iDNES.cz

Bagry najely na stavbu D11 u polské hranice, sloužit začne v roce 2028

  17:02
Několikrát odložená stavba dálnice D11 z Trutnova do Královce začala. S cenovkou 11,7 miliardy korun bez započtení daně je to největší dálniční zakázka v historii Ředitelství silnic a dálnic ČR. Jako první začne vznikat tříkilometrový úsek v Královci, kde se napojí na už existující polskou rychlostní silnici S3.

Úsek dálnice D11 bude měřit jednadvacet kilometrů. Na trase vzniknou dva tunely a 28 mostů. Už za necelé dva roky stavaři zprovozní první část mezi okrajem Bernartic a Královcem, aby se D11 na hranicích mohla napojit na hotovou polskou rychlostní silnici S3. Do provozu by dálnice měla jít v roce 2028.

Dálnici postaví sdružení firem MI Roads, Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt. V příštím roce má začít vznikat poslední zbývající úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Pro příhraniční obce, které se v posledních letech potýkají s nárůstem dopravy, bude dálnice znamenat velkou úlevu.

„Začínáme s jedním z nejočekávanějších projektů, u kterého se podařilo překonat všechny překážky. Dálnice D11 významně zjednoduší dopravu v širokém okolí, zároveň zkrátí cestu Čechů do Polska a znovu přiblíží Českou republiku k Baltskému moři,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na pátečním slavnostním zahájení stavby dálnice.

Trutnovská D11 bude pro stavaře opravdovou výzvou. Takto složitý úsek dálnice se ještě v republice nestavěl. Projekt zahrnuje dva víc než půlkilometrové tunely v trutnovské části Poříčí a ve Zlaté Olešnici, třiadvacet dálničních a pět dalších mostů, tři mimoúrovňové křižovatky ve Stříteži, Poříčí a Královci a také deset protihlukových stěn o celkové délce 1 615 metrů.

Největší mostní estakáda dlouhá 715 metrů vznikne v Poříčí. Jen o něco kratší bude most překonávající údolí říčky Ličná a železniční trať mezi Bernarticemi a Zlatou Olešnicí.

Čtyři miliony kubíků zeminy

Zhotovitel má na vybudování celé dálnice 42 měsíců. „Pro takto technicky náročnou stavbu je to krátká lhůta. Procházíme obtížným horským terénem, komplikovanost stavby spočívá v četnosti tunelů a mostů. Čeká nás obrovský kus tvrdé práce. Budeme muset vytěžit a přemístit čtyři miliony kubíků zeminy, což je 500 tisíc plně naložených tatrovek. Pro zhotovení asfaltových vozovek zpracujeme 230 tisíc tun asfaltu a 580 tisíc tun štěrkodrtí a mechanicky zpevněného kameniva,“ uvedl ředitel MI Roads Zdeněk Ludvík.

Jako první bude hotový tříkilometrový úsek u hranic s Polskem, řidičům se otevře na jaře 2026. Výrazně uleví polské Lubawce a českému Královci.

„V porovnání se zbytkem dálnice je to relativně jednoduchý úsek. Bude zde pouze jedna mimoúrovňová křižovatka, není zde žádný mostní objekt nebo tunel,“ sdělil ředitel ŘSD Radek Mátl. Provizorní sjezd na silnici I/16 bude za Královcem.

Nové dálnice se nemohou dočkat hlavně příhraniční obce, kde v poslední době dramaticky vzrostla doprava. Provoz se výrazně zvýšil v létě po dokončení polské S3. „Jsme průjezdná obec, věříme, že nám dálnice hodně pomůže. Provoz v obci neustále narůstá,“ sdělil starosta Královce Tibor Terbák (nestraník).

Na trase od hranic do Trutnova je od podzimu v provozu několik radarů pro úsekové měření rychlosti, které jsou reakcí na rostoucí dopravu. Zdejší starostové věří, že kamery přispějí ke zklidnění provozu do doby, než bude hotová dálnice.

Dálnice přinese prosperitu

D11 je klíčovým projektem i pro okresní Trutnov. „Na tuto stavbu čekáme velmi dlouho. Jak moc se změní doprava v Trutnově po dokončení dálnice, nelze úplně přesně predikovat. Část tranzitní dopravy určitě využije dálnici s nájezdem v Poříčí, na druhou stranu se dá očekávat, že dálnice další dopravu přivede. Pro Trutnov je proto naprosto klíčové, aby ve hře zůstal západní obchvat, který naváže na dálnici na Bojišti,“ uvedl trutnovský starosta Michal Rosa (ODS).

Podle poslance a bývalého starosty Ivana Adamce (ODS) dálnice přinese regionu prosperitu: „Dálnice je předpokladem budoucího ekonomického rozvoje a vytvoří podmínky pro společnosti, aby v regionu investovaly.“

Pokud vše půjde podle plánu, řidiči se po dálnici v celé délce z Prahy až do Královce svezou za čtyři roky. ŘSD příští rok plánuje zahájit stavbu bezmála dvacetikilometrového úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Má nepravomocné stavební povolení a vykoupeno přes 90 procent pozemků. Ještě letos chce vypsat tendr na dodavatele.

„Dálnice D11 se v roce 2028 skutečně dočká svého dokončení a bude to další kompletně hotový dálniční tah v České republice,“ potvrdil Mátl.

Pokud by platily dřívější sliby politiků, D11 z Hradce Králové k hranicím s Polskem už dávno stojí. Termíny stát několikrát posunul. Největší zpoždění přípravy nabraly v letech 2010 až 2014. Někdejší ministr dopravy Dan Ťok v roce 2018 odhadoval plánované zprovoznění celé dálnice na roky 2024 a 2025.

31. července 2024

Poslední zdržení projekt nabral loni. Polská společnost Budimex, původní vítěz tendru, měla v prosinci začít stavět, MI Roads však napadlo rozhodnutí s odůvodněním, že Budimex neprokázal dostatečné zkušenosti při stavbě tunelů.

ŘSD polskou firmu vyloučilo a vybralo jako vítěze sdružení kolem MI Roads. To však pro změnu napadl Budimex. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže teprve minulý týden vyloučení původního vítěze potvrdil. ŘSD podepsalo smlouvu s MI Roads a dalšími zkraje tohoto týdne.

D11 z Prahy k hranicím s Polskem začal stát budovat v roce 1978, od roku 2017 končila v Hradci Králové. O čtyři roky později se otevřely dva zatím poslední úseky z Hradce do Smiřic a Jaroměře, kde v současnosti dálnice končí. Zatím je hotových 113 z celkových 154 kilometrů.

zpět na článek