V Aši vrcholí poslední úpravy nádraží, pracuje se na zastřešení peronu

  15:32
Stavba nového nádraží v Aši se chýlí ke konci. Nástupiště pro železniční i autobusovou dopravu dostává nové zastřešení. Jde o poslední fázi výstavby zbrusu nového moderního terminálu, který nahradil původní budovu z roku 1971. V minulosti se ašské hlavní nádraží stalo známým v souvislosti s takzvaným Vlakem svobody.

Nástupiště pro železniční i autobusovou dopravu na rekonstruovaném nádraží v Aši dostává nové zastřešení. (23. září 2024) | foto: Milan Vrbata

„Po přípravných pracích z konce července v těchto dnech probíhá vlastní kompletace zastřešení. Hotovo má být do konce října,“ informoval mluvčí ašské radnice Milan Vrbata. Ačkoli nádražní budova začala fungovat už koncem loňského roku, zastřešení se lidé dočkali až nyní.

Důvodem zdržení je, že se nepodařilo nad nástupiště vrátit původní plechovou střechu a bylo nutné vyrobit novou. „Ukázalo se, že plechy byly v tak špatném stavu, že rekonstrukce nebyla možná. To dokončení celého areálu o několik měsíců zdrželo,“ vysvětlil s tím, že nové zastřešení zajistí nejen vyšší komfort pro cestující, ale především bude estetickým prvkem spojujícím nádražní budovu, autobusový terminál v jejím sousedství a betonovou věž s hodinami.

Novostavba nádraží je oproti staré výpravní budově posunuta víc východním směrem, blíže k nástupišti číslo 2. Tvoří ji dva výškově i materiálově odlišné kvádry. Na vyšší halu navazuje nižší část s provozními místnostmi. Prosklenou stěnu odbavovací haly ve vstupním průčelí lemuje portál z pohledového betonu. Přilehlé nástupiště využívají vlaky ve směru do německého Selbu i ty, které míří dál do stanice Aš město.

„Nádraží je první věc, kterou z vlaku každý cestující vidí. Proto vítám, že tu budeme mít novou moderní budovu, na jejíž podobě jsme se mohli sami podílet,“ řekl starosta Aše Vítězslav Kokoř.

Nové nádraží v Aši je menší, ale modernější. Začíná jeho zkušební provoz

Aš získala železniční spojení s Chebem a Hofem 1. listopadu 1865. Tehdy na trať vedoucí z Chebu do Aše vyjel první vlak. V témže roce začalo sloužit i první ašské nádraží. O více než sto let později, přesně 23. prosince 1968, šla zchátralá stavba prvního ašského nádraží k zemi. Kronika města Aše z roku 1968 upřesňuje, že k odstřelu došlo přesně v půl třetí odpoledne.

Po odklizení trosek začala na původním místě růst nová nádražní budova, dokončena byla v roce 1971. V pořadí druhé ašské nádraží bylo postaveno podle vzoru tehdy moderního nádraží v Chebu, jen v menším měřítku. Po více než půlstoletí se Aš rozloučila i s touto budovou. Tentokrát už se nejednalo o řízený odstřel, ale o pomalé rozebírání za pomoci techniky.

Stavby nového nádraží za téměř 70 milionů korun se zhostila firma Berger Bohemia. Investory jsou Správa železnic (SŽ) s částkou 61,3 milionu korun a město Aš, které za 7,5 milionu pořídilo v sousedství nový autobusový terminál.

Ve Vlaku svobody emigrovalo 34 lidí. Útěk na Západ tehdy zaujal celý svět

Ašské hlavní nádraží se stalo známým v souvislosti s takzvaným Vlakem svobody. Právě tady totiž měl 11. září 1951 zastavit osobní vlak z Chebu. Namísto toho ve vysoké rychlosti zamířil na trať do Německa, prorazil železnou oponu a dojel k západoněmeckému Selbu. Přes hranice tehdy převezl 110 cestujících, 34 se rozhodlo, že se do své vlasti už nevrátí.

31. července 2023