Na křižovatce Mileta hloubí podchody, piloty jsou 11 metrů hluboko kvůli vodě

  10:58
Stavba křižovatky Mileta v centru Hradce Králové postoupila do fáze hloubení podchodů pod silničním okruhem. Stavaři vyvrtali množství děr pro železobetonové piloty. Oprava nejfrekventovanější křižovatky v kraji se provádí za provozu, motoristé se na ni naplno vrátí patrně v létě 2026, byť stavba potrvá déle.

Železobetonové piloty budou lemovat boční strany podchodu. Směrem do silnice zeminu zadržují ocelové štětovnice, které v budoucnu nahradí pokračování podchodu. Piloty i štětovnice museli stavaři zarazit až do hloubky 11 metrů.

„Museli jsme je zapíchnout až do nepropustné vrstvy slínovce, aby na stavbu netekla spodní voda. Jak je blízko Labe, máme tady vody opravdu hodně,“ upozorňuje Petr Mareš z M-Silnice.

Bagry nyní pracují na prohloubení podchodů. Pak se do nich vylije podkladní voděodolný beton, který vytvoří takzvanou bílou vanu. Následovat bude nosná konstrukce.

„Pro podchod pod Hradeckou ulicí dovrtáváme piloty. Do příštího roku ho postavíme celý. Zprovozněn bude na jaře s touto polovinou křižovatky,“ popisuje Mareš.

Stavaři v první fázi překládali inženýrské sítě, kterých je pod Miletou nebývalé množství. Vybudovali také jámy pro velké retenční nádrže o objemu stovek kubíků vody, které jsou pět metrů pod zemí. Současně připravují podloží u sídla záchranné služby pro sousední křižovatku k Benešově třídě.

Hradeckou zčásti pustí v září

Intenzivní práce pokračují hlavně severně od křižovatky. Stavba zasahuje dost hluboko do Hradecké ulice, proto se do lokality farmaceutické fakulty jezdí objížďkou kolem Pajkrovy flošny.

„V této části akcelerujeme stavbu tak, aby byla v září k dispozici vysokým školám,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Jan Rýdl.

2. dubna 2024

Uzavírka se tak v září posune až k samotné Miletě. Ulice však bude i nadále slepá. K napojení na okruh dojde až příští rok na jaře, kdy skončí první etapa prací.

K 1. květnu se má doprava na Miletě přesunout na opravenou část křižovatky a stavaři začnou pracovat zrcadlově na druhé straně. Už nyní je jasné, že druhá část bude technicky náročnější, protože bude třeba zajistit provoz do Třebše a nemocnice.

Petr Mareš z M-Silnice to potvrzuje: „Máme určité plány, ale zatím je ještě ladíme. Zprovoznění křižovatky plánujeme na polovinu léta 2026. Stavební práce však mají pokračovat až do konce daného roku. V tuto chvíli stavba postupuje podle harmonogramu.“

19. ledna 2021

Silničáři si pochvalují, že ačkoliv práce probíhají téměř za plného provozu, doprava na Miletě nekolabuje. Ba naopak. Provoz je na křižovatce plynulejší než v některých dnech před stavbou.

Zčásti je to díky uzavřené větvi do centra a díky tomu, že řidiči raději Miletu objíždějí po Brněnské ulici. Významný vliv má však odklonění tranzitní dopravy na dálnice D11 a D35.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz