Výjezd z Vrchlabí je prošpikovaný značkami. Cyklostezku by jinak nepovolili

Hned jedenáctkrát ve Vrchlabí na Trutnovsku musejí cyklisté zpomalit a dát přednost na zhruba kilometrovém úseku cyklostezky. Koncentrace dopravních značek v Lánovské ulici je nebývale velká. Je to jeden z nejkřiklavějších příkladů v Královéhradeckém kraji, ale tady to podle města ani jinak pojmout nešlo.

Poslední úsek cyklostezky spojující dvanáctitisícové Vrchlabí se sousedním Lánovem se otevřel v roce 2009. Je doslova prošpikovaný dopravními značkami. Modré cedule s bílými piktogramy chodce a jízdního kola a trojúhelníkové značky ‚dej přednost v jízdě‘ přerušují asfaltovou trasu ve městě v průměru každých sto metrů.

„Jezdím tudy často, zvykl jsem si a už mi to ani nepřijde, ale je pravda, že značek je tady hrozně moc,“ říká cyklista Martin Pokorný.

Vysoká koncentrace značek je způsobená množstvím vjezdů k domům i účelových komunikací. Vrchlabská cyklostezka totiž v celé délce vede souběžně s hlavní a velmi frekventovanou silnicí, ze které řidiči odbočují do ulic, k obchodům a provozovnám. Nejvíc cedulí je mezi vjezdem k nákupnímu centru a městskými jatky.

„Když se cyklostezka stavěla, neměli jsme z toho radost i kvůli tomu, že náklady na značky byly poměrně velké. Vnímáme, že se nad tím veřejnost podivuje, ale aby dopravní značení cyklostezky bylo legální, nešlo to bohužel řešit jinak,“ říká místostarosta Vrchlabí Michal Vávra (nestraník).

Umístit piktogramy přímo na chodník by podle něj v krkonošských podmínkách bylo problematické. Pod sněhem by nebyly vidět.

Les kovových tyčí na cyklostezce doplňují značky pro motoristy označující hlavní silnici nebo zákaz předjíždění, cedule upozorňující na přechody pro chodce i sloupy veřejného osvětlení. Značení cyklostezky a červenobílé trojúhelníky kouskují trasu i po výjezdu z Vrchlabí, v lánovském úseku ovšem jich už není tolik a jízda na kole je o něco plynulejší.

Dopravní experti přitom upozorňují, že příliš velké množství značek na jednom místě rozptyluje pozornost a vede k tomu, že účastníci silničního provozu víc sledují cedule než situaci před sebou.

„Zvlášť u cyklostezek to bývá problém, ale podle legislativy tam musí být. Pokud je značek na jednom místě hodně, může to působit chaoticky a stává se, že řidiči je často ani nestihnou přečíst,“ uvádí Lada Kocianová, koordinátorka BESIPu v Královéhradeckém kraji.