Obchvat Rychnova nabírá zpoždění, předbíhají ho jiná města i dálnice - regiony.impuls.cz

Obchvat Rychnova nabírá zpoždění, předbíhají ho jiná města i dálnice

  6:16,  aktualizováno  6:16
Obchvat Rychnova nad Kněžnou se opět plíživě odsouvá. Vloni slibovaný termín zahájení stavby na rok 2026 se jeví jako nereálný. Chybí stavební povolení i pozemky. Silničáři přiznávají, že prioritu dostávají dálnice a projekty, které mají blíže k realizaci.

Na výpadovce I/14 z Rychnova nad Kněžnou směrem na Náchod je silný provoz. (27. února 2024) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Rychnov se ocitá ve stínu Náchoda, jehož obyvatelé se mohou radovat z úterního zahájení stavby obchvatu, nebo Nové Paky na Jičínsku, kde letos vyhlížejí konec budování tamní přeložky na hlavní trase z Prahy do Krkonoš. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v aktualizovaném letáku znovu posunulo výstavbu obchvatu města na rok 2027.

Byť po protestu radnice se opět, stejně jako vloni, hovoří o uspíšení, realitu stavebního řízení se zřejmě překroutit nepodaří. Nenahrává tomu ani pohled na dosavadní průběh přípravy stavby.

Obchvat Rychnova nad Kněžnou na I/14

Obchvat je pro město důležitý hlavně kvůli dopravě do nedaleké automobilky Škoda Auto v Kvasinách. Stát se k němu zavázal už v memorandu z roku 2015 o rozvoji tamní průmyslové zóny. Jenže přípravy jdou hlemýždím tempem, v minulosti hlavně kvůli potížím s trasováním přeložky. Pravomocné územní rozhodnutí získala stavba až v červnu 2023, jenže od té doby se příprava moc neposunula.

„Územní rozhodnutí je jen začátek. Nám trvalo osm let od jeho vydání, než se koplo do země,“ upozornil před časem na setkání s občany v Náchodě tamní starosta a bývalý poslanec Jan Birke (SOCDEM).

Náchod je přitom městem, kde se stavba obchvatu potýkala s řadou peripetií, kromě výkupů nemovitostí hlavně s náročným terénem a kvůli tomu i vysokým nákladům. Zásluhy za to, že se stavbu podařilo prosadit, přiznal generální ředitel ŘSD Radek Mátl i radnici.

„Byla to opravdu extrémní pomoc,“ řekl v úterý při zahájení stavby obchvatu, který se díky tlaku Birkeho v minulosti dostal i do prioritních dopravních staveb Česka a přežil i rozpočtové škrty v dopravě.

Rychnov stále čeká

Naopak v Rychnově nad Kněžnou, jako by se čekalo, až stát přijde a obchvat postaví. I téměř dva roky po získání územního rozhodnutí je vykoupený jen zlomek pozemků. Zatímco v Náchodě, Jičíně i jinde radnice problematické nemovitosti s předstihem samy vykupovaly, v Rychnově k ničemu takovému nedochází.

„O možnosti, že by město dopředu vykupovalo pozemky pro obchvat a pak je přeprodalo státu, jsme na zastupitelstvu ani nediskutovali. Nevím, že by se taková myšlenka objevila,“ přiznala místostarostka Rychnova nad Kněžnou Jana Drejslová (ODS).

Starosta Jan Skořepa (nestr.) na dotazy MF DNES nereagoval. Podle Drejslové však před několika týdny jednal se zástupci ŘSD a další schůzky směřující k uspíšení stavby má v plánu.

Zkušenost z Náchoda ukazuje, že radnice nejen že může stavbařům pomoci, ale díky nárůstu cen nemovitostí v čase na takovém postupu jistě neprodělá.

16. ledna 2021

Odpolední doprava na průtahu Rychnovem nad Kněžnou | (0:46) | video: iDNES.tv

Zainteresovaní lidé se shodují, že v případě Rychnova byla klíčová hlavně nižší podpora a nepřipravenost projektu. Byť se proti odkládání stavby vloni ohradil tehdejší hejtman Martin Červíček (ODS), silničáři připouští, že Rychnov předběhly jiné na přípravu jednodušší obchvaty. Roli hrál také přetlak dopravních staveb v Česku.

„Se Státním fondem dopravní infrastruktury a ministerstvem dopravy řešíme finanční zabezpečení všech staveb v republice. Prioritní je hlavně dálniční síť,“ potvrdil napjaté rozpočty krajský šéf ŘSD Marek Novotný.

Měnil se projekt, opadla doprava

Přípravy obchvatu zbrdily dvě události. Původní záměr postavit přeložku jen na okraj Rychnova pod kopec Budín se rozšířil o logické pokračování až k sousední Lupenici, na stát také spadla původně krajská křižovatka na severním konci přeložky.

„Zvedly se tak náklady a museli jsme projekt znovu nechat schválit na centrální komisi ministerstva,“ vysvětlil Novotný.

Jenže kvůli covidu a omezení produkce v průmyslové zóně se v Rychnově snížila doprava, což celý projekt ohrozilo. Zelenou tak dostal až v polovině loňského roku a teprve poté se začal vybírat zhotovitel geotechnického průzkumu.

Škoda Auto chce rozšířit závod v Kvasinách, koupila polovinu nové zóny

„Rychnov patří mezi stavby, které se opravdu realizovat budou,“ slíbil tento týden ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Chtěli bychom letos mít dokumentaci pro stavební povolení. Snažíme se zrychlit přípravu v tom, že bychom už v letošním roce zadali i zadávací dokumentaci stavby. Na konci roku 2026, nejpozději začátkem sezony 2027 bychom mohli stavět,“ upřesnil Mátl.

Záležet ovšem bude i na výkupech pozemků. Na povolení stavby obchvatu čeká také Královéhradecký kraj, který bez něj nemůže dokončit jižní napojení průmyslové zóny Solnice.