Aby doprava u OBI o víkendu nekolabovala, bude na ní trvale hlídkovat státní policie, která má dopravu při potížích řídit ručně.
„Hlídku budeme mít i na sousední křižovatce v Buzulucké ulici. Navíc u OBI bude doprava na okruhu o jeden pruh zúžena, aby od letiště platila stálá zelená,“ říká policejní mluvčí Iva Kormošová.
Hradec zažije velkou dopravní zkoušku, koncert Sheerana přiláká tisíce fandů |
Vjezdy do areálu u letiště budou ze tří směrů, parkoviště dokáže pojmout na 15 tisíc aut, návštěvníci budou mít konkrétní příjezdový rozvrh. Kromě toho dorazí i speciální vlakové soupravy z Prahy, Brna a Ostravy, zvláštní linky autobusů hromadné dopravy, přichystána je i sofistikovaná digitální navigace.
Připraven je i operační dopravní tým policistů, strážníků a pořadatelů. Skupina může podle situace usměrňovat toky přijíždějících i odjíždějících z festivalového areálu.
Malá křižovatka, ale 30 nehod
Nejrizikovějším místem na silnicích v celém Královéhradeckém kraji je podle výzkumu Portálu nehod křižovatka poblíž hradeckého městského okruhu v ulici Akademika Bedrny.
V místě, kde se odbočuje do dvou obchodních zón u OBI a Kauflandu, se podle portálu za poslední dva roky stalo 30 dopravních nehod s 15 zraněnými.
Jde o nevelkou křižovatku (červená značka), přetížená je však i sousedící velká křižovatka na okruhu (modrá značka).
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Riziková je však i sousední křižovatka přímo na okruhu. Obě dohromady tvoří komplikovaný dopravní špunt, před kterým varují dopravní experti už desítky let.
„Ty křižovatky jsou dlouhodobě přetížené. Z obou stran jsou obchodní zóny, kde postupně vzniklo podstatně více prodejen. Zaplať Pán Bůh, že se udělal alespoň výjezd u Gočárova mostu. To hodně pomohlo,“ reaguje na výsledky analýzy náměstek hradecké primátorky Miroslav Hloušek (ODS), který dříve působil jako ředitel městské policie a teď má na starost právě dopravu.
Podle statistik je nejčastější příčinou nehod u OBI střet vozidel při odbočování vlevo.
Rizikovým místům v kraji se koncem května věnovala dopravní konference, na které experti diskutovali, jak situaci v lokalitě zlepšit. Moc možností však není.
„Umístit tam okružní křižovatku by znamenalo snížení propustnosti dopravy. Současná světelná křižovatka je z kapacitního pohledu nejlepší řešení. Pokud jde o úpravu signalizace, ta je na bedrech města. Situace se sice zlepšila po zprovoznění inteligentního dopravního systému, ale ve špičce tam problémy nastávají stále,“ přibližuje argumentaci z konference vedoucí oddělení silničního hospodářství Královéhradeckého kraje Jiří Pospíšil.
Lépe to nastavit nejde
Podle hradecké radnice je hlavní potíž v tom, že obě křižovatky u OBI jsou příliš blízko, a ovládání semaforů tudíž musí být propojené. Přednost zpravidla mívají vozidla jedoucí po okruhu, je jich denně přes 20 tisíc aut.
„Už při nastavení intervalů se dodavateli jevila situace velmi složitá. Musí totiž počítat s tím, aby se do mezery mezi křižovatkami vešel patřičný počet vozidel a někdo nezůstal viset v křižovatce. Vyhláška na to sice pamatuje, do křižovatky nemáte vjet, pokud ji nemůžete opustit, ale praxe je jiná,“ upozorňuje Hloušek.
Situace je o to složitější, že se v lokalitě střetávají komunikace různých majitelů. Okruh je státní, silnice k letišti patří kraji, ulice do centra a za čerpací stanicí městu a odbočka k OBI investorovi areálu. Přesto chce s řešením alespoň menší křižovatky přijít krajská Údržba silnic.
„Na konferenci jsme se dohodli se zástupci města, že bychom ji v příštím roce upravili v rámci řešení nehodových lokalit,“ říká za Údržbu silnic Eva Vortelová, která je také předsedkyní městské komise pro dopravu. Hlavní potíž podle ní je, že na křižovatce jsou umístěny jen jednoduché semafory, které nerozlišují odbočovací pruhy.
„Doporučujeme tam dát přímo odbočovací signál doleva, případně i vyznačovací čáry, kudy by měli řidiči jet. Když někdo jede od Kauflandu, stojí tam dlouho a je to nepřehledné. Podobné je to na sousední velké křižovatce na okruhu. Také tam chybí signál pro odbočení vlevo,“ upozorňuje Vortelová, byť připouští, že rozdělením světelných signálů by se prodloužil cyklus na křižovatkách.
Pomůže až obchvat
Náměstek Hloušek chce o možných úpravách diskutovat také v dopravní skupině, kde se scházejí zástupci města a kraje s policií a strážníky. Problematiku dosud neprojednávala ani městská komise pro dopravu, ani podobný orgán kraje.
„Slyším o tom poprvé, na komisi jsme to neprobírali,“ potvrzuje předseda krajské dopravní komise Ladislav Brykner (ODS).
16. února 2024 |
Potíž je, že z obchodních zón po obou stranách menší křižovatky lze vjet na okruh jen ve směru k nádraží. Kdo chce jet vlevo, musí ze zóny OBI i Kaufland na problematickou křižovatku a poté i na velkou křižovatku u OBI.
„Sebelepší úprava a dopravní systém nevyřeší překročení kapacity. Dokud nebude severní tangenta, budou křižovatky přetížené a budou se tam tvořit fronty,“ míní Hloušek.
Na koncerty vyrazí asi až 100 tisíc lidíSobotní a nedělní koncert světové hudební hvězdy Eda Sheerana na hradeckém letišti ve festivalovém Parku 360 by mohlo dohromady navštívit kolem 100 tisíc lidí. Část silnic v okolí letiště bude pro běžnou dopravu uzavřená, rychlost bude na silnicích u letiště snížená na 30 kilometrů v hodině. České dráhy na koncerty vypraví zvláštní vlaky. V Parku 360 již dělníci vybudovali do kruhu sestavené tribuny s pódiem uprostřed. Koncertní aréna se po oba dny otevře v 16:00. Nejprve v ní vystoupí od 18:00 česká zpěvačka Ewa Farna a od 19:00 anglický písničkář Calum Scott. Koncert Eda Sheerana by měl začít přibližně v 20:15 a trvat do 22:30. Aby byl příjezd návštěvníků co nejplynulejší, bude fan zóna otevřená již od 12:00. Koncerty Eda Sheerena doprovodí další hudební a zábavní program, který bude obdobou festivalové nabídky. Na takzvaných buskerských scénách fan zóny vystoupí například Ben Cristovao, Pokáč, Thom Artway. Policie v souvislosti s koncerty posílí hlídky, které budou hlavně dohlížet na veřejný pořádek, monitorovat dopravu a v případě potřeby ji řídit. Do služby přijdou lidé z řad dopravní, pořádkové i kriminální policie. „Bude povolána pořádková jednotka i psovodi. Někteří policisté budou k ochraně takzvaných měkkých cílů vybaveni dlouhými zbraněmi,“ uvedla mluvčí policie Iva Kormošová. Letiště je od centra Hradce Králové vzdálené asi tři kilometry. Na silnicích mezi městem a letištěm se čeká mnoho chodců a cyklistů. „Řidiči by proto měli dbát zvýšené opatrnosti a zejména ohleduplnosti,“ řekla mluvčí policie. Na cestu na letiště by si lidé měli podle ní nechat dostatečnou časovou rezervu. Kapacita parkoviště na letišti bude oproti festivalu Rock for People zvýšená téměř dvojnásobně asi na 15 tisíc aut. Na parkoviště, kterých bude devět, se návštěvníci dostanou jen s předem zakoupeným parkovacím lístkem. „Na místě již nebude možné parkování zakoupit,“ upozornili organizátoři. Příjezd k parkovištím bude značený ze tří směrů, od dálnice D11, ze směru od Jaroměře a Polska a ze směru od Hradce Králové a Ostravy. Návštěvníci také budou moci využít parkoviště ve městě a do Parku 360 a zpět dojet mimořádnou kyvadlovou dopravou, dojít pěšky nebo na kole. Kyvadlová doprava bude zdarma a bude mít dvě linky. První bude začínat u hlavního vlakového nádraží, druhá u kongresového centra Aldis. Směrem na letiště budou autobusy jezdit od 11:30 do 19:15 v pěti až patnáctiminutových intervalech. Po koncertech bude odjezd z letiště začínat ve 22:15. České dráhy na koncerty vypraví zvláštní přímé vlaky z Prahy, Brna, Ostravy a Olomouce. Posílí také dopravu mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. |