Mobil vyhodnotil převrácení lodi jako dopravní nehodu, vodáky hledali hasiči

  11:30
Vodáky, jejichž telefon spustil tísňové volání při převrácení lodi, hledali ve středu v podvečer hasiči a policisté na řece Ohři na Karlovarsku. Přístroj uložený ve vodáckém vaku totiž situaci vyhodnotil jako dopravní nehodu a automaticky informoval operační středisko IZS. Nicnetušící nezraněné vodáky vypátrali hasiči a policisté asi po čtyřiceti minutách v kempu.

Z autentické fotky mobilu je patrné, že nehodu detekoval v 17:31 a hasiči ho kontrolovali v 18:09, k vypátrání vodáků jim tedy stačily jen desítky minut. (7. srpna 2024) | foto: HZS Karlovarského kraje

Oznámení o nehodě systémem automatického tísňového volání přijalo operační středisko hasičů v 17:31 hodin. Při pokusu o zpětné volání a také odeslání zpětné zprávy nikdo nereagoval.

Pozice, ze které tísňové oznámení přišlo, byla v terénu poblíž Velichova na Karlovarsku. Vyhledat oznamovatele tedy vyjely tři jednotky hasičů a policisté. Na uvedených souřadnicích však nikoho nenašli.

Od místních lidí se však dozvěděli, že kolem půl šesté se tam na Ohři převrátila loď se dvěma vodáky. „Ti následně otočili loď, posbírali své věci a odpluli dál po proudu řeky,“ tlumočil mluvčí krajských hasičů Martin Kasal informace od svědků.

Nechcete v autě eCall? Smůla. Kdo si hlídač nehod vymontuje, neprojde u STK

Následující akce už potom byla velmi rychlá. Hasiči se vydali po proudu řeky a v nedalekém kempu hledanou dvojici nalezli. Od přijetí automatické zprávy z mobilu v tu chvíli uběhlo jen necelých 40 minut. Vodáci potvrdili, co se na řece stalo a zkontrolovali telefon, který měli ve vodáckém vaku.

„Během své vlastní záchrany v řece neslyšeli zpětné volání a ani nevěděli, že jim telefon sám volal pomoc,“ popsal Kasal. Protože dvojice byla v pořádku a nic dalšího nepotřebovala, vrátili se hasiči zpět na své základny. Do akce byli zapojeni dobrovolní i profesionální hasiči z Ostrova a jejich kolegové z Kyselky u zásahu asistovali se čtyřkolkou.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Automatická nouzové volání eCall z telefonů či z osobních vozidel přicházejí na operační středisko hasičů prakticky denně a vždy na ně reagují. Kromě vyslání jednotek na místo se také zpětným voláním ověřuje, zda skutečně jde o krizovou situaci.

„Pokud k vyslání tísňového signálu dojde omylem, což se může stát, je dobré reagovat na zpětné volání z operačního střediska, nebo i rovnou kontaktovat hasiče například na tísňovou linku s tím, že se jedná o omyl a nikdo pomoc nepotřebuje,“ apeluje na veřejnost mluvčí.

28. června 2023

Autor: