Trojice výstav odstartovala provoz Centra současného umění EPO1 v Trutnově. Velkorysou galerii, která se zaměřuje na rozměrná sochařská díla, vybudoval v bývalé elektrárně z roku 1912 v městské části Poříčí trutnovský podnikatel Rudolf Kasper s manželkou.
Rekonstrukce za desítky milionů korun začala v roce 2020. Pětipodlažní komplex nabízí 3 400 metrů čtverečních výstavní plochy, což z EPO1 dělá jedno z největších center umění v České republice. Hlavní chloubou je bývalá turbínová hala s mostovými jeřáby a rozlohou přes dva tisíce metrů čtverečních.
Vysloužilou elektrárnu, jež se nachází ve výrobním areálu společnosti Kasper Group, Kasperovi koupili před jedenácti lety. Opravili ji z vlastních prostředků bez dotací. „Kulturu, vzdělání a sport podporujeme nepřetržitě několik desetiletí a považujeme to za přirozené,“ řekl Rudolf Kasper (rozhovor s ním najdete zde).
Centrum současného umění EPO1Je otevřené od středy do pátku mezi 12. a 18. hodinou, o víkendech od 10 do 18 hodin. Součástí galerie je foyer, recepce a kavárna. EPO1 plánuje komentované prohlídky, vzdělávací akce pro školy a rezidenční pobyty pro umělce. „Rádi bychom, aby centrum navštívili všichni, kteří přijedou do Krkonoš nebo na Broumovsko. Sázíme také na postupné napojení na dálniční síť, která umožní přiblížení galerie směrem do Polska a do budoucna také Německa,“ naznačil ambice multifunkční galerie Rudolf Kasper. |
Termín otevření naplánovali před dvěma lety, ale sotva zahájili rekonstrukci, zasáhla je doba covidová. „Ještě nestačila odeznít a museli jsme se potýkat s hyperinflací, rostoucími cenami materiálů i energií a řešit dopady válečného konfliktu na Ukrajině. Za takových podmínek nebylo jednoduché projekt zrealizovat, ale povedlo se nám to,“ těší Kaspera.
Galerii si ve středu prohlédly zhruba čtyři stovky stovky pozvaných hostů. Velkorysému centru současného umění vysekl poklonu i premiér Petr Fiala (ODS).
„EPO1 překračuje regionální kontext a pravděpodobně se stane jedním z nejvýznamnějších uměleckých center u nás, které bude cílit na české publikum i návštěvníky z ostatních evropských zemí,“ uvedl předseda vlády.
Centrum má naplánované výstavy na čtyři roky dopředu, projekty pro turbínovou halu dokonce až do roku 2028. „Nejen kvůli časové náročnosti je v plánu jedna hlavní výstava v turbínové hale, v menších galeriích v budově bývalých rozvoden se budou výstavy střídat v rychlejším tempu,“ prozradil ředitel galerie Jan Kunze.
Unikátní parametry
Poříčská elektrárna ve své době dodávala energii do 60 obcí na Trutnovsku. Její přeměna začala v roce 2020. V turbínové hale byl do té doby sklad tlakových nádob. Její parametry jsou v českém prostředí zcela jedinečné. Na délku měří 68 metrů, je široká 20 metrů a strop se nachází 19 metrů nad zemí.
Původní je schodiště, část oken, ocelové konstrukce a dva funkční mostové jeřáby s nosností deset tun včetně kabiny jeřábníka. Sloužit budou pro instalaci nadrozměrných soch, které se do běžných galerií nevejdou.
Mecenáši Kasperovi promění někdejší elektrárnu v centrum umění plné soch |
Rekonstrukci elektrárny navrhl náchodský Atelier Tsunami. Stavaři zachovali původní fasádu z lícových cihel.
„Stavbu jsme očistili od méně hodnotných stavebních vrstev a doplnili soudobé architektonické prvky. Od začátku vnímáme, že architektura objektu nesmí být dominantní, musí se stát především důstojným a flexibilním pozadím vystavených uměleckých děl,“ sdělil architekt Michal Ježek.
Kromě turbínové haly jsou ve třech patrech pětipodlažní budovy menší výstavní sály pro obrazy, grafiky, fotografie a 3D objekty. Ještě před oficiálním otevřením se zde uskutečnily výstavy trutnovského fotografa Jiřího Havla a sochařky Pavlíny Kvity.
Před elektrárnou jsou vystavená díla významných českých sochařů, jako jsou Michal Gabriel nebo Čestmír Suška, se kterými Kasperovi dlouhodobě spolupracují, a řada instalací vznikla v sousedním výrobním závodě. Rekonstrukce areálu elektrárny bude pokračovat úpravou venkovních prostor pro pořádání expozic pod otevřeným nebem.
Kolotoč reproduktorů i Resonátor
Provoz galerie zahájily tři výstavy, každou připravil jiný kurátorský tým. Hlavní výstava v turbínové hale Volume - akustická dimenze v současném sochařství tematizuje vztah zvuku a výtvarné tvorby. Připomíná původní industriální zvukovou krajinu prostoru, kterému kdysi dominovaly stroje. Představuje tvorbu dvaceti českých i zahraničních umělců. Jejich objekty vysílají nebo snímají zvuk.
Interaktivní kompozice Lambdoma rakouského sochaře Josefa Baiera se skládá z 256 píšťal, které mohou návštěvníci různými předměty rozeznít. Nejdelší píšťaly měří tři metry.
Kolotoč Jana Krtičky tvoří reproduktory, ze kterých se v nekonečné smyčce ozývají titulky z webových serverů informujících o klimatické krizi. Zvukový sochař Martin Janíček v hale vystavuje Resonátor, do kterého je možné vstoupit a zevnitř tak vnímat zvuk nástroje.
Další výstava v bývalé rozvodně Power Post Station se týká konverze energie ve vizuálním umění současnosti. Leitmotivem projektu je zachycení, zobrazení a pojmenování energie v jejích různých podobách. Představuje práce Jakuba Nepraše, Ondřeje Přibyla nebo Adama Kašpara. Tvorbu nejmladší sochařské generace ukazuje výstava Fresh Power, objekty jsou ze stejnojmenné sbírky, kterou EPO1 vytváří.