Křižovatka sváděla k rychlé jízdě, rondel u Rychnova auta zpomalí

  16:46
Stavaři finišují s okružní křižovatkou před automobilkou v Kvasinách na Rychnovsku. Na rekonstruovanou křižovatku U Voříšku na silnici II/321 v hlavním směru z Častolovic do Solnice silničáři pustili dopravu už v půli září. Osobní auta už mohou sjet i na Lokot a Třebešov, zatím však projíždějí stavbou. Hotovo bude koncem října.

Kamiony mířící do průmyslové zóny v Kvasinách musely jezdit od začátku prázdnin objížďkou. Dopravní značky, jež šoféry od Hradce Králové či od Holic z dálnice D35 naváděly přes Vamberk a Rychnov nad Kněžnou, už neplatí.

„Pro Rychnov je to výborná zpráva, protože došlo k odlehčení už tak husté a předimenzované dopravy, jak osobní, tak nákladní, skrz celé město,“ vítá zprovoznění křižovatky místostarostka Rychnova nad Kněžnou Jana Drejslová (ODS).

Ulevilo se i okolním obcím, přes něž vedla objízdná trasa pro osobní dopravu. Cestu si přes ně často zkracovaly i soupravy převážející nová auta z automobilky Škoda Auto v Kvasinách.

„Dřív tady nejezdilo skoro nic, a teď to je jedno auto za druhým. Mám problém dojít přes cestu i ke kontejneru,“ popsala zvýšenou dopravu v červenci seniorka Ludmila Freivaldová z Třebešova.

Křižovatka U Voříšku přes leží na hlavním tahu do průmyslové zóny a odbočuje se z ní přes Lokot do Rychnova nad Kněžnou. Původní jednoduchou křižovatku nechal Královéhradecký kraj přestavět na kruhový objezd, aby tam zvýšil bezpečnost dopravy.

„Bezpečnostní audit nám jasně ukázal, že okružní křižovatka dopravu zpomalí a bezpečnost zvýší. Řidiči na hlavní tam jezdili rychle a ti odbočující si mysleli, že to stihnou. Pak vznikaly nebezpečné situace,“ vysvětluje Jana Jiráňová z krajského Centra investic, rozvoje a inovací, které investice související s průmyslovou zónou Solnice-Kvasiny připravuje. Přestavba přišla na 45 milionů korun a celou ji zaplatil Státní fond dopravní infrastruktury pro zmírnění dopadů zóny.

Termín zkrátila policie

Práce na přestavbě odstartovaly v závěru června. Původně se počítalo s šesti měsíci. Policie však silničářům povolila uzavírku hlavního tahu k automobilce jen na dva a půl měsíce. Hlavní směr tak musel být průjezdný nejpozději 20. září a to se povedlo.

Hejtman Martin Červíček (ODS) však v polovině prázdnin věřil, že se práce podaří ještě uspíšit. „Bavili jsme se o tom, jestli to můžeme nějak zkrátit, abychom na začátku září minimálně ten hlavní tah otevřeli,“ pronesl v červenci po návštěvě stavby.

Křižovatka se stala také předmětem prázdninového testu, který MF DNES uskutečnila napříč republikou. Přestože stavbaři byli dokonce v předstihu vůči harmonogramu, lidé z okolí stavbu kritizovali kvůli malému množství strojů.

„Přijedou kolem sedmé a o půl čtvrté odpoledne už jsou pryč. V pátek zmizí už ve dvě hodiny. Většinou tu jezdí jeden dva stroje a nějaký náklaďák,“ řekl při testu Petr Šašek ze sousední čerpací stanice. Obdobně to vypadalo i při kontrolních návštěvách v rámci redakčního testu.

Dokončují plochu pro pyrám

Křižovatka se v druhé půli září neotevřela celá. Silničáři nejprve zprovoznili jen směr k automobilce. Koncem září otevřeli výjezd na Třebešov, nyní už je průjezdná i odbočka na Rychnov nad Kněžnou. Jezdí se tam však stavbou.

„Asfalt se pokládal na celé křižovatce najednou. Teď se ještě dokončují krajnice, upravují příkopy a ve směru na Rychnov připravujeme základy pro instalaci pyrámu, včetně dláždění,“ popsala minulý týden Jana Jiráňová.

Kamenný pyrám, historický směrový ukazatel, který původně stával uprostřed křižovatky a později byl umístěn bokem, musel ustoupit stavbě okružní křižovatky. Protože se její rozloha zvětšila, musel být převezen.

„Umístění pyrámu není součástí stavby. My jen chystáme místo pro jeho návrat. Restaurování a umístění pyrámu je v gesci Rychnova. Přesný termín není stanoven,“ doplňuje Jiráňová.

Celková délka opravovaného úseku je 750 metrů. Okružní křižovatka má průměr 46 metrů a jízdní pruh na rondelu je široký 6 metrů. To kvitují řidiči kamionů, kteří si často stěžují na sousední kruhový objezd u Domašína s průměrem asi 30metrovým.

„Každý den tam projedou stovky kamionů pro Škodovku. Máme problém, abychom nenajeli na středový obrubník,“ uvedl na Facebooku Jan Pelda.