Hradecké rodačce Zuzaně Navarové tím Klicperovo divadlo skládá hold. Jeho posilami jsou zdejší Filharmonie a kapela Razam zpěvačky Ivy Marešové držící se vlastní slovanské world music.
Inscenace v režii uměleckého šéfa činohry Pavla Kheka vznikla obdivuhodná a ve finále strhující, přesto si neodpustím několik poznámek.
Úctyhodný počin, pod nímž je vedle režiséra a Marešové podepsána dramaturgyně Lenka Smrčková, nezakryje, že nevznikl z vnitřního tvůrčího pnutí pojednat odkaz Zuzany Navarové, ale jako nápaditá zakázka či projekt k roku 2025, kdy Hradec slaví 800 let, a zpěvačka se tak stala jednou z tváří bilboardových královen a králů.
Ono vystavit se srovnání s nezaměnitelným originálem chce odvahu, tu letos sebrala též zpěvačka Marie Puttnerová, jak dokládá čerstvé album Zelená oblaka, růžové stromy.
A pak usnu a vstanuKlicperovo divadlo předpremiéry 14., 16. a 27. prosince 2024 premiéra 11. ledna 2025 režie: Pavel Khek dramaturgie: Lenka Smrčková choreografie: Marek Zelinka hudební nastudování a aranžmá: Radek Doležal hudební dramaturgie a pěvecké nastudování: Iva Marešová hudba: Zuzana Navarová, Zdeněk Vřešťál, Vít Sázavský, Iván Gutiérrez hrají: Martina Czyžová, Maria Leherová, Lucie Andělová, Iva Marešová j.h., Kamila Sedlárová, Martina Nováková, Lenka Loubalová j.h., Daniel Krečmar, William Valerián, Jan Vápeník hudebníci: členová Filharmonie Hradec Králové, kapela Razam |
Šest hereček Martina Czyžová, Maria Leherová, Lucie Andělová, Kamila Sedlárová, Martina Nováková a Lenka Loubalová a jejich kolegové Daniel Krečmar, William Valerián a Jan Vápeník se toho střídajíce postavy (i podoby hlavní hrdinky) zhostili se samozřejmou muzikálností, aniž by si pomáhali činohereckým dramatickým pozpěvováním.
Vládnou výrazovou i intonační jistotou, s lehkostí slouží neokázale nápaditým choreografiím Marka Zelinky.
Po svém, a přesto pokorně nakládá s dílem Nerezu i samotné písničkářky znamenitá Iva Marešová. Všichni v jednom hávu, kostýmním i výrazovém, mají za sebou vlevo menší ansámbl symfoniků a vpravo převážně akustický Razam. Ten se v aranžmá Radka Doležala drží své syrovosti, s níž taví navarovský šanson, v němž je místo pro tango, klezmer folk, cikánské rytmy i latinu. Třeba úprava Námořnické dokonce, řekl bych, předčí originál.
Spíše než o hudební inscenaci jde o pásmo písniček (Tisíc dnů mezi námi, Samba v dešti, Andělská, Cesta dom, Kainarova Černá voda, Já s tebou žít nebudu či Taši delé) s drobnými situacemi, ať už jde o slávu Nerezu, klišovité útoky žurnalistů či o ztrátu ambicí. Čím méně jsou konkrétní, tím jsou silnější. Stejné je to i s projekcemi, jež zpočátku váznou v doslovné popisnosti. Jak přejdou do poetických animací, je vymalováno.
Skutečným hlasem Zuzany Navarové tvůrci šťastně šetří, škoda však, že i humorem. Vždyť ten její pozdější texty i muzikantství a vlastně poslední tvorbu s kapelou Koa ještě povyšuje. To nejpodstatnější dokázala říct lakonicky s moudrostí vědoucích lidovkářů: Za kouskem nebe/ dojíš se chlebem/a ten je s medem/ dokud dva jeden jsou...