Hasiči pořídí speciální vybavení na požáry elektroaut, včetně miniodtahovky - regiony.impuls.cz

Hasiči pořídí speciální vybavení na požáry elektroaut, včetně miniodtahovky

  9:10
U loňského výbuchu fotovoltaiky na Náchodsku nebo požáru elektromobilu v Sendražicích na Královéhradecku hrály klíčovou roli akumulátory. Krajští hasiči očekávají, že podobných zásahů bude přibývat, proto plánují nákup speciální techniky.

Auto hasiči odvezli na stanici v Plzni-Košutce, kde ho ponořili do kontejneru s vodou. | foto: HZS Plzeňského kraje

Kromě nových cisteren pořídí automobilový nosič kontejnerů, další sadu na havarijní odtah aut nebo speciální vozidlo pro odtah elektromobilů.

„Půjde o malý vyprošťovací automobil, který se vejde do podzemních garáží,“ říká náměstek ředitele krajských hasičů pro operativní řízení Jan Čech.

Požáry elektromobilů mají podle něj řadu specifik. Hlavně jde o baterie. Když hasiči zlikvidují plameny na benzinovém nebo naftovém autě, mohou ho prohlásit za bezpečné a předat majiteli. U elektrických vozů je to složitější.

„Baterie může být nestabilní a může dojít k opětovné reakci. Některé typy hoří, i když nemají kyslík. Návody pro manipulaci a kontrolu od výrobců doporučují prohlásit vozidlo za bezpečné až po nějaké době. Ta je 24, 36, někdy i 72 hodin,“ upozorňuje Čech.

Zásah hasičů u požáru elektromobilu v garáži administrativní budovy v pražské Bělehradské ulici:

5. května 2023

V garáži hořel elektromobil, zasahovali i chemici | (2:06) | video: Hasiči Praha

Hasiči proto musí auto po uhašení dostat z garáže na bezpečné místo, kde ho buď ponoří do vodní lázně, nebo hlídají. Záleží na úrovni poškození. Požár se vždy likviduje přímo na parkovacím stání.

Dosud používali ruční vozíky a zvedací vaky. Jedinou sadu mají na centrální stanici v Hradci Králové. Letos pořídí ještě druhou, aby byla technika dostupnější i pro další stanice.

Připravit se na nejhorší

Ke každému požáru elektromobilu vždy vyjíždějí i experti. Hasičům v Česku totiž zatím chybí dostatek zkušeností, evidují jen několik případů. Nejznámější je předloňský požár v pražských garážích, v Kolíně hořelo elektrické IBM v autoservisu a na Hradecku loni čínský elektromobil v Sendražicích.

„Bylo to desetileté auto. Zpočátku jsme ani nevěděli, že je elektrické, ale články už byly poškozené. Na klasickém autě je příčinou požárů z poloviny palivová soustava a z poloviny elektroinstalace. Tady je jen ta druhá část. Jak roste počet elektromobilů, ovšem musíme počítat i s nárůstem požárů,“ varuje náměstek ředitele krajských hasičů pro prevenci Pavel Nejtek.

Podobně rizikové jsou však i další přístroje s bateriemi, ať už jde o elektrokola, koloběžky nebo malé modely. Stejná potíž hrozí také u baterií fotovoltaik. Právě únik plynů z baterie byl loni příčinou výbuchu v rodinném domě na Náchodsku, samotný požár byl tehdy podle hasičů triviální.

Požár elektrokoloběžky v Dobrušce:

17. srpna 2022

Tak hoří elektrokoloběžka. Ze stroje šlehaly plameny | (0:21) | video: HZS Královéhradeckého kraje

„Pro nás je nejdůležitější, abychom o fotovoltaice a bateriích vůbec věděli. Mohou být různé typy instalace, ale také se měnily předpisy. Vždy se musíme připravit na nejhorší,“ upozorňuje na otazníky Nejtek. Podle něj nelze říci, kdy je u baterií nejvyšší riziko požáru. U kol a koloběžek už se hasily požáry za jízdy, při nabíjení i během skladování na poště.

„Možná větší problém je podbití akumulátoru. Výrobce říká, že k němu nesmí dojít. Může se to stát třeba při skladování přes zimu. Dnes se vyrábějí i požárně odolné boxy,“ připomíná Nejtek.