iDNES.cz

Porcelánka Thun 1794 více prodává doma, chybí jí dlouhodobá stabilita

  12:34
Výrazné snížení poptávky po výrobcích je to, co v současné době trápí novorolskou porcelánku Thun 1794. Ačkoliv se situace na trhu s energiemi po vypuknutí konfliktu na Ukrajině uklidnila, do dlouhodobé stability, po níž výrobci volají, má současný stav daleko. Přesto finanční ředitel porcelánky Jiří Lauermann věří, že letošní hospodářský výsledek podniku bude o poznání lepší než ten loňský.

Největší český výrobce porcelánu, společnost Thun 1794. Výroba. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

„Vloni skupina Thun skončila ve ztrátě 71 milionů korun. Letos očekáváme nulu a věříme, že se v dalších letech poptávka zvýší, a my se opět dostaneme do černých čísel,“ konstatoval Lauermann.

Současná situace by se dala charakterizovat jako mnoho kohoutů na jednom zmenšujícím se smetišti. „Výrobců v Evropě neubývá. Stále máme konkurenci z Rumunska, Polska, Německa či Francie. Co se ale výrazně zmenšilo, je trh samotný. Kvůli válce na Ukrajině se zmenšil jak o ukrajinskou, tak ruskou klientelu. A to je 200 milionů potenciálních zákazníků,“ vysvětlil finanční ředitel.

I proto směřuje v současné době značná část produkce na tuzemský trh. Z 925 tun porcelánového zboží vyrobeného v prvním pololetí to bylo 40 procent. Významná část této položky však následně putovala i na zahraniční trhy.

Útlum poptávky a růst minimální mzdy. Porcelánka Thun je po letech ve ztrátě

Vývoj situace nutí porcelánku hledat nové možnosti. Jednou z nich jsou podle Martina Hory, vedoucího tuzemského prodeje, dodávky pro restaurace a další gastroprovozy. „Tento sortiment dnes tvoří přibližně 30 procent produkce. Když se taková šance naskytne, musíte ji obrazně řečeno chytit za vlasy. Je to cesta ke zlepšení hospodářské situace podniku,“ naznačil Hora. Do tohoto segmentu trhu bude ostatně podle designérky a výtvarnice Lenky Sárové Malíské mířit i novinka, kterou chce Thun představit příští rok na jaře.

Klášterec už neprobudí ani oživení poptávky

Novinkami ovšem hýřily i podzimní Porcelánové slavnosti, kterými o víkendu ožilo okolí karlovarského Grandhotelu Ambassador Národní dům. Jednou z nich byl například černě glazovaný porcelán. „Vypadá jako černý, ale bližší prozkoumání odhalí, že střep je stále bílý. Na této technice jsme dva roky spolupracovali s českým výrobcem glazur,“ představila jednu z novinek Sárová Malíská. Černě glazovaný porcelán byl součástí výstavy Prostřený stůl ve slavnostním sále Národního domu.

Porcelánka Thun prošla v minulém a letošním roce výraznou restrukturalizací. Té padl za oběť provoz v Klášterci nad Ohří. Tento krok s sebou nesl snížení počtu zaměstnanců. Thun aktuálně zaměstnává 395 lidí, což je meziročně o 121 méně. „Restrukturalizace nás stála asi 15 milionů korun, kromě jiného je v této částce i odstupné,“ doplnil Jiří Lauermann.

Porcelánku Thun drtí recese, vedení oznámilo konec výroby v Klášterci

Výrobní možnosti se ovšem restrukturalizací nezměnily. Veškerá technologie z Klášterce je v současné době ve zbylých továrnách v Lesově a Nové Roli. „Kdyby zase nastaly zlaté časy, jsme schopni případný zvýšený zájem o zakázky uspokojit pomocí agenturních zaměstnanců. Klášterec už je ale bohužel definitivní minulostí,“ doplnil finanční ředitel porcelánky.

O budoucím osudu areálu v Klášterci nad Ohří rozhodne majitel společnosti Thun. Podle Lauermanna je ve hře jak jeho pronájem, tak prodej.

23. srpna 2021

zpět na článek