Investice do karlovarského letiště přinese stovky nových pracovních míst

  16:30
Maximálně deset let bude trvat, než se státu vrátí zpět peníze investované do prodloužení a rozšíření karlovarského mezinárodního letiště. Vyplývá to z dopadové studie, kterou si nechal kraj vypracovat u renomované společnosti KPMG Česká republika.

Letiště Karlovy Vary a přílet první letadla na lince z Tel Avivu | foto: Petr Przeczek, MAFRA

O tom, jakým způsobem se do rekonstrukce stát finančně zapojí, se bude na ministerstvu dopravy jednat v polovině srpna.

„Desetiletý horizont návratnosti je v případě dopravních staveb nadstandardní, ne-li luxusní. Podobné projekty se počítají na 50 let a více,“ komentoval výsledky dopadové studie Jan Bureš, krajský zastupitel pověřený resortem dopravy.

Návratnost projektu se přitom projeví na více frontách. Dílčím aspektem, na který upozorňuje studie, je například vznik téměř 500 nových pracovních míst v regionu.

„Současný stav dráhy zásadně limituje další rozvoj letiště. Proto jsme chtěli znát možný vývoj po vynaložení tak zásadní investice,“ nastínil okolnosti vzniku materiálu hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek.

Dopadová studie přitom pracuje s minimalistickým výhledem do budoucna, což může znamenat, že návratnost a ekonomika mohou být v konečné realitě ještě výrazně pozitivnější.

Letadla využijí plnou kapacitu

Podle Alice Justiny Undus, jednatelky společnosti Letiště Karlovy Vary, studie prokazuje, že je investice do rozšíření a prodloužení dráhy přínosná jak pro stát, tak pro podnikatelské subjekty v regionu.

„Z hlediska letiště je naprosto zásadní to, že by odpadly limity pro jeho efektivní využívání leteckou dopravou. Zvýší se doletová vzdálenost a úprava letištní plochy může přilákat i nízkonákladové aerolinky, což povede k dalšímu navýšení provozu na letišti,“ podotkla jednatelka.

Letiště bude vykazovat zisk

To vše podle ní bude znamenat, že se hospodaření letiště záhy po rekonstrukci vrátí do černých čísel. Studie hovoří o tom, že potenciál dostat se do zisku je už tři roky od zahájení provozu na nové dráze.

Jakým způsobem se do financování projektu zapojí stát, zatím není jasné. „Dotační program pro podobné akce není, zákon o Státním fondu dopravní infrastruktury v jeho současné podobě neumožňuje čerpat z něj peníze na rekonstrukci dráhy letiště,“ vysvětlil Jan Bureš.

Právě dopadová studie by ale podle něj mohla být v tomto ohledu argumentem pro změnu zákona, případně pro vytvoření dotačního titulu.

Zdroj financí

Stát nicméně podle Petra Kulhánka přislíbil finanční podporu v okamžiku, kdy se podaří poskládat mix financí z krajských peněz i z prostředků, které by poskytl soukromý sektor.

„Jednání se soukromými firmami pokračují. Některé subjekty avizují, že by se chtěly na financování projektu podílet,“ naznačil bez bližších podrobností hejtman.

Letištní plocha je v její současné podobě 2 150 metrů dlouhá a 30 metrů široká. Za prodloužení a rozšíření kraj zaplatí 1,23 miliardy korun. Záměrem je obětovat pro práce sezonu roku 2026.

25. června 2024