Školy ve vyloučených lokalitách vedou děti k lepšímu životu i pohádkami - regiony.impuls.cz

Školy ve vyloučených lokalitách vedou děti k lepšímu životu i pohádkami

  9:12
Primární prevence a rozvoj čtenářské gramotnosti jsou hlavní cíle multimediálního vzdělávacího projektu Pohádky pro lepší začátky, který je určen žákům mateřských a základních škol ve vyloučených lokalitách regionu. V Karlovarském kraji se do něj zapojily téměř tři desítky škol.

Do letošního prvního ročníku projektu Pohádky pro lepší začátky se zapojilo na tři tisíce dětí z mateřských a základních škol v Karlovarském kraji. | foto: archiv spolku Čtení děti změní

Na pozadí srozumitelných pohádkových příběhů spisovatele Petra Březiny autoři projektu dětem představují různorodé situace a problémy. A zároveň jim nabízejí přirozenou pohádkovou formou nejvhodnější řešení. Na závěr nechybí ani poučení.

„Zkušenosti máme ty nejlepší. Projekt se líbí jak dětem, tak pedagogům. Protože jsme základní škola a mateřská škola, využíváme jej i při práci s těmi nejmenšími,“ řekla Iva Zahálková, ředitelka Základní školy a Mateřské školy Tři Sekery.

Podobně mluví učitelka 3. třídy Dana Baloghová ze Základní školy Dolní Žandov. „Jsme v projektu už nějaký čas a zatím s ním máme velmi dobrou zkušenost. Zařadili jsme jej do všech předmětů ve výuce, ten projekt to umožňuje. Takže jej využíváme při češtině, v matematice a v dalších hodinách. Například při tělocviku a v hudební či pracovní výchově. Děti jsou nadšené, hodně se jim líbila beseda se samotným spisovatelem, kterého jsme tu měli,“ popsala pedagožka.

Výhodu vidí i v tom, že veškeré podklady, včetně třeba pracovních listů, spolek do školy zašle. „My pak už jen pracujeme s dětmi, nanejvýš si upravíme materiály v rámci třídy tak, jak potřebujeme.“ Novinku podporuje Rada Karlovarského kraje. Spolku Čtení děti změní, který za projektem stojí, poskytne individuální dotaci ve výši 400 tisíc korun.

Vzniká čtení pro malé ukrajinské uprchlíky. Hry i pohádka v mateřštině

„Vzhledem k tomu, že se jedná o vysoce prospěšnou aktivitu, která zároveň navazuje na dva předešlé úspěšné projekty spolku a získala záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, rozhodli jsme se žádosti o podporu vyhovět,“ uvedl krajský radní pro oblast vzdělávání, školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Jindřich Čermák.

Součástí projektu jsou workshopy pro učitele, webináře, autorské besedy a projektové dny ve školách včetně metodických průvodců a pracovních listů k jednotlivým pohádkám. Projektem provázejí autor Petr Březina, speciální pedagožka Kateřina Melcherová a herec Jakub Albrecht z Divadla pod Palmovkou. „V loňském roce jsme od března do června spustili pilot, při kterém jsme vše testovali. A protože se velice líbil, tak jsme letos spustili první ročník projektu. Zapojilo se do něj na tři tisíce dětí z Karlovarského kraje,“ uvedl Petr Březina.

Velký test školáků. Děti číst umějí, ani jedničkáři však textu nerozumí

Vysvětlil, že v rámci projektu vznikly podle jeho pohádek vzdělávací materiály připravené společně se speciálním pedagogem tak, aby se z nich děti mohly učit. „V průběhu celého školního roku navíc máme výtvarné dílny, kdy žáci zapojení do projektu kreslí obrázky. A na konci roku, v červnu, dostane každé z nich svou vlastní knížku,“ řekl Březina.

Do letošního prvního ročníku projektu Pohádky pro lepší začátky se zapojilo na tři tisíce dětí z mateřských a základních škol v Karlovarském kraji.

Jde o to, aby se děti na pozadí srozumitelných pohádkových příběhů seznámily s nejrůznějšími pohádkovými postavami, různorodými situacemi a problémy. Jejich řešení autoři projektu nabízejí přirozenou pohádkovou formou a připojují poučení do budoucího života. Jde například o potíže vícečetných rodin, o případy, kdy je v rodině špatná materiální situace, autoři zmiňují také potřebu uplatnění v životě či výhody řešení konfliktních situací formou dialogu.

Projekt Pohádky pro lepší začátky volně navazuje na dva předešlé vzdělávací projekty Pohádky pro děti z Česka a Pohádky pro děti z Ukrajiny.