„Areál otevíráme už v 9 hodin. Pro ty nejmenší tu máme atrakce zdarma, pro ty větší je připraveno hned několik strojů. K seznamovacím letům zvou letadla Cessna, Socata a Zlín, na zájemce o vyhlídkové lety čeká vrtulník Robinson R44. Ve 13 hodin pak začíná hlavní program, který je až na gripeny v sobotu i v neděli stejný,“ předestřel manažer 9. ročníku chebského Leteckého dne Jiří Pěč.
K největším lákadlům akce patří legendární obojživelník z druhé světové války Consolidated PBY Catalina. Milovníci letadel si jej mohou prohlédnout zvenku i uvnitř. Velký zájem návštěvníků patří i legendární německé dvoumotorové proudové stíhačce Messerschmitt, která změnila historii letectví.
„Jedná se o vzácný a jediný v Evropě létající stroj, který se účastní jen několika málo pečlivě vybraných leteckých dnů ročně. Dvoumotorová proudová stíhačka Me-262 Schwalbe, neboli Vlaštovka, přiletěla do Chebu z bavorského Manchingu, kde sídlí nadace Messerschmitt Stiftung a Muzeum, které tento stroj provozují,“ uvedl zakladatel Ultralight Clubu Cheb a letecký historik Luděk Matějíček.
Unikátní přehlídka letecké módy. V Kunovicích ukázali šaty letušek a pilotů |
Doplnil, že rychlé a ve své době jen obtížně sestřelitelné letadlo se vyrábělo rovněž v Chebu. „’Švalbinu’ bylo možné sestřelit pouze po startu nebo při přistávání, kdy ztratila své přednosti, tedy hlavně rychlost. To vedlo Spojence k tomu, že začali přednostně bombardovat továrny, kde se tyto stroje vyráběly,“ doplnil.
V Chebu se představuje i nejmenší dvoumotorové letadlo na světě, CriCri. Za kniplem sedí zkušený pilot Roman Kramařík, akrobatický instruktor a mistr republiky v kategorii sportsman.
Hold československým pilotům
Vůbec poprvé v Chebu představuje své umění česká skupina Trenér Box na letadlech Zlín Z-256. Vystoupením na čtyřech strojích vzdávají hold československým pilotům a konstruktérům.
Skupinu vždy tvoří čtyři druhy letounů Zlín Z-526 a piloti David Vilímovský, Kryštof Minich, Radim Vojta, Jan Honzek, Michal Tvrzník a Michal Masař: „Létáme ve čtyřech a dva další piloty máme v záloze, abychom mohli vždy létat v plném složení.“
Pilot gripenu získal cennou trofej z největší letecké přehlídky světa |
Premiéru na západě Čech má i francouzský cvičný letoun Fouga CM.170 Magister. Mezi jeho hlavní charakteristiky patří velké rozpětí křídel a motýlkové ocasní plochy. Přiletěl ze svého domova z francouzského města Dole i s majitelem a pilotem Laurentem Golayem.
Letoun původně využívali hlavně francouzští piloti k přechodu z vrtulových letadel na proudové stíhačky. Postupem času letoun slavil úspěchy nejen při výcviku, ale i při útocích na pozemní cíle.
Novinkou v České republice je akrobatická ukázka letadel SIAI Marchetti SF-260. O show se stará německá rodina Niebergallových, návštěvníci uvidí ukázku plnou napětí a radosti. Své letecké umění předvádějí otec Ralf a syn Nico.
V Británii se zřítil historický stíhací letoun spitfire. Pilot pád nepřežil |
Z řad akrobatických pilotů mají diváci možnost vidět i legendu světové akrobacie. V letadle Zlín 50 v sobotu i v neděli usedne pilot Petr Jirmus, který v letech 1983 až 1986, v době „zlaté éry“ československé letecké akrobacie, získal dvakrát titul absolutního mistra světa.
Letecké dny se v Chebu poprvé konaly ve dvacátých letech minulého století. Už tehdy byl letecký den dvoudenní a na nebi se proháněli ti nejlepší letci. V roce 1939, kdy Cheb patřil k Německu, na zdejším letišti při Leteckém dnu přistála vzducholoď Zeppelin a předvedli se stíhači Legie Condor. Veřejnost si užila první poválečnou leteckou show na letišti v Chebu až v roce 1997. Od té doby se tu koná pravidelně.