné umělou inteligenci.

zpět na článek