Stavba šestisedačky Kikirikiii v Deštném míří do finále, spustí ji v prosinci

  12:10
Skiareál v Deštném v Orlických horách dokončuje největší investici ve své historii. Šestisedačka asi za 85 milionů korun, které už chybí jen tažné lano a navěšení sedaček, ponese neobvyklé jméno: Kikirikiii. Středisko jím chce vzdát hold jihotyrolskému Kronplatzu, odkud lanovku získalo.

Další lyžařská sezona začne v Orlických horách za dva měsíce a středisko v Deštném je zatím jedno velké staveniště. Zatímco sloupy šestisedačky už stojí, pracuje se na odbavovací stanici s novými pokladnami, toaletami, garážemi a sklady. Vše asi za sto milionů korun, jen repasovaná lanovka stála kolem 85 milionů.

Nová lanovka vede nad někdejší tratí staré kotvy a tatrapomy. Zoufale pomalá dvousedačka v pravé části sjezdovky Marta I tu sice stále ještě stojí, ale i ta zmizí. Až se to stane, po odstranění starých podpěr zůstane celá červená sjezdovka volná.

Speciální dálkově ovládaný jeřáb instaluje podpěry nové lanové dráhy v areálu Marta I v Deštném v Orlických horách.

Provozní budova se základnou lanovky už vyrostla do prvního patra, Deštné díky spodní točně již také připomíná moderní lyžařské středisko. O tom, že se staví v náročném svahu, svědčí mechanizace schopná zdolávat i extrémní terénní výzvy.

Materiál, který by v nehostinném podzimním počasí pod Studeným vrchem neměl přijít vniveč, leží v improvizovaném skladišti dolní základny dvousedačky. To hlavní ale stále ještě zbývá: napnout lano a rozvěsit šestisedačky.

Tatrapoma zmizela už před dvěma lety. Kotva ji následovala, když v březnu skončila minulá zimní sezona. Pak přišla na řadu demolice spodního objektu. S betonáží patek pro sloupy pomáhal v červnu vrtulník. Na stavbu přijel jediný dálkově ovládaný jeřáb v zemi s 34metrovým ramenem, které unese osm tun, a začala stavba jako v Alpách. Nová lanovka má deset sloupů a délku okolo devíti set metrů. Do Deštného také postupně dorazilo 40 kamionů z jihotyrolského Kronplatzu s nákladem všech součástí lanovky.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Nová dominanta střediska má velmi neobvyklé jméno Kikirikiii. Je to hold Kronplatzu, kde ještě v dubnu lanovka jezdila a který má ve znaku kohouta. Šestinásobné íčko v názvu vyjadřuje kapacitu šestisedačky.

„Je to delší příběh,“ usmívá se Petr Prouza, jeden ze společníků firmy Sportprofi, která vlastní deštenský skiareál už od porevolučních let. Koupi a přesun použitých lanovek z hlavních resortů velehor totiž nová legislativa umožňuje už i v alpských zemích. „Lanovku jsme získali až díky spolupráci s místním specialistou po výběrovém řízení mezi čtrnácti zájemci,“ sděluje.

„Přeshraniční prodej lyžařského vybavení je pro nás klíčový, protože nám umožňuje prodloužit jeho životní cyklus, což podporuje náš důraz na udržitelnost celého lyžařského průmyslu. Lanovka výborně poslouží dalších minimálně dvacet let. Zároveň tak můžeme podpořit regiony, které se významně podílejí na naší návštěvnosti. Tím posilujeme spojení s českou lyžařskou komunitou,“ vysvětluje Thomas Reiter, generální ředitel společnosti Skirama Kronplatz.

Lanovka tam byla velmi oblíbená, jezdila v horní části na Plateau, kde ji teď nahradí nová osmisedačka.

Nový majitel už investoval kolem 150 milionů

Kvůli stavbě se v Deštném nemuselo kácet. Lanovka pochází sice z roku 1996, ale po dvaceti letech prošla velkou revizí, řadu důležitých částí má komplet nové.

„Byla ve skvělém stavu, ještě měníme nějaká ložiska. Chceme s ní začít točit od listopadu ještě bez lyžařů,“ plánuje Prouza.

Poté musí následovat zátěžové zkoušky a certifikace od inspektorů, zda je technicky i elektricky v pořádku. Drážní úřad na základě testů vydá průkaz způsobilosti, Dopravní a energetický stavební úřad ji pak schválí do ročního zkušebního provozu, teprve poté se zkolauduje.

Dosavadní kapacita provozu na svahu Marta I činila 3400 lidí. Současná sice poklesne na rovné tři tisíce, ale dovolí mnohem lepší variabilitu a zefektivnění podle provozu na sjezdovkách. Hned vedle na Martě II mají čtysedačkovou lanovku už sedm let. Nový majitel skiareálu Sportprofi společnost Hamaga miliardáře Michala Šnobra investoval přímo v Deštném už 150 milionů korun.

„Ceny sice narostou, přibližně do deseti procent, ale jsme pořád areálem v rozumné cenové kategorii. Máme hodně zajímavé dynamické online ceny s předstihem dva až tři dny,“ sděluje Petr Prouza.

V Deštném dokončují stavbu repasované šestisedačkové lanovky.

Na sedačkách lanovky zůstane vyšité logo kohouta z Kronplatzu. „Probírali jsme možnosti společných marketinkových aktivit a věříme, že se dostaneme ke konkrétním výsledkům, až se k nám jejich lidé přijedou podívat na zahájení provozu,“ podotýká Petr Prouza.

„Se spoluprací máme pozitivní zkušenosti a jsme otevřeni dalším příležitostem,“ dodává ředitel Kronplatzu.

Středisku v Deštném letos přibyla konkurence. Na začátku února se totiž po téměř dvacetileté snaze otevřel areál v nedalekém Orlickém Záhoří. Jedna z nejdelších sjezdovek v Orlických horách nabízí krásné svezení, práce včetně repasované lanovky vyšly na 160 milionů korun. Provozovatel – společnost Skiareál Orlické Záhoří – věří, že lanovka bude lákavou alternativou i pro běžkaře, kteří si navykli parkovat na Šerlichu a pak stoupat několik stovek výškových metrů.

Horní stanice záhořské lanovky je ve výšce 1025 metrů, což z místní čtyřsedačky dělá nejvýše položenou mimokrkonošskou lanovku v kraji. Pod druhý nejvyšší vrchol Orlických hor vede lanovka s 15 sloupy a s úctyhodnou délkou 1450 metrů a lyžaře vyveze za sedm minut. Sjezdovka je ještě o 200 metrů delší.